"Saving Private OD-11"

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

"Saving Private OD-11"

Post by Snoopy »

Väl hemma med mina äntligen införskaffade OD-11 i vitt, började jag syna dem i sömmarna lite mer.
Elementen var i behov av omkantning innan provspelning, det visste jag, men ser inte lacken lite konstig ut ?

Image


Håller den på att flagna eller ?

Image


Här ligger en hund begraven. Det ser ut som plastfilm. Någon sådan ytbehandling fanns väl inte i original. Bäst att dra lite i den och se efter...

Image


Någon har satt vit plast ovanpå det fina (hoppas jag) teak-faneret.


Image



Ojdå, här har det visst gått vilt till. Kulhål igenom ena sidan på lådan, eller är det någon som har borrat igenom ?

Image

Som tur var hittade jag några grill-pinnar i trä, överblivna från sommarens grill-fester, i kökslådan. Dessa passade precis i hålen och "toppades" med lite faner jag hade liggande i mycket små bitar.


Efter behandling med träolja började lådan se ganska fin ut.

Image



Monterade så ur SC165 för omkantning och upptäckte att sladden från delningsfiltret inte var ansluten till elementet. Inte konstigt att killen jag köpte högtalarna av inte kunde minnas om de fungerade när han senast använde dem... Fast han skriver ju ganska flitigt med inlägg på ett annat HiFi-forum, så han kan väl inte minnas allt han lyssnar på.
Bäst att skruva ur hela baffeln och titta på delningsfiltret.


Image


Oj då, detta ser inte bra ut. Någon har visst använt delningsfiltret till något annat. Avklippta ingångs- och utgångs-kablar. Bara att ta fram lödpennan. Tur att original-sladdarna låg kvar och skramlade i lådan.


Sådärja nu var allt ihopskruvat igen.

Image


På med gallret för att njuta av att har räddat ett par OD-11 från en säker och alltför tidig död.
Nästan originalskick !?

Image




Efter lite provlyssning återstår bara inspelning av högtalarna, sen skall det njutas på riktigt.

/Erland


/Edit: Bilderna flyttade så de kan visas
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: "Saving Private OD-11"

Post by Daniel »

Kul upptäckt med den dolda fanérytan!

Har själv försökt länka till bilder tidigare utan resultat. Jag har för mig att någon sagt att man måste ha en URL som slutar med .jpg eller liknande för att länkningen ska fungera. Och det tycks tyvärr inte fungera att bara lägga till ett suffix till den befintliga länken.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: "Saving Private OD-11"

Post by Tyko »

Hade tillsammans med en vän ett liknande äventyr. Jag hittade åt honom ett set med Premier trummor från 60-talet till ett otroligt billigt pris. När hämtade dem var de överklädda med röd filt......Kan ju lugnt säga att känslan när man tar av filten och upptäcker blå glitterlack under är i värsta julklappsöppningsklassen! Märkvärdigt vad folk kan göra, klä över glitterlack eller teak!! Man slutar aldrig att facsineras av människan....
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Re: "Saving Private OD-11"

Post by Division Bell »

Vad snygga de blev! Den där plastfilmen var ju gräslig  :wink:
Image
User avatar
cheesy
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Sun 07 Nov 2004, 22:34

Post by cheesy »

vilket anses egentligen som finast, teak eller jakaranda?
OD11
R2000
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: "Saving Private OD-11"

Post by Tyko »

En smaksak såklart!
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests