K S högtalare (mp liknande) hexagon

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Sun 09 Dec 2007, 22:09

K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by Fjonkalicious »

Var på en loppis och hittade ett par små högtalare som hette K S eller K-S. Valnötsfanér och typiska carlsson/mp utseende med ett element som spelar rakt upp och två diskanter åt vardera håll. Högtalaren var olikt hexagonformad, något avlång på ett håll. Kanske en ca 30 cm hög. Lite halvkul kan jag tycka, men priset var fel så jag köpte inte... Vore ändå kul att veta vad det är för någe?
thompa
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 02 Oct 2007, 06:45

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by thompa »

Har ett par lika dana vita ,som jag köpte på loppis för 300:-
Vet ej heller vad det är har försökt på nätet, men det närmaste jag kom är att dom kan vara tyska. ( kan va helt fel) Är nyfiken om nån vet något...dom låter inte helt fel. Thompa
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Lite bilder på högtalarna om möjligt vore bra.
Gärna även info om märkning så blir det lättare att leta efter info.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
M5toureg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:47

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by M5toureg »

Det var intressant. Jag har ägt ett par K.S-högtalare ända sedan 1974 och ingen har hittills kunnat tala om vart dessa högtalare kom ifrån.
En kompis till mig i Dalsland hade ett par på den tiden. Jag köpte mina från en radiohandlare i Karlstad. Att de kommer från Tyskland tror jag inte.
Däremot har jag en tysk försäljningsbroschyr för de men UTAN produktnamn eller hänvisning till ursprunget.
Hur lägger man in bilder i detta forum?
-
Kul att se att det finns flera 'spår' efter K.S-högtalare.
Last edited by M5toureg on Sun 23 Sep 2012, 23:25, edited 1 time in total.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by masen »

Farbror Sid har en bra sida, mycket nostalgi och bland annat:

http://farbror-sid.se/home/tag/hogtalare/

Scrolla ner en bit och ni ska bli upplysta av farbror Rolfs upplysningar ;)

Enligt Rolf Z är detta ett par KS. De har en 7″ SEAS bas och (troligen) ett par sällsynta svensktillverkade diskanter,
från ett företag som hette Almega. De fanna i Eskilstuna tillverkade vissa element åt bl.a Luxor och Olle Mirsch.
Almega torde vara samma som Albert Karlssons förnicklingsindustri. De fanns också under namnet Delton Atlas och
är från 1975. Generalagent var W&W Ljudcenter AB. Fanns i jakaranda,valnöt,vit och svartlack.
Det finns alltid någon som vet mer.
M5toureg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:47

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by M5toureg »

Tack för det 'masen'. :D
Kul att se bilderna och få lite mera 'input'. MEN.... ;)
... mina K.S ser ut dom de på bilderna i samma träslag men mina verkar vara större.
De verkar har funnits i ett 'Typ 30' och ett 'Typ 50' utförande. De på bilderna i din 'länk'
är nog av 'Typ 30' och mina är av 'Typ 50'.
'Typ 30' väger 7 kg och har 3 högtalare och Typ 50' väger 16 kg och har 5 högtalare.
Fanns tydligen i 'Nussbaum', Teak, Palisander samt Vitt. De på bilden är nog i 'Palisander'.

1975 kan nog inte stämma. Jag köpte mina 1974 och de fanns redan några år innan dess.
Gåtan fortsätter?

Är det någon där ute som vet mera?
Kul att få se bilderna, fast K.S-emblemet verkar saknas på de.

Hur lägger man ut bilder här i forumet?
Last edited by M5toureg on Sat 29 Sep 2012, 22:39, edited 1 time in total.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by masen »

Klicka på FAQ bredvid där du loggar in.

Scrolla ner en bit till "Formatting and Topic Types" och sedan "Can I post images?"

Yes, images can be shown in your posts. If the administrator has allowed attachments, you may be able to upload the image to the board. Otherwise, you must link to an image stored on a publicly accessible web server, e.g. http://www.example.com/my-picture.gif. You cannot link to pictures stored on your own PC (unless it is a publicly accessible server) nor images stored behind authentication mechanisms, e.g. hotmail or yahoo mailboxes, password protected sites, etc.
To display the image use the BBCode [img] tag.
Det finns alltid någon som vet mer.
Ladylena64
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 21 Jan 2017, 16:35

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by Ladylena64 »

Hej
Jag förstår att ni undrar ang KS högtalare
Jag kan berätta att min pappa hade ett företag som gjorde dem högtalarna, dem gjordes i Åmål, Dalsland och dem såldes i Tyskland men även till små radiohandlare. KS står för Karl Stenberg.
Mvh
Lena Stenberg
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by carlzone »

Lever din pappa?
De högtalarna som har beskrivits har jag också sett, men det vore kul att få mer info om dem
Det vore kul om du eller han kunde lägga upp lite bilder och broschyrer här.
Avregistrerad på egen begäran!
Ladylena64
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 21 Jan 2017, 16:35

Re: K S högtalare (mp liknande) hexagon

Post by Ladylena64 »

Tyvärr så dog han 2008, han sålde högtalare mellan 1970-1974, sen lade han ner företaget. Jag var bara 8-10 år då och har tyvärr inga bilder men jag minns att dem var i jacaranda, valnöt och vita i formatet ca 45 x 30 samt att det fanns 6 kantiga högtalare också.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests