Brum i effektförstärkare.

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Brum i effektförstärkare.

Post by Russ »

Har ett svagt brum i mitt slutsteg.(Emotiva XPA-2 generation 2)

Alltså inte i högtalarna,utan enbart från steget.

Går det att åtgärda på ett elegant vis?

Har läst en del om så kallad smutsig el,dvs. el som är kontaminerad av andra strömmar och liknande.

Nätfilter skulle kanske vara en lösning?

Vad beror det svaga brummandet på?

Steget är nytt,så ålderskrämpor kan det ju rimligen inte vara.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by lennartj »

Det kan tänkas att du har en likspänningsoffset på växelspänningen som kommer in i din elcentral.
Den kan orsaka mekaniskt brum i nättransformatorn i förstärkare.
Jag har fått för mig att apparater som är optimerade för amerikanska förhållanden (60 Hz) lättare börjar brumma av likspänningsoffseten än de som är optimerade för 50 Hz.

En i mitt tycke mycke dyr produkt (>12kSEK) som dock effektivt avlägsnar likspänningsoffseten är Isotec Syncro http://www.isoteksystems.com/cgi-bin/products.pl?id=9
En seriös handlare låter dig ta hem en sådan och prova, vi vet ju ännu om brummet orsakas av likspänningsoffset.

En mycket billigare lösning för den som är händig och inte sov bort elläraavsnittet på fysiklektionerna är
http://sjostromaudio.com/pages/index.ph ... -end-style
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by Russ »

Som vanligt ett väldigt initierat svar från lennartj. :ugeek:
Tack för det! :D

Jag sov nog en hel del på mina lektioner i skolan,så dessvärre räcker inte mina fysikkunskaper till för även relativt "enkla" byggen. :oops:

Var är en likspänningsoffset ?

Enligt beskrivningen http://shop.emotiva.com/collections/amp ... pa-2-gen-2 ska förstärkaren "känna av" vilken spänning som den matas med och automatiskt annpassa värdet till den.

Jo jag misstänker att det är ett mekaniskt brum(väldigt svagt) som alstras.
Inget som man direkt störs av vid musiklyssning,men när det är helt tyst och man sitter nära så brummar det lite.

Kanske helt normalt?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by lennartj »

Jag använde mig av ett "svengelskt" uttryck med förhoppning att fenomenet skulle bli mer begripligt, men det är svårt att googla på.
Den engelska benämningen är DC-offset, och då bli google betydligt mer hjälpsam.
I hifi-sammanhang förekommer DC-offset på två olika ställen helt oberoende av varandra, men fenomenet som sådant är exakt detsamma i båda fallen, på audiosignalen likväl som på nätspänningen i vägguttaget.
Jag talar för enkelhets skull om en sinuston på högtalarutgången.
När vi inte har någon DC-offset svänger sinusvågen precis lika mycket i positiv riktning som i negativ och baselementets kon rör sig exakt lika långt inåt som utåt från sitt viloläge. Med en DC-offset knuffas baskonen konstant en bit inåt eller utåt från viloläget och försöker återge musiksignalen från denna förskjutna positiom.
Då inser du att konen får kortare tillgänglig slaglängd i ena riktningen med ökad distorsion och värmeutveckling som följd.

Med DC-offset på nätspänningen blir det liknande fenomen i nättransformatorn för den kan inte hantera likspänning (DC) utan den blir bara varm och brummar.

Om brummet är så svagt att du inte kan uppfatta det på mer än meters avstånd så här dags (efter kl.23) om din bostad är lika tyst som min, skulle jag låta det vara.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by Russ »

Tack för att du tar dig tid att förklara,lennartj! :D


En tanke som slog mig,angående skillnader mellan amerikansk och svensk nätspänning,var att transformera ner den svenska spänningen till amerikansk.
Kanske brummet skulle försvinna,eftersom förstärkaren enligt ditt antagande, skulle vara optimerad för den amerikanska nätspänningen 115V/60Hz.

Sen undrar jag över hur DC-offset kommer in i ledningarna.
Borde inte leverantörerna av ström ha ett ansvar för att leverera ren ström,utan störningar.
En strömrenare vid elcentralen i fastigheten?

Man kan dessutom tycka att transformatorn i förstärkaren skulle filtrera bort all DC-offset.
Med tanke på att priset för en DC-fälla är ganska blygsam i sammanhanget,vore det lämpligt att den var installerad redan i fabriksutförandet.

Det är ju i krävande audiosammanhang som förstärkaren ska användas.

Och det finns ju många kräsna musiklyssnare med känsliga öron,som lyssnar med andra öron än genomsnittslyssnaren.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by lennartj »

Vissa amerikanska förstärkares brumbenägenhet beror praktiskt taget alltid på att de inte får sina 60 Hz som de är optimerade för.
Att man seriekopplar nätttransformatorns primärlindningar för 230 V i stället för parallellkopplar dem, som för 115V har jag aldrig upplevt att påverkat brummet.
DC-offset kan orsakas av elmotorer eller en massa lysrör. Bor du i flerbostadhus med solariesalong (jag har gjort det) kan DC-offseten variera under dygnet.

Du har helt rätt i att hifi-apparaternas nättransformatorer filtrerar bort eventuell DC-offset, problemet är bara att de brummar mekaniskt när de gör det.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Brum i effektförstärkare.

Post by Russ »

Får åter tacka för svar lennartj.:D

Det kan ju vara värt att prova Anders Sjöströms DC-fälla.

95 kronor för det förpreparerade kretskortet plus kostnaderna för komponenterna låter inte så avskräckande.

Får försöka ta igen lite av de elkunskaper som jag försummat tidigare. :roll:
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests