Världens minsta Carlsson

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Tue 11 Dec 2007, 22:26

Världens minsta Carlsson

Post by Örjan S »

Hej,
Denna högtalare är en sluten låda med volym på 1 liter, ett 3.5 tums Peerless högtalarelement och inspiration från Carlssons 70-talskonstruktioner. Men jag fick idén från Musik och Ljudteknik 1/2008, där "Mupps-högtalarna" presenterades och möjligheterna till mycket ljud med liten låda och till låg kostnad skymtade. HiFiKit har tagit fram en lika liten låda med slavbas för samma Peerless-element. Båda är konventionellt tänkta, framåtriktade högtalarelement. Men jag ville prova om orto-akustiska principer fungerar även i det lilla, och byggde dessa. De låter för mina öron överaskande bra.
PC248527.jpg
PC248527.jpg (14.38 KiB) Viewed 4222 times
Nog duger de bra i sovrummet för slölyssning och säkert även som bakhögtalare i surroundsystem. En sak är helt säker: Carlssonljudets grundkaraktär finns även hos dessa smålådor: Ljudet finns i rummet snarare än kommer från högtalarna, lyssningsplaceringen är okritisk (sweet space i stället för sweet spot) och bakväggen försvinner vid goda inspelningar. Kul!

Örjan S
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Världens minsta Carlsson

Post by Rolf Zetterberg »

Kul att se att det finns folk som kommer med egna ideer,men tyvärr är det alltid någon rackare före...
De här små lådorna gjorde jag för några år sedan genom att minska ner ett par Luxor-högtalare.Dimensionerna är förminskade i exakt skala efter en OA5 ända ner till det lilla Sonab-märket,utom höjden där det ska kapas litegrann.Elementen blir givetvis ganska små,så det är bara standardelement inuti.Diskanter letar jag fortfande efter.Någon som vet något riktigt smått?
Attachments
Mini Carlsson 2.jpg
Mini Carlsson 1.jpg
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Världens minsta Carlsson

Post by jansch »

Det finns ju ingen chans med 4 diskanter.....
Förslag: ta en 1 tums dome som riktas uppåt och en kon eller pyramid ovanför som riktar ljudet vågrätt. Funkar bra även på dyrare skapelser. Bang Olufsens "värstinghögtalare" kör med den principen
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Världens minsta Carlsson

Post by Rolf Zetterberg »

Mmm,tillbaka till 60-talet med andra ord.Då fanns det många "Column"-högtalare med den tekniken.Tack för tips,men jag tycker nog att någorlunda trohet mot originalet är viktigare än själva ljudet i just det här fallet.Sökandet efter små diskanter går nog vidare.Jag har hittat ganska små element,men då får man fräsa ur i baffeln för att få plats under gallret.Går ju att göra,förstås.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Världens minsta Carlsson

Post by carlzone »

Det finns riktigt små piezo diskanter men de är nog tänkta att användas över 6-7KHz åtminstone, väldigt tuffa små lådor där! tummen upp
Avregistrerad på egen begäran!
SallyIV
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 01 Feb 2016, 13:56

Re: Världens minsta Carlsson

Post by SallyIV »

Hej,
Ett par Monacor 3" SP45, i ett 100cm papprör (dia ca 70 mm) i ett hörn, med litet dämpning och på fötter några cm upp från golvet ger en bra ljusbild och i rum upp till 15m2 är de inte direkt dåliga utan mer överraskande. Problemet är att få en snygg "låda" från ett rör med en 4-kantig högtalarkorg..
Tätning är som vanligt viktigt, men i detta fall är det antingen eller inget!
Monacor har en liten 1" (55*55) diskant, DT28 som kan användas.

-J!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 64 guests