Svajig Vinylspelare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
flanell
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Mon 10 Dec 2007, 14:40
Location: Göteborg

Svajig Vinylspelare

Post by flanell »

Hej på er.

Efter att ha införskaffat ett par OA 14 har jag börjat se över min övriga utrustning och turen har kommit till vinylspelaren (PL 12 Pioneer). Har haft den i flera år utan att olja den (i brist på kunskap)men jag köpte ny drivrem för ett par år sedan pga att den gick märkbart slött. Även om den låter bättre efter oljningen så låter den fortfarande väldigt svajigt, särskilt vissa instrument såsom akustiska gitarrer och orgelljud. Jag upplever dessutom att ljudet blir sämre ("frasigare) ju längre in mot mitten nålen kommer (inbillning?)och detta beror inte på eventuellt damm. Har ställt in överhänget med overhangcheckern och försökt ställa in nåltrycket/antiskatingen så gott jag kan samt köpt ny nål. Till saken hör att jag gav spelaren några extra droppars symaskinsolja någon vecka efter första smörjningen. Kan jag ha översmörjt (finns ett särskilt hål avsedd för smörjning. Funderar även på om hela skivtallriken är i obalans? Har försökt kolla med vattenpass men hittar inget bra ställe hemma att använda den. Har även testat att spela på lägre volymer ifall det skulle kunna bero på vibration från högtalarna men problemet kvarstår. Hmm..

Tacksam för svar.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Svajig Vinylspelare

Post by s.b »

Kolla så att du inte fått olja på drivremmen eller insida på talriken
Fräsljudet kan vara fel vinkel på pickup eller felinställd antiskating
kolla in svalanders sida
http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm

Mvh/s.b 8-)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
flanell
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Mon 10 Dec 2007, 14:40
Location: Göteborg

Re: Svajig Vinylspelare

Post by flanell »

Köpte ny drivrem samt torkade rent från eventuell olja. Dessutom rök den gamla förstärkaren som det uppenbarligen var nån vajsing på så nu låter det helt okej. Svalander sida har jag varit inne på tidigare, mycket informativ.
Tack.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests