OA-5.2 uppgradering till OA-5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Nojden
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 14 Mar 2018, 12:08

OA-5.2 uppgradering till OA-5.3

Post by Nojden »

Hej, ny forummedlem här och tänkte bidra med lite kring min renovering av ett par gamla Sonab OA 5.2, som jag haft som enda högtalare sedan slutet av 90-talet då jag köpte dem för en tusing. De var i gott skick då och krävde ingen renovering men efter att ha spelat dem i 20 år har jag tyckt att de tappat en del av ljudkvaliteten - misstänker att elementen trots allt var lite sunkiga.

Jag läste om uppgraderingen till OA-5.3 på diverse sidor, och det var ju både ris och ros - men eftersom jag gillar högtalarna så mycket bestämde jag mig till slut för att köpa alla delar som behövdes på HIFI-kit och göra renoveringen, trots att det kostade en ganska rejäl slant.

Jag skruvade loss bafflarna och insåg ganska snabbt att jag ville göra nya, för att slippa täta massa gamla hål och jobba med en porös gammal spånskiva. Jag köpte en skiva 19 mm MDF och fräste fördjupningar för diskanterna - mest för att slippa göra nya skyddsnät eftersom diskanterna bygger en del på höjden.

Filtret var ju inte komplicerat att modifiera, lite knepigt att få bort den gamla spolen som var limmad - fick värma försiktigt med varmluftpistol, sedan löste sig resten genom att jag fotograferade och ritade upp kopplingarna noggrant inför anslutningen med nya kablar.

Lådorna lite finputs och linolja, samt att jag fyllde igen de gamla skruvhålen för bafflarna med trälim och tändstickor som "plugg". De nya bafflarna fick helt nya skruvhål ca 1 cm vid sidan om de gamla, samt att jag fäste en ny tätlist på staget för att sammantaget få bättre tätning. Jag rättade till den gamla fyllningen enligt beskrivning samt fyllde på med ny tätull.

När alla element kommit på plats på de nya bafflarna anslöt jag nytt kablage till filtret och fäste det under baffeln (med nya skruvhål en bit ifrån spolarna). Sista momentet var att skruva bafflarna på plats, i nya förborrade hål, tätlist samt nya skruvar med torxspår.

Jag brydde mig inte om att byta internkablage från kontakterna, ej heller byta kontakter - tror inte det skulle ge någon hörbar skillnad. Nya dämpfötter kanske kommer - men vill gärna veta ifall det skulle göra så stor skillnad?

Här lite bilder, lyssningsintryck kommer snart!
bafflar.jpg
Bafflarna färdiga för montering av element
filter klart.jpg
Filtret modifierat och på plats med nya infästningar, allt kablage anslutet - valde att borra ett hål för respektive diskantelement, vilket krävde lite trix vid lödningen, men det blev ju fyra färre hål att täta (med smältlim)
montering.jpg
Lådorna fyllda med ny dämpull och bafflarna skruvas på plats
klart.jpg
De gamla trotjänarna är uppgraderade - nu väntar en hel del test och lyssning!
De gamla skyddsgallren går att använda, men de är fortfarande något för korta - funkar OK tills vidare och enklare än att göra helt nya.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA-5.2 uppgradering till OA-5.3

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Snyggt gjort med försänkningen av diskanterna!
Ser fram mot dina lyssningsintryck.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Nojden
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 14 Mar 2018, 12:08

Re: OA-5.2 uppgradering till OA-5.3

Post by Nojden »

Så där, här kommer mina första spontana intryck! Kan nämna att jag blev färdig med högtalarna i helgen och har ägnat veckans kvällar åt att lyssna :)

Eftersom jag spelat dessa högtalare i 20 år och aldrig använt något annat till min stereo under denna tiden så har jag inga andra referenser än just OA-5.2. Jag använder en Rotel RA921, Pro-Ject RPM 4 och Cambridge audio 300SE att leverera ljudet med och allt är placerat i ett tämligen möblerat rum med trägolv, soffa, fåtöljer och matta med en yta på ca 4x5 m.

Innan jag kopplade in så checkade jag först så att faserna stämde (hade varit lite pinsamt annars), och satte sedan igång anläggningen. Först och främst var högtalarna helt tysta, dvs. det brus jag kunde höra från ffa diskanterna tidigare var helt borta. Jag började med att välja ut musik som jag bedömde skulle ge bra möjlighet att utvärdera högtalarna med, även om det naturligtvis är högst subjektivt. men min erfarenhet är att viss musik är lite svårspelad i dessa högtalare....t.ex. när jag spelar något med YES, Deep purlpe eller led Z ganska högt....Hursomhelst så spelade jag dessa:

EST "When everyone has gone" CD
Gil Scott Heron - "winter in america" LP
Jimmy Smith - "midnight train" LP
Jan Johansson....ja den vet ju alla vad den heter, körde den på CD
Jeanette Lindström "attitude & orbit control" CD
Chick Corea "light as a feather" LP
Getz/Gilberto CD

Efter att ha lyssnat på dessa och många fler skivor så kan jag bara konstatera att det låter väldigt bra! Samma känsla som innan - dvs att ljudet svävar i rummet men nu finns en djupare, tightare bas med väldigt fin upplösning, fylligare mellanregister och mer avvägda diskanter som klingar ut där de ska, istället för att som tidigare vara ganska påtagliga och vassa. Jag kan inte se att högtalarna ändrat karaktär - för det vore samtidigt synd, men de ger mer av det goda och betydligt mindre av de grejer jag kunde störa mig på tidigare.

Var det värt pengarna? Ja, det tycker jag - även om jag säkert kunde hittat ett par fina modernare Carlssonhögtalare för pengarna så är jag väldigt förtjust i designen på dessa gamla högtalare. Ljudmässigt vore det väldigt intressant att jämföra med de mer omtalade modellerna av Carlssonhögtalare - för jag har pinsamt nog aldrig lyssnat på dem.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 49 guests