OA-6 II renovering än en gång.

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

OA-6 II renovering än en gång.

Post by Kjellb »

Hej
I källaren har jag nu ett antal 60- och 70-talare som väntar på min pensionering. Detta är ett av alla de projekt jag samlat på mig för att förgylla resten av livet med kvalitetstid. Med en bakgrund som radiotekniker på 70-talet stötte jag på dessa djur då och då och önskade att jag själv hade råd att äga ett par. Jag har byggt otaliga högtalare i livet. På 70-talet var det OA-5 kopior och Voigth horn , för att inte tala om RT-hornet. 9710M var standardelementet tillsammans med AD0160 domen i de flesta av systemen. I mitten av 70-talet fick jag ett par JBL L100 som hängde med i många år och dessa finns fortfarande kvar, om än undanställda i garderoben. För några år sedan frågade en kollega mig om jag ville ha ett par OA-14 som stod och skräpade hemma hos honom. Svaret var jaa... och sedan den dagen är jag såld. Alla gamla minnen kom tillbaka. Plötsligt kunde man röra sig i rummet utan att tappa musiken. Ljudet lät öppet och luftigt på mer än ett ställe i soffan. Efter en totalrenovering av detta par blev viljan att gå vidare bara starkare. Hittade ytterligare ett par OA-14 och det gav ett lyckat resultat som surroundanläggning. Inte fel alls. Det har varit många imponerade lyssnare på besök genom åren.
När så det dök upp ett par 2212, var jag inte sen att nappa. De var i mycket bra skick och första gången man kopplade in dem blev känslan uj, uj, uj. Mäktigt.
Nu har jag kommit över lite 60- och tidigare 70-talare med mina gamla Philips kompisar 9710M. Ett av paren är OA6typ 2, där ett av transistorstegen är ur funktion. Jag har läst på så väl jag kunnat i de olika forumen på nätet och det finns massor med nyttig information. Jag har användarmanualen till högtalarna, men letar efter service-manualen. Är det någon här som kan bidra med en sådan.
Fler frågor kommer eftersom. Tips och hejarop mottages också positivt.
Hälsningar / Kjell
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by carlzone »

Hoppas du får tag på servicemanualen, det är inte så mycket aktivitet på forumet här längre men tycker mig ha sett någon med utdrag från den tidigare.
Kul att du har samlat på dig i källaren det låter som en skön samling.
Glöm inte att lägga in bilder :)
Avregistrerad på egen begäran!
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Kjellb »

Tack carlzone!.
Är det någon som kan svara på vilket värde c22 (diskant kondingen i delningsfiltret på OA-6) bör ha vid byte till OBI T22.
Hittar ingen information hur jag än googlar.
/Kjell
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Kjellb »

Det blir en fråga till. På HIFI-kits sida över filter till 60-tals högtalarna rekommenderas en serielänk (tror det kallas "konjugatlänk") av resistor och kondensator över bas/mellanregistret vid byte till OBI F87. Är det någon som provat detta med 9710M.
/ Kjell
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Mior »

Hej

På sidan http://www.carlssonplanet.com/om/bestallstod/ finns schema att beställa:

"Kretsschema över ”bass-energizer”-steget till OA-6 Typ II. 150 kr".

Du kan också läsa mer om OA-6 typ 2 här: http://www.carlssonkult.se/OA6II.aspx

Lycka till!
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Kjellb »

Tack Mior för informationen. I Användarmanualen (Handboken) finns kretsschema med, så den delen har jag, men det ska enligt inlägg på forumet även finnas en servicemanual. Sen har jag nu fått igång den felande förstärkaren. Det var en spricka i kretskortet som var orsaken. Så nu fungerar båda högtalarna, men jag vill som sagt få dem att låta ytterligare lite bättre och då framförallt i diskanten som känns hård och metallisk. Kan kanske vara kondensatorbyte som krävs i delningsfiltret, men eftersom filtret sitter så dumt till är det lika bra att löpa linan ut helt, och inte göra det halvdant. Då ångrar man sig bara efteråt.
/ Kjell
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Mior »

Ett tips till är väl att resonera med HiFi-kit kanske. De säljer ju filterkomponenter till OA-serien, t.ex. OA-5. Läs mer här: http://www.hifikit.se/oa-5-filterkomponenter

Titta på schemat för diskantbyte då OA-5 uppgraderas med den nya diskanterna här: http://www.hifikit.se/images/9320/900x600/oa5.jpg

Du kanske kan börja med att byta kondensatorn. Originalet är nog på 5.6 uF och ska enligt ritningen bytas mot 1.8 uF.
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Mior »

Ytterligare ett lästips på denna tråd om OA-6 II:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ?f=4&t=753
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Kjellb »

Enligt schemat är kondensatorn i OA6 typ 2 på 6,8 uF och eftersom diskanterna är de samma verkar det som om delningsfrekvensen blir lite lägre. Eftersom det verkar vara komplicerat att ta ut filtret vill jag helst ha en lösning innan arbetet startar.
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: OA-6 II renovering än en gång.

Post by Mior »

Det kan nog stämma, jag har nog frågat CP om det tidigare kom jag på. Mina OA-5:or har 6,8 uF i original och det är för C22 enligt schemat.
Enligt service-schemat för OA-5.2 som ligger på CP så är det 6,8 uF, samma som i mina. Kan det finnas olika serier?!
Delningsfrekvensen ska ju vara ~2700 Hz för OA-5 och det stämmer med det värdet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 66 guests