Kablar - fast baklänges liksom

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Kablar - fast baklänges liksom

Post by momus »

Jag har aldrig trott på att man kan höra skillnad på kablar - tills jag fick tillfälle att lyssna på en anläggning med högupplöst ljud. Då hörde jag skillnad. Men jag kan inte påstå att det var bättre eller sämre det jag hörde. Men skillnad var det.

Men fortfarande är jag lite skeptisk till dom hutlösa priser man tar för riktigt esoteriska kablar. Och häromdagen upplevde jag något som stärkte mig i den uppfattningen.

Jag går varje morgon knappt två kilometer till pendeltågsstationen där jag bor. Som "vintermössa" har jag ett par hörlurar modell större, ett par Goldring DR 150. Dom är inte riktigt high-end, men prisvärda och har ett ljud som passar mig. Jag är så antik att jag lyssnar på någon av mina två iPod(ar). För det mesta musik, men förstås även Radiolab. Gemensamt är att det enbart handlar om komprimerade filer (AAC och MPEG 3).
Så blev det glapp någonstans och ljudet försvann i vänstra hörluren. Det visade sig att det var den tämligen långa, mjuka kabeln med ledarna gjorda av "99.9 % syrefri koppar" som hade gett upp i anslutningen till en av kontakterna. Det blev liksom skev mono större delen av promenaden. Väl på plats på min arbetsplats så ryckte jag åt mig en mkt billig och stel kabel med 3,5mm minitele i varje ända som fick ersätta den gamla kabeln (kabeln är lätt utbytbar på DR 150).
Så bar det hem igen. Och ljudet? Var det inte lite sämre?
Här händer det som är tämligen vanligt. Eftersom den nya kabeln kostar ett par tior och går att hitta på COOP, så SKA ljudet vara sämre än den dedicerade kabeln med ledare av "99.9% syrefri koppar". Dessutom gjorde kylan att den billiga kabeln blev stel och knölig.

Men så hände nåt. Jaha, är det två saxofoner där. Han har dubbat sin gitarr där jag förut bara hörde en. Är det där brummet i bakgrunden sång? Jo.
Var inte ljudet lite bättre trots allt? Musik som jag tidigare upplevt som tämligen högupplöst kändes nu ännu "närmare". Uppenbart så hade någon slags distorsion försvunnit i mellanregistret.
Jag kom på mig själv att lyssna på sånt som jag tidigare brukade hoppa över.

Jag kan inte påstå att det var en himmelsvid skillnad, men ljudet var bättre. Och på viss musik avsevärt mycket bättre. Det går inte att beskriva som "mer diskant" eller "mer bas". Där lät det likadant. Men på vissa inspelningar kunde jag nu få en klarare bild av vad musikerna höll på med. Och det var ingen intellektuell process - musiken liksom gick direkt från örat ner i hjärtat och ignorerade den analytiska delen av hjärnan. Kändes det som.
Och jag har ingen susning om vad orsaken är. Möjligen kan det bero på att den tidigare kabeln var 2,5 m lång och den billiga bara 1,5 m. Men faktum kvarstår. Ljudet blev bättre och det blev roligare att lyssna på musiken genom den lilla skitkabeln för några tior.

Hade jag betalt 500 - 1000 kr för en värstingkabel så hade jag varit nöjd. Så mycket bättre var ljudet. Och då hade jag säkert komplimenterat mig själv för att jag hört skillnad och tyckt att jag gjort en bra affär. Men nu vart det ju nästan gratis. Det känns lite snopet på nåt irrationellt sätt.
Last edited by momus on Wed 26 Jun 2013, 09:31, edited 9 times in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by Russ »

Ja man ska lita på sitt eget omdöme och välja därefter.

Trots allt är det ju ens egen upplevelse som räknas.
Att det var billigare kablar i ditt fall är ju bara positivt.

Dessvärre har man en benägenhet att lita på experter, när de förordar dyra prylar.

Säljarna utnyttjar köparnas osäkerhet och villrådighet.
Ligger en hel del psykologi i det.

Med åren blir man förhoppningsvis lite klokare.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by olaume »

Jag hyllar principen till motsatsen är bevisad att kabeln har större betydelse ju svagare signalen är. En nätkabel har försumbar betydelse. Ingen har ändå en aning om hur strömkablarna ser ut från Forsmark. En signalkabel däremot tar hand om en rätt skör signal från källan till förstärkaren och kan göra skillnad. Jag kan också själv höra skillnad mellan olika signalkablar. Medan högtalarkabeln återigen tar hand om en förstärkt signal som nog tar sig fram genom det mesta, åtminstone så länge som motståndet inte blir för stort. Allra känsligast borde med det resonemanget kablarna från vinylspelarens pick-up vara, men där har jag aldrig gjort några jämförelser så det återstår.
Som sagt, intill motsatsen är bevisad, så berätta gärna om jag är ute och cyklar.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by lennartj »

"Hur strömkablarna ser ut från Forsmark?"
Nu tycker jag du betraktar "världen" från fel håll.
Störningar på elnätet kommer till en inte helt ringa del
från interaktion mellan apparaterna i hifi-anläggning.
Därför har första metern elkabel från apparaten större påverkan på "hur det låter" än elkablarnas beskaffenhet längre bort.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by olaume »

I så fall är det väl bara att sätta ett nätfilter före några av enheterna så borde störningen mellan apparaterna vara löst. Kan köpas hos Dal-Clas för någon hundring. Hellre det än en nätkabel från Furutech för 4.000. Det betraktar jag som homeopati.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by momus »

Oops, jag insåg visserligen risken, men meningen var förstås inte att skapa en ny tråd om kablar. Det var väl det där med "hutlösa priser" som triggade somliga. Det enda jag ville påpeka var att det faktiskt (i mina öron) lät lite bättre med den billiga skitkabeln. Visserligen med tämligen simpla hörlurar och AAC och MPEG 3-filer. Från en iPod. Jag blev lite förvånad över det här. Och då kom jag att tänka på engelsmannen Peter Belt, han som bl a påstod att om man drack ett glas av hans "magnetbehandlade vatten", så skulle ljudet från hifin låta bättre. Och detta togs på allvar i alla fall av några "respekterade" HiFi-skribenter.(Det handlar alltså om det många kallar "ormolja"). Så det triggade kanske min skepticism ett snäpp till.
Vad nu den här upplevelsen beror på har jag som sagt ingen aning om. Komprimerade filer och iPod passar kanske den här typen av kabel bättre. Who knows? Kablar gör skillnad. Det är oomtvistat och jag hör det som sagt själv. Men jag har inte förstått varför.
Så vi kan diskutera vidare i mer eller mindre religiösa termer, men jag tror inte vi kommer vidare i sak. Den engelska kabeltillverkaren Tellurium påstår sig visserligen ha kommit på vad det handlar om, men vill inte avslöja vad. Som vanligt. Och HiFi-testarna går i spinn. Som vanligt. Och dom är rätt så dyra. Som vanligt. Livet går vidare. Och jag går med ett leende till pendeltåget med mina lurar och den billiga skitkabeln. Och snart är det vår.
Last edited by momus on Wed 15 May 2013, 08:29, edited 2 times in total.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by 12björn »

Kan vara så att sämre kablar inte förmedlar bristerna lika tydligt, att de är mer förlåtande. ;)

Har en inspelning av Matteuspassionen som jag tycker är mycket bra, men när jag bytte CD-spelare märktes det att man "rattat" i den dubbelköriga inledningen, dvs att man höjer nivån på den kör som är i fokus, inte helt ovanligt på dessa inspelningar, t o m DG har gjort det. Detta hörde jag inte tidigare och jag tycker det är mycket störande! :x

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by momus »

Jo, fast här var det ju precis tvärtom. Den billiga skitkabeln fick mig att uppmärksamma saker i inspelningarna som jag tidigare inte lagt märke till.

Det är i och för sig lite off topic, men vad gäller DG så var det ju så att t ex Karajan gärna lät sina Berliner Philharmoniker spelas in med en hel drös med mikrofoner. Sen satt han och drog i reglar vid mixningen och lät "ljudfokus" skifta lite som han tyckte. Liksom att dirigera i efterhand. DG:s tekniker blev sen tämligen chockade när man använde ett svenskt inspelningsteam inför en planerad skivutgivning. Inspelningen gjordes med endast två mikar på Drottningholms Slottsteater och den lät mycket naturligare än Karajans multimikrofoninspelning. Back to basics!
Last edited by momus on Tue 10 Sep 2013, 17:03, edited 1 time in total.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Kablar - fast baklänges liksom

Post by olaume »

Intressant det där om Karajan, hade jag inte hört. Man kan ju se det positivt också, att han såg skivan som ett allkonstverk där inga medel skulle skys för att nå perfektionen. Tyvärr kan vi ju inte fråga Karajan till råds om kablarna... Jag har däremot diskuterat det någon gång med en som hade snöat in på teknik och hans förklaring till att kablar upplevs låta olika är att deras impedans passar olika bra till olika förstärkare. Varje förstärkare kan bara låta bra med en kabel med en viss impedans, sedan spelar det mindre roll om kabeln är billig eller dyr. Om jag förstod det hela rätt. Så du kanske bara har haft tur med impedansen på den billiga kabeln?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 69 guests