Renovering OA-52, reservdelar mm

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Renovering OA-52, reservdelar mm

Post by gullebrand »

Jag har kommit över ett par OA-52 original, och behöver lite råd om hur jag ska gå vidare för att göra dem speldugliga. Jag har kollat på carlssonkult, och tycker att det verkar vara vettigt att kanta om originalbasarna och kanske köpa nya diskanter som det föreslås där. Jag vill helst komma undan hyfsat billigt, någon lyxrenovering är jag inte så sugen på. När jag frågade HifiKit så tar de ca 4900 för att kanta om basarna, sätta i nya diskanter (ej specificerade), och bygga om filtret. Jag skulle helst komma undan billigare om det går.

De har stått nedpackade en längre tid hos den tidigare ägaren, och det saknas dessutom några delar som jag undrar om det går att få tag i. Det är dels de liggande dämpkuddarna framför elementen som är borta på båda, sen saknar också den ena högtalaren metallblecket med loggan på som sitter i hörnet framtill. Kan jag göra egna dämpkuddar, och hur bär jag mig åt isf? Metallblecket är väl mest kosmetiskt men vore så klart fint att ha. Är det Larsen man ska prata med då, eller sitter någon annan inne på ett?

Jag har ingen erfarenhet av att renovera högtalare förut, men är hyfsat händig och väldigt bra på att förstå instruktioner. :)
Jag skruvade loss baselementen för att se om spindeln var ok, men kan ärligt talat inte avgöra det. Den kanske är aningen konkav på båda? Och så skrapar det litegrann när jag puttar på konerna, men hur mycket beror på vilken vinkel jag puttar från liksom.
Är det bara att dra loss kablarna i fästet till elementen eller behövs det verktyg? Provade lite att dra med handen, men vågade inte ta i. All hjälp uppskattas!
Här kommer bilder på elementen och högtalarna:
Attachments
CFD92CF0-A119-4FDF-81EA-2E3B87B43707.jpeg
8C0411D7-1C58-41AF-9BFF-0333886976C5.jpeg
416944D1-196D-4843-A22E-9C3ABCDC4466.jpeg
F4D1CF87-8083-43B8-80B9-94AA15A657F3.jpeg
E1ECFEDA-51F5-4373-B57C-F1D5691324D7.jpeg
B99FEC98-5754-456E-8007-9C31E23463E0.jpeg
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Renovering OA-52, reservdelar mm

Post by Martin Dellstig »

Hej

Kul att du kommit över ett par 52or!


Börja med att få dem spelbara, därefter kan du fundera på renovering.

Basarna kan du låta kanta om. Finns många som gör det.
T.ex
Per Gulbrandsen (red.) här på Carlssonplanet
hifikit.se
hogtalarservice.se/
lspshop.se
för att nämna några.

Dämpmaterialet kan nog Larsen tänkas ha om du inte vill köra DIY.
Larsen kan kanske ha den lilla plåtbiten också om du har tur.
larsenhifi.com

Det är inte otroligt att diskanterna är hela så kolla om de låter OK innan du gör något.
Jag vet många som tycker föredrar OA-52 före .2 och .3, jag är själv en av dem.

Börja med detta så kommer du igång för en rimlig peng.

Att kanta om basarna brukar inte vara något problem, är någon diskant eventuellt dålig kan man ibland hitta en ny om man lägger upp en annons här på Planeten under köpes, kan också vara värt att kolla med Per Gulbrandsen om han har någon, ifall det skulle vara aktuellt.


Lycka till

Martin
Jag vet inte, vet du?
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Re: Renovering OA-52, reservdelar mm

Post by gullebrand »

Tack för svar!
Jo, nu fick jag tag på ett par begagnade 8545:or, så jag ska sätta in dem istället. Vad jag förstår behöver jag inte ändra på filtret om jag inte byter ut diskanterna också? Absorbenter har jag beställt av Larsen, och metallblecket också, så det kommer väl så småningom.

En fråga; jag har sett att det finns något slags "dämpkit", alltså extra dämpmaterial som man ska stoppa in i hålet vid baselementen vid uppgradering till OA-52.2. Hur viktigt är det? Och behövs det till alla uppgraderingar från OA-52 original?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Renovering OA-52, reservdelar mm

Post by STDI! »

Nej filtret behöver du inte byta "bara" för att du byter från SS8542 till SS8545. Se svaret jag fick när jag ställde samma fråga på faktiskt.io. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 278&full=1

I lådan till OA52 original ligger en bit stenull på en hylla bakom baselementet. Fr o m OA52.2, dvs alla med SS8545, är denna ersatt av en filt som viks ihop som en cylinder och spänns fast med en metallremsa bakom basen. Larsen har detta kit att sälja. Hur stor skillnad det blir på ljudet kan jag inte säga. Men jag tror inte den är speciellt dyr och när du ändå ska få prylar skickade från John rekommenderar jag att du beställer även den. Om inte annat för att det ska kännas bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests