OA-14 montering av T22oa och Satori

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
laser
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 07 May 2018, 18:47

OA-14 montering av T22oa och Satori

Post by laser »

Tjena,

Håller på att fixa ett par OA-14 och sätter i nya element i dem, Satori bas samt T22oa diskanter enligt tipset på Carlsonkult. Men, jag var faktiskt inte beredd på att framförallt diskanterna inte är gjorda för att passa in direkt i de gamla fästena (hade väl läst på för dåligt helt enkelt).

Så min fråga är egentligen två:

1. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att fästa T22oa diskanterna på baffeln? Läste något om att smälta ut skåror och sedan limma här på hemsida. Måste jag även borra helt nya hål för dem, och i så fall även gänga dem? Har även sett att många tätar de gamla hålen och "groparna", men med vilket material? Vilken färg är i så fall att föredra när man målar allt svart igen?

2. Satori basarna passar ju i hålet, men kanten är ju betydligt tjockare än originalelementen. Ska jag använda de befintliga fästena? Bör jag ta bort gummikuben som sitter på dem?

Tacksam för all hjälp och förslag!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA-14 montering av T22oa och Satori

Post by momus »

Jag behöll dom gamla fästena och det fungerade. Såg kanske lite vingligt ut. Hade inga problem med höjden på dom gamla T 22:orna men det är viktigt att täppa igen dom gamla hålen annars ” pyser” det. Om diskanterna blir för höga kan man lägga en gummilist i skåran där man fäster metallnätet.
laser
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 07 May 2018, 18:47

Re: OA-14 montering av T22oa och Satori

Post by laser »

momus wrote:Jag behöll dom gamla fästena och det fungerade. Såg kanske lite vingligt ut. Hade inga problem med höjden på dom gamla T 22:orna men det är viktigt att täppa igen dom gamla hålen annars ” pyser” det. Om diskanterna blir för höga kan man lägga en gummilist i skåran där man fäster metallnätet.
Tack för svar. Hur lyckades du med det? De gamla bygelfästena är ju bakom elementet, men T22 har fästet framför. Det går väl inte att förskjuta positionen så mycket? Eller får det plats fortfarande?!

Du kanske har ork och tid att ta en bild på hur du gjort? Skulle va intressant att se.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14 montering av T22oa och Satori

Post by STDI! »

Jag har monterat T22 både i OA12 och OA14. Jag har då placerat diskanterna så att magneterna sitter i de gamla fördjupningarna. Sen borrat nya hål för skruvarna. Hålen ska vara något mindre än skruvarna. Då gängar skruvarna själv. De gamla hålen måste tätas.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA-14 montering av T22oa och Satori

Post by momus »

Jag gjorde som STDI, dvs struntade i dom gamla fästena och borrade nya hål i baffeln. Och tätade dom gamla hålen med smältlim.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests