Sonab OA-5

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
REJL
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 22
Joined: Thu 31 Dec 2015, 14:18
Location: Stockholm
Contact:

Sonab OA-5

Post by REJL »

Efter att ha renoverat ett trettiotal Sonab/Carlssonhögtalare hade jag tänkt bygga nytt utifrån Stigs filosofi och vad dagens teknik kan erbjuda. Som start ropade jag in några gallerhuvar för en billig peng. Det skulle bli utgångspunkten. Men tanken på att renovera lådorna som följde med huvarna tog över. Renoveringstipsen enligt 5.3 övervägdes. Men som fritänkare så har jag inga problem med att svära i kyrkan. Flera av mina renoverade S/C högtalare har jag sålt till riktigt troende trots att de inte varit bestyckade enligt texterna. Ljudet har fått avgöra.

Så denna gången valde jag Monacor! En tysk kollega till mig har bra koll på dessa. Det finns en del guldkorn i deras sortiment. Bas SPH-170, diskant DT-28N, delningsfilter 3kHz (eget). Det ursprungliga elementet var inte ett renodlat baselement, det fick moddas mycket för att ge bas. Som tur är har utvecklingen gått framåt och jag är övertygad om att Stig skulle använt sig av så bra material som möjligt om han hade varit med oss idag. Han gjorde underverk med det material som fanns tillgängligt vid de olika konstruktionernas tillkomst. Baselementet har jag tidigare använt när jag väckte liv i ett par OA-50. Diskantelemetet tycker jag är betydligt bättre än i den nya OD-11, jag lånade hem ett par och jämförde med ett par gamla renoverade med DT-28N. Jag har provat en del Satorielement och de är väldigt bra men dyra. Tidigare gick de att importera till vettiga priser men för att renovera ett par gamla OA-5 blir de nu ohemult dyra.

Nivån på renoveringen sattes till snygga Vintage, fokus på ljudet. Lådorna nedslipade och inoljade med hårdvaxolja. Basporten hade jag tänkt att modifiera, men efter att ha provat med originalet och även räknat utifrån några olika beräkningsprogram så kom jag fram till att den är ganska bra som den är. Så långt följde jag sidans fina beskrivning av renovering enligt 5.3. Baffelplattan modifierades för mindre diameter på elementet, för att styva upp laminerade jag en tunn glasfiber över den. Elementplacerigen gjorde jag till ett kul experiment. Med hjälp av velcro tape kunde jag enkelt flytta omkring elementen. Jag började med originaluppställningen, och det lät mycket från överallt. Mycket bättre än originalet men lite mer stereoverkan vill jag ha iaf. Y-monteringen tilltalar och ger i mitt tycke en bättre högtalare. Jag har ingen jätteavancerad mätutrustning men den slutliga placeringen lät och mätte bäst. (Jag provade även att vinkla baselementet som på OA-14 men det blev ingen för mig hörbar skillnad). Så det finns mycket potential i dessa gamla vackra burkar. Dämpningen är ett pussel för sig. De ganska trånga portarna gör att det behövs inte så mycket dämpning som tidigare med valt element. I England hittade jag överkomliga hjul som passade perfekt. Nya anslutningar sitter i botten. Så nu rullar de och låter väldigt fint.

Nu har de varit igång ett tiotal timmar och basen har kommit mer och mer. Trodde först att jag skulle behöva dämpa mer men det verkar räcka som det är. Esbjörns Svenssons flygel står i rummet, Paul Motians vispar är väldigt nära. Röster återges med fin rumslighet och tydlig placering.

Furu var inte mina favoriter tidigare men nu tycker jag de är väldigt snygga. Om någon vågar så är de till salu, 7000:- paret.
Sonab OA-5_renovering_furu-1.jpg
Utgångsmaterialet, trista tomma lådor.

Sonab OA-5_renovering_furu-2.jpg
Tömda och rengjorda.

Sonab OA-5_renovering_furu-3.jpg
Matchar inte valnöt men väl en Unamco.

Sonab OA-5_renovering_furu-4.jpg
Nymålade galler, har hittat en stark och bra färg.

Sonab OA-5_renovering_furu-5.jpg
Om man lyfter på gallret så,

Sonab OA-5_renovering_furu-6.jpg
hittar man dessa välljudande diskanter.

Sonab OA-5_renovering_furu-7.jpg
Så här blev min Y-montering vänster kanal.

Sonab OA-5_renovering_furu-8.jpg
Lyssnarens direktljud

Sonab OA-5_renovering_furu-9.jpg
kommer från denna vinkel.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Sonab OA-5

Post by Martin Dellstig »

Hej

Kul att du blev nöjd!

Resultatet ser ju trevligt ut. Hur upplever du skillnaderna mot vanliga OA-5?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
REJL
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 22
Joined: Thu 31 Dec 2015, 14:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sonab OA-5

Post by REJL »

Hej Martin

Det går inte att jämföra. Resultatet blev långt över min förväntan. Jag har erfarenhet av OA-5 sedan 70-talet. Det luftiga ljudet lockade då men det fanns ju ingen bas och stereobilden var inget vidare. På den tiden byggde vi Voighthorn istället.

Jag tycker att alla borde få slippa väsande diskanter och trötta membran. Nostalgi kan vara kul men det går aldrig att riktigt njuta av ett par trötta högtalare. Sonabhögtalarna är helt unika och har stor potential vid renovering. Att välja Monacor tycker jag är ett väldigt bra val för att få bra ljud till bra pris. Jag har nu ett antal lådor som står och väntar. Utvecklingspotentialen är att stämma av porten. Testat att bygga om OA-5 och OA-4 med nya portar. Det låter lovande. Återkommer framöver.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests