Renée Fleming, övergångsdistorsion och barnbarn.

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Renée Fleming, övergångsdistorsion och barnbarn.

Post by momus »

Monica Zetterlund var väl helt OK, men klassiska sopraner var väl ingenting som jag gärna slängde på skivtallriken. Innerspårsdistorsionen på LP-skivan kopplad till en sopran med enerverande vibrato gjorde länge att jag undvek den typen av musik, oavsett kompositör eller genre. Det blev bokstavligen öronnypande och det kändes som trumhinnorna inte riktigt hängde med; dom liksom slog knut på sig själva. Och så där fortsatte det år efter år. Det blev aningen bättre i och med CD:ns intåg, men fortfarande var det något med den mänskliga rösten som ställde till problem. Och det var inte bara sopraner utan operaröster i gemen som fick mina trumhinnor att slå bakut. Så här trodde jag det skulle vara. Men sen köpte jag en ny DAC, en ny förstärkare och ett nytt phonoförsteg.

Hur i helvete hade jag missat det här? Jag hade trott att det var den stackars Shure-pickupen på min äldre skivspelare som var boven tillsammans med mediokra pressningar. Eller jitter i CD-spelaren. Det visade sig vara helt fel. Sopraner och tenorer var nu välkomna tillbaka och nu hörde jag musiken genom deras röstverktyg, och trumhinnorna slutade att fladdra.

Men så köpte jag en ny skiva. Den amerikanska sopranen Renée Fleming har sjungit in Poèmes pour Mi, en liten sångcykel som Olivier Messiaen skrev till sin unga hustru när dom precis gift sig.
Och, den var väl OK tyckte jag.
Satt i soffan och följde texthäftet och lyssnade till den alldeles nyinspelade CD:n från Decca. Men, var hennes röst inte en aning öronypande när hon tog i? Jo, ett inte helt obekant och obehagligt fladder infann sig i hörselgången. Jag suckade lite och tänkte att det nog var bättre förr. Decca-träd, Living Presence och rörförstärkeri. Bara för att en skiva var ny behövde den ju inte låta bra.

Nu är det så att jag har välsignats med en hoper barnbarn. Det yngsta barnbarnet har just lärt sig gå. Tyvärr så står förstärkaren precis i brösthöjd och ett litet barn hittar snabbt en hel del intressanta knappar som man kan trycka på. Till saken hör att just denna förstärkare går att koppla mellan klass A och klass AB. Det är inte en "äkta" klass-A variant (förhöjd tomgångsström) och tur är väl det för annars hade barnbarnet bränt sig. Omkopplingen mellan A och AB kan man göra genom att trycka på en knapp på förstärkaren eller på fjärrkontrollen.

Så en dag innan jag skulle pulsa ut i snön till jobbet så tog jag lite tidig kvalitetstid och lyssnade på Fleming igen. Såg nu att någon tryckt på förstärkaren och kopplat om till klass AB. Tänkte inte så mycket på det utan kopplade tillbaka till klass A som jag normalt använder. Och som genom ett trollslag så var öronypandet borta! Nu kunde jag lyssna på musiken igen. Det blev ganska mycket tidig kvalitetstid.

Många testare har haft svårt att höra skillnaden på klass A och AB på just den här förstärkaren och mer sett det som en onödig finess. Men uppenbart så har det en stor betydelse. Jag kan väl hålla med om att det kanske inte hörs så stor skillnad på mer okomplicerad musik, men när det gäller potenta sopraner så är det en stor skillnad. Det är som natt och dag. Uppenbarligen är våra öron (och vår hjärna) tämligen känsliga för övergångsdistorsion. Nu har jag i tur och ordning förlåtit Renée Fleming, dom franska inspelningsteknikerna och mitt knapptryckande barnbarn. Övergångsdistorsion kan förstöra mycket. Nu lyssnar jag på musik igen.
Last edited by momus on Mon 20 May 2013, 16:44, edited 2 times in total.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Renée Fleming, övergångsdistorsion och barnbarn.

Post by 12björn »

:lol: Det är bra med begåvade och nyfikna barnbarn! ;)
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 49 guests