Bruumm!

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
rolanve
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 10 Nov 2013, 17:30

Bruumm!

Post by rolanve »

Hej ! Driver idag ett par OA 14 med en R4000-2.Ljudet i högtalarna är bra för min 70 åriga öron,
Men ett tilltagande Bruum från förstärkaren blir alltmer störande.Går det att göra något åt detta,
någon föreslog jordning ?

Mvh rolanve
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 151
Joined: Sat 03 Oct 2009, 20:44
Location: Suomi/Finland

Re: Bruumm!

Post by Villee »

Kanske sluttrissorna eller de stora kondensatorna som stabiliserar DC-spänning till slutsteg är defekta?

Mvh Ville
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
LudvigJ
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 27 Dec 2012, 20:27

Re: Bruumm!

Post by LudvigJ »

Hej!

Vet inte hur det är på R4000 men har den som många andra 70-tals förstärkare så kanske den har ett vred (på baksidan) för att välja volt-tal med,
oftast står den på 220volt men idag i Sverige är det ju som bekant 230volt så om ratten har ett läge ör 240volt så är det bättre att ha den i det läget.
Dra ut sladden innan man byter läge på vredet bara! och se till att den verkligen står på 220 eller 240 volt bara! (Sker på egen risk!)
Jag har en Technics su-v9 som brummade lite och sedan jag ställde in den på 240volt så har det mesta brummet försvunnit och stärkaren blir inte så varm
som innan heller och det kan ju vara positivt då inte komponenterna åldras så fort då. Möjligtvis att uteffekten sjunker något men inte så att det är
märkbart.
Jag tror faktiskt det finns en tråd här på forumet som rör en sonab-receiver och där detta tipset gavs.

MVH
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests