Westerstrand högtalare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Westerstrand högtalare

Post by Daniel »

Är det någon som känner till Westerstrands förflutna som högtalartillverkare? Klockfabriken finns väl kvar, men när tillverkade man ljudutrustning?

Jag såg nyligen ett par Westerstrandhögtalare till salu (dyrt) i en affär för 60/70-talsprylar. De var av en konstruktion jag inte sett tidigare: Halvmeterhöga med rektangulär topp, och ett helt fyrkantigt uppåtriktat hötalarelement som täckte hela högtalarens yta (ca 20x25 cm, eller kanske ännu något större). På framsidan fanns även ett antal träspjälor som tycktes dölja ytterligare ett långsmalt element. Av träfinishen att döma såg de ut att vara från tidigt 70-tal.

Har någon mer information om dessa högtalare? Min enda tidigare kontakt med Westerstrand, förutom klockor, var en gammal bilradio som satt i min sönderrostade Volvo 164 -70.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Westerstrand högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Hej Dan
Högtalaren du talar om(troligen från 1969)är en Westerstrand P20,som innehöll ett ovanligt amerikanskt högtalarelement kallat Poly-Planar P20.Det var byggt nästan helt av frigolit(jo,faktiskt!)och bestod av en platt skiva med koncentriska ringar för diskanten.Ursprungligen byggt för användning i våta miljöer(=båt)
Har ett ex som ligger helt nytt i originalkartong.
Firman Poly-Planar finns än idag och tillverkar fortfarande båthögtalare och TV-skärmar.
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Westerstrand högtalare

Post by Daniel »

Tack för informationen, Rolf! Modellen kan väl aldrig blivit någon storsäljare, då jag inte kan dra mig till minnes att jag sett några liknande högtalare någonstans tidigare, inte ens under min barndom på 70-talet. Har du något att säga om ljudåtergivningen hos poly-planar-elementet?
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Westerstrand högtalare

Post by ossint »

Hej,

Westerstrand gjorde även TV apparater med svart/vit återgivning. Mina föräldrar hade en i många år.

Frigolit högtalare gjordes även av Yamaha. Ett ganska stort element med ett membran som såg ut som lockt till en flygel. Det sades gynna återgivningen av musik!!? Blev aldrig någon större hit.

Peter Åkemark
Med vänliga hälsningar,
Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Westerstrand högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Även philips gjorde frigolit element.

Har 2 st 12" Philips "Bombardon" med underhängd frigolitkon och styrkant av metall!

Kul grej.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Kef's klassiker B-139 var också ett frigolit element
PeFo54
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Wed 03 Jan 2018, 14:21

Re: Westerstrand högtalare

Post by PeFo54 »

Hej
Hittade detta gamla inlägg. Jag var med och sålde Westerstand högtalare 72-73. Vi hade direktkontakt med Westerstand som byggde högtalarna för oss. Det var en HIFI affär i Göteborg som hete HIFIToppen. De fanns i två olika modeller och olika pris. Lådan var i trä typ valnöt, jacaranda och teak. Den dyrare var med Norska SEAS element och lät väldigt bra. Vi gjorde ett paket med dessa högtalare , Marantz 2015 förstärkare och Pioneer skivspelare. Sålde jättebra och många nöjda kunder . Paketet kostade den gången 2895 kr , vilket var billigt då bara förstärkaren kostade 1795
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Westerstrand högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej
HIFIToppen, var det den som låg på Kungsladugårdsgatan?Jag kommer ihåg att det låg en Hifi-affär där när jag var ung.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests