Hjälp med val och eventuellt bygge av Carlsson-högtalare

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
EmuMannen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Thu 16 Nov 2017, 22:49

Hjälp med val och eventuellt bygge av Carlsson-högtalare

Post by EmuMannen »

Hej, mitt första inlägg här på forumet. Jag har länge funderat på att komplettera min vintage samling med ett par Carlsson-högtalare. Vi har en öppen planlösning (vardagsrum på 36 kvadrat öppet mot matplats på 24 kvadrat och andra rum) där jag använt ett par BIC Soundspan TPR-600 som ledigt fyller hela vårt hus. Problemet är att min fru tycker de är för “dominanta” (då talar vi inte om ljud). Med vår planlösning så fungerar omnidirektionella högtalare som TPR-600 ganska bra och jag tänkte därför instinktivt på de Sonab-högtalare jag kommer ihåg från min barndom såsom OA-5 och OD-11. Min fru skulle älska ett par OD-11 men jag är rädd att de inte lycka fylla vårt vardagsrum (svårt att fylla 12-tums skorna som TPR-600 lämnar efter sig). Utseende mässigt är jag sugen på ett par OA-12 men jag har också sneglat åt OA-14 eftersom jag inte vill tvingas komplettera med separata subbasar.

Jag har ingen erfarenhet av Sonab/Carlsson-högtalare så jag vill därför fråga er vad ni tror om ett par OA-12 eller OA-14 i ett så stort rum som 36 kvadrat med 2.40 i takhöjd öppet mot andra rum? Blir det för klent? Det är sällan jag spelar riktigt högt men det är trist om högtalarna inte lyckas fylla rummet även vid moderata ljudnivåer.

Nu undrar ni kanske varför jag postar detta under DIY? Det är nästa fråga. Jag har alla verktyg och den kunskap som krävs för att bygga egna lådor från scratch. Jag skulle även kunna bygga en variant av baffeln för OA-12 eller OA-14 i glasfiber men jag är osäker på om jag kan tillverka gallret själv. Därför skulle jag vilja veta om det finns lösa galler att köpa någon stans eller om någon tillverkat egna galler och hur det i så fall går till? Om inte annat så skulle jag vilja veta hur originalgallren tillverkades, framförallt hur det ser ut “runt hörnen”?

Jag har nämligen lekt med tanken att tillverka ett par OA-14 från scratch. Varför? Köpa renoverade är inte så tilltalande när jag kan renovera själv. Köpa renoveringsobjekt blir dyrare och dyrare för att inte tala om vad summan blir om jag köper nya element och delningsfiler. Att bygga själv blir förmodligen inte billigare men då har jag friheten att välja bättre material än originalet och att bygga saker är något av en hobby för mig.

Frågan är om det finns mått för OA-14? Om jag bara har korrekta mått så tror jag att jag kan bygga lådor och bafflar själv. Delningsfiler finns det ritningar för och nya element verkar inte vara något problem. Mitt största problem om jag bygger själv vore gallren som jag verkligen vill att de skall se ut som på originalen. Vad tror ni annars om att bygga ett para egna OA-14 med nya element och delningsfilter? Någon som gjort det? Hur låter de jämfört med originalet?

Om någon har renoveringsobjekt till vettigt pris (gärna teak, utan element är bara en fördel) eller galler så är jag intresserad. Om någon är intresserad av ett par Svensksålda BIC Soundspan TPR-600 i mycket bra skick så har jag ett par som jag tyvärr måste göra mig av med.

Tack på förhand :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp med val och eventuellt bygge av Carlsson-högtalare

Post by momus »

Jag tycker du ska läsa om OA 14 på Carlssonkult.se. Mindre distorsion än på OD11men aningen underlig bas.
Imperial
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Wed 13 Jan 2021, 17:34

Re: Hjälp med val och eventuellt bygge av Carlsson-högtalare

Post by Imperial »

Tjenare!
De där m å göra baffeln i glasfiber låter intressant.
Ja e på g å bygga om ett par oa5 till nåt i stil m oa216.

Ja kör nu me ett par oa12 m B65oa-IV å orginal diskanter.
Ja har ett ABinternational Precendent 600 steg å lira på
åde fyller både sovrum och vardagsrm m välljud utan
problem å min lya e på 55m2 så oa12 grejjar det.

Ja har od11 men dm måste renoveras först innan ja kan
göra n db utlåtande på dom.

Rgd Blomman...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 11 guests