Nad 304 - Harman Kardon Hk-690

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

Nad 304 - Harman Kardon Hk-690

Post by Jesper »

Har haft en NAD 304 i många år och varit rätt nöjd men den, den drev mina B&W 602:or klanderfritt och jag tyckte den kändes bra till mina Carlsson OA-51 också. Det blev dock så att ena kanalen började strula, ljudet försvann ibland för att sedan komma tillbaka, speciellt om intensiteten i det man spelade höjdes. Ni kan själva räkna ut hur kul det var när man kollade på film.... :D

Så jag började titta på andra förstärkare, Thule, Amplifix, Harman Kardon, Arcam osv... (ja jag vet att det är rejält olika prisklasser). Jag fastnade för Amplifix, men ett lägenhetsköp sänkte ribban åt mej. En dag var jag inne på http://www.hifimagasinet.com , en utmärkt sida om du söker begagnat, och hittade en annons på en HK-690 för 2300:-. Jag slog till så armen gick av.
Förstärkaren fanns på annan ort så kompisar anlitades för köpet och pengar skickades över till hans konto. Någon helg senare åkte jag till kompisen och hämtade förstärkaren.

Jag hade hunnit läsa på en del om denna ganska ovanliga förstärkare, och hunnit få reda på att den har en ganska rejäl uteffekt, men framförallt så klarar den, i god HK-anda, att lämna rejält med ström vid tuffa partier. Läste en hel del rescensioner på nätet, och det var ganska blandade intryck jag fick. En del tyckte det var en utmärkt förstärkare, en del tyckte att försteget var rent ut sagt dåligt.

Jag kopplade iallafall in min nya (begagnade) förstärkare, och öpnnade upp med lite Ryan Adams om jag inte minns fel. Första intrycket var att ljudet var vassare i diskantområdet. Andra intrycket var att det knappt gick nudda volymkontrollen :lol: om man jämför mot en bil så var NADen en dieselgolf och HK:n en GTI. Klockan tolv på NAden motsvaras av klockan nio på HK:n.

Nu, ett par veckor sen jag fick HK:n, kan jag säga att jag lyssnat in mej på den. Det finns flera fördelar. Musiken är lite mer detaljerad, högtalarna verkar trivas med HK:n. Det känns aldrig som att diskanterna rusar iväg när man vrider på, något som det kunde göra med NAD:en när den började bli ansträngd. Men framförallt, basen! Där högtalarna bara stod och pumpade luft förr, har nu HK:n järnkoll, den tillåter inga utsvävningar, och har elementen i ett järngrepp. Jag har trott att fladdret på basarna har berott på gamla element (inte ännu uppgraderade) men nu ser jag ju att det helt enkelt beror på att NAD:en inte hade kontroll.

Visst är det kul när man skaffar en komponent till anläggningen som verkligen lyfter den? Jag är jättenöjd nu, och kan spela på denna förstärkare länge....(Eller iallafall tills Amplifixerna sjunker något mer i pris :P )
Jan Peter
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 74
Joined: Thu 02 Jan 2003, 08:23
Location: Stockholm

Re: Nad 304 - Harman Kardon Hk-690

Post by Jan Peter »

Visst H&K gör bra förstärkare. Hade länge en 930 till mina OA51or ver1 och ver2.

När ekonomin tillåter, byt upp dig från ver 1 till ver 3 (el ver2) !!
"Du kommer att förstå" som reklamslogan var (på italienska) för
Alfa Romeo 156 när den var ny och blev årets bil 98 eller 99.

Jan Peter
OA51.3 -lyssnare!
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

Re: Nad 304 - Harman Kardon Hk-690

Post by Jesper »

Min far har ett par OA51.2, var med nere hos John Larsen när han bytte, och visst det är enorm skillnad på allt. Snällare diskant, bättre mellanregister och framförallt är ju basen betydligt mer kontrollerad och artikulerad. Så jag längtar dit....
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Nad 304 - Harman Kardon Hk-690

Post by Stefan Björklund »

Ja skillnaden är enorm mellan .3 och orginal...
diskanten är nog den största boven, jag har ett par nu spelandes där jag ännu endast bytt till kolfiberbasen och har orginaldiskanten kvar, -de låter inte speciellt roligt jämfört med .3

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests