OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Thomay
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Mon 11 Jan 2016, 21:37

OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by Thomay »

Hej.

Vi tänker gjuta 2-par od 11 i betong. Vi kan nästa inget om högtalarbygge men gillar snygg design, bra ljud och musik.
Just nu befinner vi oss i planeringsstadiet och nya frågor och frågetecken dyker upp hela tiden. Vi hoppas på att det sitter folk där ute med lite foton, ritningar osv. som kan hjälpa oss på traven i detta projekt.

Planen är som nu att gjuta i fiberförstärkt fytspackel för att få det så starkt som möjligt. Vi tänkte införskaffa oss baselement (B650OA11) och diskant (OBI T22 OA), båda från av Hifi-kit.

Kan curla oss i rätt riktning!?

Här är några av våra funderingar i detta nu:
Delningsfilter - Vi har läst lite på forumet att det finns viss tveksamhet till HIFi-kits filter.
Måste man ha tonbygel eller kan man bygga ett filter utan den funktionen alt använda en switch/spak?
Har ngn en bra foton/ritning som vi kan använda?

Basreflexrör - vad rekommenderas, spelar kvaliteten stor roll?

Topplattan - Vi behöver information hur den ser ut. Ritningarna vi hittat på nätet är inte till mycket hjälp och med elementens vinklade placering känns det viktigt att det blir rätt. För att vi ska kunna göra en ny form av den så behöver vi få tag på ett gammalt exemplar, nån som har ett???


Vad är era tankar, sitter ni på information som kan hjälpa oss? Vad tror ni om betong, kan det ändra ljudbilden på ett negativt sätt? Frågorna är många...

Om någon har en gammal OD11 i bitar, sämre eller uselt skick som kan köpas för en fispeng så är vi intresserade ( vi behöver studera denna högtalare lite närmare)

Trevlig kväll!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by STDI! »

Jag har inte sett någon tveksamhet mot Hifikits filter, såvida du menar ritningarna/skisserna för filter speciellt till OD11. Om du menar några andra standardfilter från Hifikit så kan jag föstå tveksamhet. Kan du länka till "tveksamheterna"?

Byglar behövs inte. De är till för att kunna finjustera frekvensgång. Men om man bestämmer sig så behövs inga byglar.

Om du berättar var ni finns så kanske någon i närheten dyker upp som kan visa sina originalhögtalare för mått etc.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by carlzone »

Jag är nyfiken på vilka "Vi" är?
Det är lättare att komma med relevanta tips om ni ger den personliga bakgrunden och var ni bor t.ex.
Avregistrerad på egen begäran!
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by 12björn »

Byglarna på 70-talarna finns där på grund av den ojämna kvaliteten på de ursprungliga diskantelementen. Med hjälp av dem kunde man i efterhand justera frekvensgången till den önskade. Sedan matchade man högtalarna så att man fick ett par som överensstämde.

Byglarna fyller egentligen ingen funktion på uppgraderade 11:or, 12:or eller OA14. Dom jag känner som uppgraderat har helt enkelt kopplat förbi byglarna. Så dom är nu mest en nostalgisk designdetalj.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Thomay
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Mon 11 Jan 2016, 21:37

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by Thomay »

carlzone wrote:Jag är nyfiken på vilka "Vi" är?
Det är lättare att komma med relevanta tips om ni ger den personliga bakgrunden och var ni bor t.ex.
Kommer uppdatera våran profil ikväll! :-)
Thomay
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Mon 11 Jan 2016, 21:37

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by Thomay »

STDI! wrote:Jag har inte sett någon tveksamhet mot Hifikits filter, såvida du menar ritningarna/skisserna för filter speciellt till OD11. Om du menar några andra standardfilter från Hifikit så kan jag föstå tveksamhet. Kan du länka till "tveksamheterna"?

Byglar behövs inte. De är till för att kunna finjustera frekvensgång. Men om man bestämmer sig så behövs inga byglar.

Om du berättar var ni finns så kanske någon i närheten dyker upp som kan visa sina originalhögtalare för mått etc.
Kommer att uppdatera vår profil ikväll.
Vi bor i Västerås.

Det är detta paket jag tänker på. Är det ngt att satsa på?
http://www.hifikit.se/od-11oa-14-filterkomponenter

Vi har kollat på flera olika varianter av filterscheman vilket har skapat förvirring.
Hoppas att det finns ett bra schema utan byglar då det skulle förenkla lödandet samt glasfiberformens konstruktion.
Thomay
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Mon 11 Jan 2016, 21:37

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by Thomay »

12björn wrote:Byglarna på 70-talarna finns där på grund av den ojämna kvaliteten på de ursprungliga diskantelementen. Med hjälp av dem kunde man i efterhand justera frekvensgången till den önskade. Sedan matchade man högtalarna så att man fick ett par som överensstämde.

Byglarna fyller egentligen ingen funktion på uppgraderade 11:or, 12:or eller OA14. Dom jag känner som uppgraderat har helt enkelt kopplat förbi byglarna. Så dom är nu mest en nostalgisk designdetalj.

Björn
Bra att veta! TACK! :-)
(Inga byglar!)
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by carlzone »

Ok, Västerås,
ja då ligger ju Hifi Kit på överkomligt avstånd.

Jag tror att en betong blir svårt för baffeln, kanske något mer töjbart material som glasfiber är lämpligare om det inte går att få till en abs plast gjutning som originalet har.

Betonglådor kan få en del tråkiga resonanser som kan bli svårare att dämpa ut och därför påverka ljudet till det sämre i slutändan.
Basreflexröret går knappast heller att gjuta i betong om det ska bli stabilt och inte stjäla viktig lådvolym.
Avregistrerad på egen begäran!
Thomay
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Mon 11 Jan 2016, 21:37

Re: OD 11 i Flytspackel - Frågor / Hjälp

Post by Thomay »

carlzone wrote:Ok, Västerås,
ja då ligger ju Hifi Kit på överkomligt avstånd.

Jag tror att en betong blir svårt för baffeln, kanske något mer töjbart material som glasfiber är lämpligare om det inte går att få till en abs plast gjutning som originalet har.

Betonglådor kan få en del tråkiga resonanser som kan bli svårare att dämpa ut och därför påverka ljudet till det sämre i slutändan.
Basreflexröret går knappast heller att gjuta i betong om det ska bli stabilt och inte stjäla viktig lådvolym.
Som basreflex rör kommer det bli plast alt papprör. Bör man använda en konisk basport samt papp eller plast basreflex rör?
Vi hade lite tur och kommer att få låna ett par OD11 av en granne. Han räddade dem från återbruket.

Vi kommer att gjuta första paret i fiberförstärkt flytspackel då vi talat med en tillverkare samt en konstnär i jakten på lämpligt material.

Ang "baffeln" vi vet inte riktigt vad det är men vi tror det är den svarta delen som sitter mellan basen och utrymmet där basreflexröret är.
Den delen kommer vi attackera när vi har grannens OD 11 att undersöka.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OD 11 i Betong - Frågor / Hjälp

Post by carlzone »

Ok, någon slags komposit alltså, det låter bättre.

Baffeln är den del som elementen sitter monterade på.
Den är väl den svåraste delen att gjuta kan jag tänka.

Jag antar att du har sett originalet i genomskärning?
Image
Avrundningen av porten i botten gjuter du och vill du ha en på insidan så kan du enkelt köpa den plastdetaljen på Hifi Kit och sätta på pappröret.
Papprör eller plaströr spelar ingen roll tycker jag.

Teenage Engineering har istället gjort en modernare variant av od-11 med ett modifierat basreflexrör för att få basporten att mynna uppåt istället och förmodligen är den också avstämd betydligt lägre i frekvens.
Image
Avregistrerad på egen begäran!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 68 guests