xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Mon 24 Jan 2011, 12:59

xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by spelepojk »

-Jag undrar om det finns någon här som har lyssnat på xtz cd-spelare? -Deras förstärkare ska ju vara rätt bra,-frågan är om dom gör bra cd-spelare?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Det var ju ett tag sen och, nej, jag har inte lyssnat på den här spelaren än. Men läs gärna senaste numret av HiFiWorld som testar den nya XTZ CD-100/II. Den nya modellen alltså. Så här avslutar recensenten Paul Rigby sin artikel:

CONCLUSION
The XTZ has to be the best value piece of hi-fi that I have ever listened to. To think that you can purchase this box for just £ 400 is not only laughable, it is frankly ridiculous. I would even feel vaguely guilty handing over such a small amount of cash for such on obviously "expensive" piece of kit.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by olaume »

Ursäkta en okunnig fråga: Är det någon märkbar skillnad mellan olika spelare? Alltså på själva spelaren, om man använder en separat DA-omvandlare? Är det inte lite som typ skillnad mellan kablar, alltså mest placebo och hokus pokus? Om man har en XTZ-förstärkare med inbyggd DA-omvandlare är det väl rätt troligt att det är samma elektronik som i deras spelare, så att man får betala dubbelt för samma sak.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Man kan tro vad man vill. Man kan läsa tester. Man kan lyssna. Grafpro påstår att alla förstärkare låter likadant. Andra svär på att det inte går att höra skillnad på kablar. Somliga påstår att blindtester är det enda rätta och att alla CD-spelare låter likadant, osv osv.
Hör du ingen skillnad så hör du den inte. Då kan du vara övertygad i din uppfattning om att en stor del av den s k HiFi-industrin är ett enda stort skämt. Då kan du sitta och lyssna på det du har och vara lycklig. So be it!
Andra hör skillnad och är beredda att betala en del för den skillnad som dom hör.
Jag trodde nog under en del av mitt liv att skillnaden var ganska liten och negligerbar vad gäller s k "high end". Och jag tyckte nog att jag fick detta verifierat vid mina besök på diverse HiFi-mässor. Men under senare tid så har jag förstått att jag har haft fel.
Rent tekniskt så är det nog lite naivt att tro att samma DA-omvandlarchip låter likadant i en CD-spelare eller som en del i en förstärkare. Där handlar det om så mycket annat. Men själv var jag likadan för många år sedan. Bara signal-stör avståndet var tillräckligt stort så var skivspelaren/förstärkaren/CD-spelaren bra. Själv fick jag en chock av att lyssna på ett par QUAD II-slutsteg i min anläggning. Dom mätte som kråkor, men lät underbart. HiFi-n försvann och ersattes av musik. Själv är jag nog sugen på att ersätta min NAD-CD och min DacMagic mot den nya XTZ - spelaren. Jag tänker i alla fall prova. Jag kan ha fel, men det kostar ingenting att prova.
Själv trodde jag att OA 116 var en oslagbar högtalare. Men i det fallet tror jag det snarare handlade om religion. Den är inte särskilt märkvärdig. Om man vågar lyssna förutsättningslöst. Som ett exempel bara.
Som sagt. Det finns många apparater därute med samma DA-omvandlarchip som låter väldigt olika. Det är en sak att läsa om prylar. En annan sak att lyssna. Men för somliga så handlar det om placebo och hokus pokus. Må så vara. Dom som är övertygade om det får väl tycka så då. Mig stör det inte, för i mitt hjärta vet jag att dom har fel.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by 12björn »

Instämmer med momus!

Det finns skillnader. Se'n är det som med viner - en del tycker det är värt att köpa o dricka dyra viner. Själv väljer jag oftast i "billiga hyllan" och tycker att jag kan känna mig nöjd med det 8-) :roll: ;)

Björn
som tycker att han funnit balansen i hifi-livet och istället ägnar energin åt whisky, cigarrer och flugspön :ugeek:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by olaume »

Visst 17 kan det finnas hörbara skillnader i kedjan före högtalarna som är värda att betala en bra slant för. Jag hör skillnad på både skivspelare och förstärkare. Även signalkablar går det ibland att höra skillnad på, fast orsaken kan diskuteras. Jag hör till dem som hävdar vissa skillnader som en del andra förklarar som placebo, t.ex. att avmagnetisera cd-skivorna och vända på väggkontkterna. Men samtidigt finns det mycket annat som kostar skjortan och som förmodligen inte har någon betydelse alls (typ el-sladd för massor med tusenlappar, samtidigt som strömmen ju har tagit sig på allsköns rostiga ledningar från Forsmark). Svårigheten är att veta vad som verkligen spelar roll och vad som inte ger mer välljud än att elda upp tusenlapparna i duschen.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Jo, men det här var en specifik fråga vad gäller DA-omvandlare och speciellt då DA-omvandlaren i XTZ D3 Class A. Alla som har lite hum om CD spelare och DA- omvandlare vet att det inte bara handlar om själva chippet. Det handlar om strömförsörjning, isolering bara för att nämna ett fåtal parametrar.
Om man inte hör någon skillnad på sånt som "alla andra" skriver ska vara fantastiskt, så hör man ingen skillnad. Som jag skrivit tidigare så ska skillnaden höras direkt (även om det finns lyssningsparametrar som liksom kommer smygande på en) annars är det ju bara att liksom "elda för kråkorna".
Jag erkänner att jag tog i lite och kanske var mer generell, men exemplet XTZ D3 Class A kontra XTZ CD-100/II är kanske inte riktigt väl valt. Bägge prylarna kan nog rälknas att vara extremt prisvärda och platsar inte, enligt mig i alla fall, in i placebo- och hokus pokus-genren.

Som ett mer rimligt svar på din fråga så hörde HiFi&Musik skillnad mellan DA-omvandlaren i förstärkaren respektive CD-spelaren, men tyckte att "ljudkaraktären" var densamma. Trots att det gäller samma chip alltså (AD 1955 tror jag det handlar om). Men den nya spelaren har knappt testats av någon annan än HiFiWorld än.
Själv ska jag lyssna och jämföra i höst. Då får vi se.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Det vart lite sent. Nu har jag köpt en XTZ cd 100 "mark II". Och det blev tyvärr en chock. Jag har (som många andra) suttit nöjd med min anläggning och tyckt att musikerna "pratat med mig". Nu blev det skillnad må jag säga - den subjektiva bilden av t ex kanalseparation blev helt annorlunda; jag behöver kanske ställa mina OA 50 Satori en aningen mer ihop en dom tre meter som dom står just nu. Det är skitsvårt att i ord beskriva vad som händer, men det som man hört tidigare blir liksom tydligare. Jag hör vad folk sjunger om. Texter går fram. Allt är kanske inte "bättre", men musiken "pratar med mig" mer än tidigare.
Det konstiga är att jag har en XTZ 100 D 3 Class A och den har en digital enhet, en DAC med ett chip från Audio Analogue (AD 1955). Samma chip som sitter i XTZ CD 100/2. Men nu låter det mycket bättre från CD:n. Vad ska jag göra med min Cambridge Dacmagic 3 ? Ska testa imorgon om det blir nån skillnad med min separata DAC kopplat till coax från XTZ CD:n (eller med den optiska Suprakabeln som ingick i köpet)
Möjligen är basen lite för framträdande, jag vet inte. Allting låter nytt igen. Djävlarns vilken häftig "hobby" det här är.
Det är klart; man blir aldrig "nöjd" men jag har inte råd att köpa en CD från Odyssey för drygt 300.000 kr. Och jag vågar nog aldrig lyssna på densamma. Ej heller på en WATT-högtalare.
CD verkar vara på fallrepet just nu. Alla ska streama högupplösta filer från nätet. I mitt förråd står det kassar med CD-skivor som barnen nu skiter i. Dom lyssnar bara på Spotify. Är vi galna "hobbyister" ett utdöende släkte? Var CD:n bara en parentes?
Last edited by momus on Sat 16 Apr 2016, 10:40, edited 2 times in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by Russ »

Tycker att CD-spelare låter bättre än t.ex. Spotify.

Så jag tänker inte skrota min spelare.

Dessutom är det lite ritual kring att spela cd-skivor.

Man blir lite rastlös av att klicka på datorn och lyssna på filer.

Men bekvämt är det.

Funderar faktiskt på att köpa en hederlig skivspelare igen,för att kunna lyssna på de gamla LP-skivorna som står och samlar damm i hyllan.

Back to basic?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Köp en LP-spelare (som vi sa förr)! Det är så synd om dom där runda plastbitarna som står på vindar och i källare överallt i Sverige. Ägarna har ljudbilder av rumble, innerspårsdistorsion och dåliga pressningar. Hurra säger jag för Project, Rega och Ortofon och andra firmor som höll ut under åttio och nittiotalet. För nu kan man köpa en schysst spelare med en bra pickup för bara några tusen. Borta är dom där gamla kompaktanläggningarna med sin BSR - skivspelare och slitna Shure M75 MG med fel nåltryck.
Många fattar inte att dom där plastbitarna kan låta himmelskt på en modern spelare med en schysst pickup och ett bra RIAA (dom flesta grammofoningångar i s k kompaktanläggningar var skräp).
Men man måste masa sig ur soffan för att vända sida.
I helgen åker jag söderut för att njuta av The Modern Jazz Quartet på en Thorens TD 150 kopplad till en Cambridge RIAA. Till det äter jag Biff Rydberg och dricker rödvin.
Skivan har jag fått av en klentrogen människa som inte litar på sina sinnen. Om det blir ost efteråt så blir det till en gammal Verve-skiva med Antonio Carlos Jobim. Bossa med stråkar och plåteko!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests