DVD-speartestet DV757i

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
jas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 23 Dec 2002, 05:19

DVD-speartestet DV757i

Post by jas »

Jag undrar om Pioneeer DV-747A är samma maskin ljudmässigt som 757i?

Att döma av spec är det bara i-Link/Firewire som skiljer.

Har du Per lyssnat på DV-747A?

Det kunde även vara trevligt med ett förtydligande vad som skiljer DV-757i och DV-668, mer än ljudet då, som är lika bra? Vad är för- och nackelar med de olika formaten för digital överföring? Är det möjligen endast av nytta för de som har en motsvarande Pioneer reciever att processa signalen? Eller kan man processa den digitala datan i en dator med FireWire?
jas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 23 Dec 2002, 05:19

Re: DVD-speartestet DV757i

Post by jas »

Svar från Pioneer:

Ja, det är faktiskt ganska stora skillnader mellan de du nämner. Pioneer har en god tradition att använda de mycket uppskattade DA-omvandlarna från BurrBrown. Dock så valde man av kompabilitets-skäl att använda omvandlare från Chrystal till DV-747A. Min bedömning är att de från BurrBrown (som man till DV-757Ai återgick till) är betydligt bättre och att just CD-ljudet är förbättrat.
JockeW
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Tue 16 Sep 2003, 23:55
Location: Stockholm

Re: DVD-speartestet DV757i

Post by JockeW »

Hej, jag vill bara flika in att 757Ai inte är en väldigt bra CD-spelare.
Den är helt suverän som DVD och DVD-audio och kanske även SACD (iallafall kopplad med "iLink" till kapabel förstärkare) men CD lyssnar jag VÄLDIGT mycket hellre till genom NAD "C 541i" (t.ex.) Analogt med fin kabel till förstärkaren ...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests