xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by Russ »

Smaklig måltid!

Modern Jazz Quartet och låten Really True Blues svänger bra i den liveinspelning som jag hittade på nätet.

Kanske bra som dessert.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Lovar att lyssna, fast då blir det nog från nätet (man är ju inte helt mossig, bara eklektisk).
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: xtz cd-spelare, någon som lyssnat?

Post by momus »

Jag kopplade till slut in min äldre Cambridge DAC-Magic 3 till min XTZ CD spelare genom den optiska Suprakabel som medföljde mitt köp från Fyndbörsen. Och det är tyvärr bara att kapitulera.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att allting inte blev bättre med den nya CD-spelaren (med sin DA-omvandlare AD 1955). Det som var mest slående var den oerhörda kanalseparationen och kanske ett aningen "kyligare" ljud. Men i övrigt vart allting "bättre". Jag ställde mig in på ett liv med AD 1955. Och så kopplar jag in min "gamla" (det går fort nu) Cambridge DAC-Magic 3.
Och tyvärr - jag måste leva med lite mer sladdar. För nu blev ljudet sanslöst mycket bättre. Den något överdrivna kanalseparationen (eller var det var) är som bortblåst och tillbaka kom den där "värmen" (att det inte finns ett bättre adjektiv) som jag tidigare saknat. Och kvar var en myriad av detaljer som jag inte hört tidigare. Tyvärr så måste jag nog köpa ytterligare en XTZ CD-spelare till sommarstugan. Innan den försvinner. Förstår att själva CD-transporten är mycket viktig för avläsningen av den lilla CD-skivan. NAD:en får jag väl försöka sälja till nån som är mindre kräsen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests