Är nya NAD D 3020 nånting att ha?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Är nya NAD D 3020 nånting att ha?

Post by momus »

För er som är nyfikna (jag var det i alla fall). Nya NAD D 3020 är en liten sensation.

Jag håller på att bygga ett fritidshus på Öland, och då håller jag förstås på att samla ihop prylar för att fixa till en schysst stereoanläggning i huset. Jag har en äldre Thorens TD 150 som ska utrustas med en Ortofon Blue. Dessutom har jag beställt ett Cambridge RIAA-steg till densamma och så har jag ett par renoverade OD 11:or som ska stå för ljudet. Det enda som fattades var en bra förstärkare. Jag blev intresserad av den nya NAD D 3020. Problemet var bara att den knappt gick att få tag på och att det dessutom fanns väldigt lite skrivet om densamma. Annars skulle den passa bra - inbyggd DAC, två anlogingångar, coax, toslink, USB och t o m bluetooth. Det som eventuellt skulle tala emot var klass D förstärkeri och den något annorlunda formgivningen, och att någon antydde att den skulle låta lite "slank och ljus". Men jag beställde ett exemplar. Och till helgen dök det upp. Och nu har jag lyssnat.

Tiil vardags lyssnar jag på vinyl och CD genom en XTZ 100 Class A D3. Jag har också en Cambridge Dac Magic som extern DAC, en NAD CD-spelare som transport, Ortofon Kontrapunkt A som pickup (Systemdek som svarv, armen är en Alphason Xenon)) och en extern Cambridge RIAA. Lyssningen sker genom ett par OA 50.3. Alltså en rätt så bra anläggning. Kanske inte direkt High End men ett ljud som jag trivs med.

Skulle nu den här lilla svarta lådan med klass D förstärkning passa till mina OD 11:or? Ja jävlarns! Man tror inte det är sant att den här lilla burken med sitt Hypex-utvecklade slutsteg konkurrerar med den svensk-kinesiska 22-kilosklumpen. Men det är sant. Visserligen är det aningen högre upplösning på ljudet på XTZ (speciellt i klass A- läget), men i övrigt är det inte så stor skillnad. NAD:en har ett något förhöjt mellanregister, speciellt märkbart på bluetooth-ingången och när jag kör CD med hjälp av den interna DAC:en, men kopplar jag NAD:en till datorn genom USB så försvinner den lilla presenshöjningen.
Möjligen är utplacering av instrument lite "suddigare" än på XTZ, men ljudbilden är stor och basen fast och pregnant. NAD:en har dessutom en liten knapp på baksidan där man kan aktivera en liten bashöjning som får OD 11:orna att låta större än vad dom egentligen är (fast då kan det låta lite bumligt).
Jag blev chockad över att NAD D 3020 låter så bra som den gör. Musiken liksom spritter iväg och det blir jätteroligt att lyssna. XTZ kostar nu över 7000 kr och NAD ungefär hälften. XTZ är inte dubbelt så bra. Ljudet i sommarhuset är räddat!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests