OA14 koppla tonbygel på Satori-filter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
laser
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 07 May 2018, 18:47

OA14 koppla tonbygel på Satori-filter

Post by laser »

Arbetar på renoveringen av ett par OA14, och har köpt ett nytt filter på hifikit för en Satori-mod. Nu återstår ihopkopplingen av delarna, och jag blir osäker på hur man ska koppla portarna till tonbygeln.

På [url] finns kopplingsschemat, som anger Brun, Röd & Orange. Vilket ska överensstämma med kablarnas färg antar jag, men vill ändå dubbelkolla så inget blir galet.

Det finns 4 portar för tonbygeln och således 3 alternativ att sätta bygeln. Om jag följer färgerna så skulle jag fysiskt på baffeln koppla i denna ordning: (tom), röd, orange, brun. Men då skulle alternativen alltså vara 18ohm (tom-röd), 8ohm (röd-orange) eller 0ohm (orange-brun). Ska ett alternativ verkligen vara att koppla förbi motstånden helt? Jag hade ju gissat 18, 10, 8 ohm som alternativ...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA14 koppla tonbygel på Satori-filter

Post by STDI! »

Din länk fungerar inte men jag antar att du menar [url].
Där ser man tre motstånd, 8,2 ohm, 10 ohm och 18 ohm.
Utan bygel i så har man totalt 8,2+10+18 ohm = 36,2 ohm inkopplat. Och utan bygel är samma sak som att sätta bygeln mellan tom och röd (om det nu är röd som den andra blir, det framgår ju inte av schemat).
Med bygel mellan röd och orange kopplar du förbi 10 ohm och har alltså 26,2 ohm kvar.
Med bygel mellan orange och brun kopplar du förbi 8,2+10 ohm och har alltså 18 ohm kvar.

Du kopplar alltså inte in några motstånd med byglarna utan du kopplar förbi ett eller flera.
Det innebär att svagast diskant blir det med bygeln ur (eller mellan tom och röd, och det ska vara läget längst från kanten).
Starkast diskant blir det mellan orange och brun, och det ska vara läget närmast kanten.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
laser
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 07 May 2018, 18:47

Re: OA14 koppla tonbygel på Satori-filter

Post by laser »

STDI! wrote:Din länk fungerar inte men jag antar att du menar [url].
Där ser man tre motstånd, 8,2 ohm, 10 ohm och 18 ohm.
Utan bygel i så har man totalt 8,2+10+18 ohm = 36,2 ohm inkopplat. Och utan bygel är samma sak som att sätta bygeln mellan tom och röd (om det nu är röd som den andra blir, det framgår ju inte av schemat).
Med bygel mellan röd och orange kopplar du förbi 10 ohm och har alltså 26,2 ohm kvar.
Med bygel mellan orange och brun kopplar du förbi 8,2+10 ohm och har alltså 18 ohm kvar.

Du kopplar alltså inte in några motstånd med byglarna utan du kopplar förbi ett eller flera.
Det innebär att svagast diskant blir det med bygeln ur (eller mellan tom och röd, och det ska vara läget längst från kanten).
Starkast diskant blir det mellan orange och brun, och det ska vara läget närmast kanten.
Det verkar som att länkningen är trasig i forumet då även din föll bort. Denna är det iaf:
carlssonkult.se/Images/satori_T22_filter_schema.jpg

Jag ser såklart också motståndet på 18ohm, men nämnde inte det eftersom det ligger efter själva bygeln. Men då förstår jag alltså rätt med att kopplingen ska ske på det sättet... Tack för info. :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests