Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Tack för svar "momus"....sitter fortfarande och tvekar om det är värt att satsa på ett par Satori basar till mina OA 12. Någon annan som har erfarenhet av ett sådant byte och jämförelse med B65 basarna (bryr just nu inte så mycket om mätfakta etc. - även om jag har stor respekt för denna vetenskap -, mer om "lyssningsintrycket" i praktiken).
micmalm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sun 06 Jan 2019, 19:30

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by micmalm »

Är här igen! Nu har jag spelat mina nya OA 12 och OA 14 ett bra tag och jag är helt klar i min bedömning!
OA 12 vinner när mina öron och mitt "rum" får bestämma..basen är mer tight, kanske inte lika djup som OA14 men det finns bas som räcker i OA12 och den är mer "fast" än i OA14, där känns det som basen blir mer diffus. Ljudupplevelsen i OA12 är mer "levande" och "nära/ärlig". OA 14 låter bra, absolut, men det är ngt med de lilla OA12 som inte går att att komma ifrån, de är helt enkelt så ärliga sin litenhet och levererar alltid så man häpnar. Dessutom väldigt vackra!
Gnirk
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 23 Mar 2019, 03:42

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by Gnirk »

Hej, jag såg nyss ett par OA14 på blocket för 800 kronor, fast i ett bedrövligt skick. Men det skulle vara kul att renovera dem, jag antar att jag då får köpa nya element rätt av. Det kan vara en kul retrogrej.
Men kanske någon kan komma med synpunkter. Är Carlsson-burkar ( med nya element ) fortfarande mest en retrogrej, eller ger de ett bra förhållande mellan pris och prestanda? Om de ska renoveras kanske jag får lägga ut 4-5 tusen plus kanske 5-800 för burkarna. Kan de konkurrera med ett par nya Dali eller dylikt på hifiklubben?

Hälsningar,Henrik
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by 12björn »

Det är naturligtvis mycket en fråga om tycke och smak. Gillar man det oansträngda och luftiga ljudet hos Carlssonhögtalare är dom naturligtvis konkurrenskraftiga, ett extra plus är att dom är snyggare och mer diskreta än dom flesta andra högtalare.

Man missar en del detaljer i ljudet, men är inte beroende av nå'n "sweetspot" där ljudet är som bäst.

Det bästa du kan göra är att provlyssna hos nå'n som har renoverade högtalare. Tala om var du bor så ska det väl inte vara omöjligt att få lyssna hos nå'n på planeten.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Gnirk
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 23 Mar 2019, 03:42

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by Gnirk »

Jag bor i Göteborg.
Jag är gammal audiofil med dyra B&W etc, men vill komplettera med andra mer anspråkslösa grejer. Jag bryr mig inte så mycket om detaljer, det viktigaste är en levande framställning, där instrumenten med sina klangkroppar ger ett solitt intryck. Luftigt i avseendet att man ska få känslan av en sorts ambiens och atmosfär, men jag bryr mig inte om huruvida violinen står lite till vänster eller till höger eller bakom allihopa. Jag vill ha musikaliskt tillfredsställande burkar, helt enkelt. Sedan tillkommer elektroniken som kryddar anrättningen och där kan man ju tweaka en hel del.

Nå, verkar de vara något för mig? :)

Henrik
Gnirk
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 23 Mar 2019, 03:42

Re: Uppgraderat mina OA 12 och QA 14

Post by Gnirk »

Jag bor i Göteborg.
Jag är gammal audiofil med dyra B&W etc, men vill komplettera med andra mer anspråkslösa grejer. Jag bryr mig inte så mycket om detaljer, det viktigaste är en levande framställning, där instrumenten med sina klangkroppar ger ett solitt intryck. Luftigt i avseendet att man ska få känslan av en sorts ambiens och atmosfär, men jag bryr mig inte om huruvida violinen står lite till vänster eller till höger eller bakom allihopa. Jag vill ha musikaliskt tillfredsställande burkar, helt enkelt. Sedan tillkommer elektroniken som kryddar anrättningen och där kan man ju tweaka en hel del.

Nå, verkar de vara något för mig? :)

Vidare, på 70-talet när jag var i tonåren minns jag att man såg lite Carlsson-burkar hos folk, så det är väl lite en nostalgigrej, men på den tiden greppade jag inte om de var bra eller inte. Men om jag ska lägga ut kanske 5000 kronor så vill jag ändå känna att det inte är en 100% retrogrej.

Micmalm tyckte ju sina burkar lät bättre än ett par B&W för 30000, men där kan jag nog påstå att det är fråga om kraftig bias :D.

Henrik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests