Oa5.2 goes 5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Hej,

Ny här på forumet. Fick upp ögonen för Carlsson av en ren slump för ett par veckor sedan då jag sneglat lite på en högtalare av rundstrålande karaktär.

Då jag även håller på att bygga upp en vintagerigg utöver min vanliga så började jag snegla lite på Oa-5.

Hade aldrig hört någon Carlsson tidigare trots att många hade dem på 70 och 80-talet i sina hem.

Efter lite googlande fann jag att Hifi kit sålde uppgraderingar och en byggsats vid namn Mmx. Sagt och gjort, jag begav mig till dem för att provlyssna på dessa. Jag gillade dem skarpt men jag ville hellre uppgradera ett par original än att köpa nytt.

Ut i bilen och upp med Blocket i telefonen. Av en slump hade det kommit ut ett par vita Oa-5.2 i vitt för ett löjligt lågt pris. Dagen efter åkte jag och hämtade dessa. Hade skumläst lite här om att 5.2 bla hade höjd buffel och det hade dessa. Lådorna var även dem i fint skick. Dock hade elementen gjort sitt men vad gjorde det då jag ändå skulle uppgradera.....

Iväg till hifi kit för att inhandla filterkomponenter, obi diskant och bas samt diverse annat. Väl hemma löddes filter och allt plockades fram.

Det skulle visa sig att de högtalare man köpt inte var någon Oa-5.2, ja inte ens en 5.1. Än värre var dom t o m sämre än en riktig dålig kopia. Buffén Baffeln lyftes och högtalaren saknade bl a stag i lådan, Baffeln hade fel mått förövrigt var hela lådan i helt fel mått. Tji fick man för att inte läsa ordentligt och syna när man skall handla.

Så nu stod man där med skit och fina komponenter. Vad göra? Ut på blocket igen men de man ringde på var sålda eller för långt borta. Kan man inte syna objekten på plats så vågade jag inte chansa.

Gör då ett sista försök på ett annat forum om att jag är intresserad av att köpa ett par 5.2 lådor oavsett skicke, dock ej renoverade. Tar ca en timma så har jag fått svar ifrån en trevlig herre om att han har ett par Oa-5.2 lådor i fint skick inkl baffel men utan element som jag kan få om jag hämtar dem hos honom. Grym person att skänka bort dessa då de var riktigt fina. Tack och bock. Så nu kan äntligen projektet börja.

Förstärkaren jag kommer att använda till dessa blir en Luxman L-510 som är ren klass A upp till 8 watt för att sedan gå över i AB till 105 watt. Har även en udda för och slutstegskombo ifrån Kenwood som jag också tänkte prova för att se hur dem låter med dessa högtalare när de är klara.
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Steg 1. Bygga filter
Steg 2. Spackla originalbaffeln, slipa och måla denna i högblank svart för en slät yta
Steg 3. Försiktigt slipa lådorna och olja dem 3 gånger med träolja.
Steg 4. Måla sockeln svart och applicera nya terminaler.
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Filterna färdiga. Valde större plattor för ev uppgraderingar eller testfilter i framtiden
Filterna färdiga. Valde större plattor för ev uppgraderingar eller testfilter i framtiden
Original bafflarna spacklade och väntar på att slipas samt målas
Original bafflarna spacklade och väntar på att slipas samt målas
Lådorna oljade 3 ggr med träolja
Lådorna oljade 3 ggr med träolja
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Dagens arbete klart
Justering av filterna
Justering av filterna
Målning av underdelen
Målning av underdelen
Målning av bafflarna
Målning av bafflarna
Tillverkning av galler
Tillverkning av galler
Spånskiva i all ära men den finishen man vill ha kommer jag inte att uppnå med original. Däremot blir det att spela in elementen med denna baffel. Nytillverkade i mdf för slutgiltig touch blir det senare.

Vart däremot riktigt nöjd med gallerna.

Nu skall färg få härda några dagar sedan blir det montering och test.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by STDI! »

Det ser fint ut.
Aktiviteten på Carlssonplanet är inte så hög längre men även om du inte får så mycket respons så fortsätt rapportera. Vi är i alla fall en del som läser.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

STDI! wrote:Det ser fint ut.
Aktiviteten på Carlssonplanet är inte så hög längre men även om du inte får så mycket respons så fortsätt rapportera. Vi är i alla fall en del som läser.
Tackar :-) Har märkt det.
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Vid montering av diskanterna, skall layouten vara lika på vänster och höger högtalare enligt nya principen?

Eller skall diskanterna i mitten speglas?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by STDI! »

Du menar med Y-montering? Kolla här: http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php
"DISKANTMONTERING
Placera ut de nya diskanterna och markera var skruvhålen för deras fästen ska vara. Förborra med smal borr, tänk på att baffeln är en spröd och tunn gammal spånskiva. Den noggranne sågar till nya starkare bafflar, t ex i MDF efter mått från de gamla.
Sätt gärna de nya diskanterna i Y-konfiguration så att dina OA-5 Typ 3 blir ett stereopar. Rikta i så fall de två närmaste elementen mot lyssningsplatsen, montera "Y-grenens" diskant rakt bakåt och det bortesta sista i 45 grader vinkel in mot rummet mot sidovägg, från lyssnaren. Var försiktig, neodyniummagneterna i Obi T22-oa är väldigt starka och vill gärna slå ihop."

Så den närmsta diskanten på varje högtalare ska vara riktad mot lyssnaren, dvs det blir en vänsterhögtalare och en högtalare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Tack och bock. Precis det jag undrade om man skall göra de främre olika för L och R.

Tackar
ljungberg_sthlm
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Wed 27 May 2015, 15:23

Re: Oa5.2 goes 5.3

Post by ljungberg_sthlm »

Det vart till att såga upp nya bafflar i MDF då jag inte var nöjd med att måla originalbafflarna.

Dagens arbete blev montering av ny internkabel (Supra) samt nya terminaler. Provmonterade även SD fötterna för att se hur det blir. Svart skruv skall sättas i terminalerna för en mer solid look.
DSC_2536.JPG
Dämpfötter framtagna för MMX
Dämpfötter framtagna för MMX
Lött och klart
Lött och klart
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 57 guests