Audion

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: Audion

Post by Danne »

Nu har jag provköpt ett stycke Edison triod, så jag har hela helgen på mig att utvärdera.
Mitt första intryck är positivt, har bara spelat od11.2 på halvlåg volym, pga den sena tidpunkten.
Ljudet verkar vara väldigt avslappnat.
:)
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Audion

Post by Erik Johansson »

Trioden låter säkerligen väl så fint, men det skulle förvåna mig om den har samma "ös" som 60:an. ;)

/Erik
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

Efter 1 tim spelad ännu positivare. Värmen börjar infinna sig.
Luftigare å fylligare nu.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

Erik, Edison triod räcker till även vid mkt hög volym, med bra driv.
Kanske inte vid det allra högsta volymnivåerna.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

Basen alltså.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: Audion

Post by Danne »

Kopplade in NAD:en i går, så i dag lämnade jag tillbaka Edison:en.
Den lät mkt bra men inte tillräckligt för att jag skulle köpa den.
Jag vill nog hoppa upp ett par snäpp till.
Man får avvakta ett tag till.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Olav

Re: Audion

Post by Olav »

Hei!
Jeg har no helt siden 80 tallet benyttet Quad 2 til mine Carlsson OA52.2 (snart 3). Lyden er helt fantastisk, og jeg har sammenlignet med blant annet Krell og har også eid en NAD 208 som jeg har solgt. Men jeg har prøvd mange modifiseringer med STORE kondensatorer i strømforsyningen, noe som gir den lyden som du beskriver, og jeg har konferert med bl.annet Audio Note og Jan Lodstrøm mens han levde. Peter Walker var en sers kompetent konstruktør, så la det meste være slik som han bestemte. Det skal være max. 47 mf foran og etter drosselen, hvis ikke så blir bassen sløv og treg (som også går ut over diskanten), selv så bruker jeg Solen polypropylenkondensatorer foran og etter drosselen på 33mf, som gir en fast og rask bass. Katodemotstanden har en paralellkondensator, denne økes til 47mf. Ellers så skiftes alle kondensatorer på o,1mf til Jensen papir i olje med kobberfolie og alle motstander til Audio Note tantalmotstander. Innvendig kabling skiftes til f.eks. sølv eller kobber ledninger som er kortest mulig (de originale er veldig lange). Koble en Jensen 0,1mf papir i olje aluminium eller kobberfolie kondensator over 33mf kondensatorene. Nye kontakter for høytaler og signal inn (gjerne WBT) og strømbryter samt kontakt for 230 V ledning monteres. No har du en forsterker som spiller rundt det meste i dag (til en betalbar pris for vanlige folk). Best lyd får du med GEC KT66 og GEC/Mullard EF86/Z729 samt Mullard GZ 32 (jeg bruker Mullard GZ 37) som likeretterrør. Jeg har prøvd dioder, noe som gir dårligere lyd. Til slytt så kan du gjerne bruke softstart for å spare røra. :D No er det nok for denne gang. Med vennlig hilsen Olav Sæbjørnsen, Norge (Faktisk LTS medlem siden 1979!) :D
Guest

Re: Audion

Post by Guest »

Håller fullständigt med Erik, Edison 60 är en kanonförstärkare för penningarna.
Briljans, detaljupplösning och dynamik som du får kliva en bra bit över 10000:- om du skall få något motsvarande transistorsteg.

De billigare Andersson-konstruktionerna duger inte till Carlssonhögtalarna, blir som sagt var för tunnt i basen.
Jag har lyssnat igenom alla modeller hemma.

Tror att det är just kombinationen EL34, Push/Pull, KlassA med en bra strömförsörjningsdel, som får Edison 60 att låta så fint just med mina OA-2212:or.

Ofta används föråldrade rörförstärkare som jämförelseobjekt gentemot nya transistorkonstruktioner, klart som korvspad att det blir en ojämn kamp.

Triodförstärkarna från Audion är bara det helt ultimata i förstärkarväg, finns inget bättre helt enkelt.
Är man orolig för basen är det Silvernight Push/Pull som gäller.

Eftersom jag bygger mina förstärkare själv efter eget huvud, studerar jag nogsamt alla välljudande moderna conceptlösningar.
Separerade reglerade strömförsörjningar till ingångsrör och drivrör ger en klart högre detaljupplösning även just i basen, men det kostar pengar, tid och höjer priset ordentligt på komersiella apparater. Folk vill inte betala extra för något de inte begriper.
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: Audion

Post by Ragnwald »

Dessutom sitter nog de flesta med billiga halvtaskiga CD-spelare/skivspelare som faktiskt låter mycket bättre med billiga halvtaskiga förstärkare.

Med riktigt bra utrustning, upplevs ju basen som att den inte dånar (impar) lika häftigt som i den gamla snikanläggningen. :cry:

Hi-Fi handlar ju om att anläggningen skall färga ljudet minimalt i alla fall. :lol:

PS. Det var jag som råkade skriva oinloggad ovan.
Den som vet mest, tror minst.
Digger

Re: Audion

Post by Digger »

Hej,
jag såg ditt mess ang förstärkare. Jag har testat en mängd olika till mina OA52.3-or, bla NAD 208, Audion Silver night och så Sentec M30 rörmonoblock på 30W/kanal.
De senare låter kanonbra och jag har spelat på dom nu i snart 3 år och jag är mkt nöjd. Det tillhörande passiva försteget CX1 har jag ställt undan och kör nu på ett aktivt rörbestyckat Audionsteg som ger bättre upplösning och mer dynamik.

Ljudet är brett, fett, tajt bra bas och body utan bummel och ett fint mella- och diskantregister.

hls

Digger
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests