Ur en fuktig källare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Ur en fuktig källare

Post by robban61 »

I dag ringde i snubbe i kvarteret som städade i källaren, han visste om min passion för udda högtalare "Carlssonhögtalare och såna där grejor" som han sa.. Han hade nåt som jag borde hämta sa han, så jag drog i väg på stört och väntade mig en Oa5:a eller nåt sånt. Där på infarten stod dom "konstiga" högtalarna ett par Flexosite Skanska Prefab "Cheops"! Å jag som precis sålt mina Chaconne Opus3 och faktiskt kollat efter ett par av dom där pyramidformade högtalarna :)

Dom hade stått i en fuktig källare mot en yttervägg och såg för taskiga ut, mögel och blivit färg-gnuggade i olika färger både här å där. Men han sa att dom funkade perfekt så han ville ha en symbolisk summa för dom vilket han fick. Hem och ut på altangolvet fram med grön bostiksvamp, koncentrerad starkt rengöringsmedel å gnugga som en tok. Ytan är stenhård och keramisk så att förstöra den var ingen risk, efter två riktiga varv såg det riktigt bra ut, nästan all färgskrap borta och möglet nedtonat!

In med dom i rummet för att "lyssna av dom" och dom funkar perfekt :o dom låter väldigt mycket -80:tal, med lätt loudess feeling ganska likt mina Chaconne. Men jag tycker dom är så jäkla coola som en skulptur där dom står!

Det finns väldigt lite info om Flexosite på webben det här är det enda jag hittat..

"Bergsala har 7 anställda och omsätter 37 mkr. I samarbete med Skanska Prefab startas försäljning av hi-fi högtalare tillverkade i det patenterade materialet Flexosite. Satsningen misslyckas och produkten läggs ner"

Är det någon som vet något om dom tex. vem som är konstruktör? Ser någon vilka element det är? All info som kan hittas vore bra!

/robban
Snygg skylt
Snygg skylt
Attachments
Skanska Cheops paret.jpg
Här brevid 116
Här brevid 116
Lite matnyttig info
Lite matnyttig info
Sunk både här å där innan rekondning
Sunk både här å där innan rekondning
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Ur en fuktig källare

Post by nagref »

robban61 wrote: Är det någon som vet något om dom tex. vem som är konstruktör? Ser någon vilka element det är? All info som kan hittas vore bra!
Coola prylar. :)

Konstruktör är om jag inte minns fel Lektor Emeritus Ingvar Ekdahl (var aktiv på E-inst på LTH i Lunn) och elementen ser ut som Vifa.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Ur en fuktig källare

Post by robban61 »

jo visst är dom fräcka :) Ok Vifa säger du! Man kanske skall kolla om Ingvar är "pappan" till dom! Om han nu är aktiv och vill befatta sig med gamla synder eller vad man nu skall säga :D

Undra varför dom floppade så totalt för dom låter helt ok, säger jag efter en väldigt kort utvärdering. Det gick ju kanon bra för Bo Hansons Rauna-serien :!:

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Tue 29 May 2007, 14:03

Re: Ur en fuktig källare

Post by svempa »

Det stämmer att basen var från Vifa men diskanten var en Oskar Wroending. Konstruktör var Stephan Wänqvist. Att de misslyckades berodde väl mest på att Skanska Prefab inte hade någon som helst erfarenhet av att marknadsföra högtalare. De hade hittat på ett nytt material Flexosite och behövde produkter att tillverka med det och så råkade det bli bla högtalare.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Ur en fuktig källare

Post by robban61 »

Intressant svempa! Stephan Wänqvist hade jag aldrig hört om tidigare men en googling på honom visar att han figurerat i en del samanhang bla. hos Audio Pro :)

Jag har nu lyssnat en del på Cheops nu och måste säga att dom är helt ok! Det jag saknar mest i dom efter att ha lyssnat på OA116.3 i samma setup är att mellanregistret i Cheops har en del att önska, det finns en inbyggd lodness i konstruktionen som är ganska trevlig för stunden men blir lite enerverande efter ett tag :| Nåväl dom får stå i v-rummet pga. sin coolfaktor ett tag till i väntan på baselementen till Oa51 som skall byta av dom inom kort.

Tack alla för infon som hitills kommit fram om Skanskas högtalar-flopp! Är det någon som vill fylla på med mer info kan det bli ännu roligare :geek:

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Ur en fuktig källare

Post by Rolf Zetterberg »

Högtalaren lanserades 1986-87.Projektledaren på Skanska hette Rolf Rasmusson.Bergsala AB låg i Kungsbacka.Lite data:Tvåvägs basreflex försedd med överbelastningssäkring och klarar effekter upp till 150W.Frekvensomfång 35-20000 Hz.Känslighet 90dB/Wm.Impedans 8 ohm.6,5" bas med kon av polypropylen samt en 19mm dome.Volym 22 liter och vikt 30kg.(det där sista kan nog stämma för jag lyfte och undersökte ett par förra året på en loppis,men avstod då de var i bedrövligt skick.Inte bara var lådorna enormt fula,utan också hängde det lite lösa,trasiga element i kablar lite här och där....man kan ju undra hur och varför?)
Flexosite sägs vara 3ggr starkare än betong och 10-30 ggr starkare än spånskiva.Det har dessutom mycket bra dämpande egenskaper.
Pris 6900-7400:-(uppgifterna varierar)
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Ur en fuktig källare

Post by robban61 »

Tack Rolf Z! Det var mycket matnyttigt där :!:

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Ur en fuktig källare

Post by nagref »

Där ser man vad man minns fel. Stephan Wänqvist var ju aktuell i Carlssonsammanhang i början av 90-talet genom att han konstruerade Sonabs högtalare då. De (Pantzar) försökte ju dessutom ta över varunamnet Carsson från Stickan.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
kreisky
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 09 Oct 2008, 10:58

Re: Ur en fuktig källare

Post by kreisky »

Jag har ett par vita Cheops (med svarta frontskydd) som står i min källare, men jag äger ingen stereo, alltså är de till salu.
Eventuellt återkommer jag senare med mer information om dem, jag ska ha någon broschyr som ligger här och skrotar, gäller bara att hitta den.
Mina högtalare är i bättre yttre skick än de som visas på bild här på forumet. Jag kan alltså tänka mig att göra av med dem i fall jag får ett vettigt BUD. De finns i Kristianstad.
"Sålda"

Angående diskanten vill jag minnas att det är Scanspeak..
Last edited by kreisky on Wed 29 Sep 2010, 22:04, edited 2 times in total.
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: Ur en fuktig källare

Post by David82 »

Min far har ett par sådana hemma som han använder dagligen tillsammans med en Luxman L-430, nåväl, en gång i tiden
så hittade jag en broschyr om de här högtalarna ska se om jag inte kan hitta den igen hemma hos Far, han är nämligen broschyr samlare
så jag ska ifall där finns mer fakta att tillgå.

Tycker dessutom det är synd att man bara kan få för sig tanken att sätta ner dem i en fuktig källare, för det är ett par väldigt trevliga pjäser,
har nästan växt upp med dem ju.

För övrigt är inte fjärde gradens basreflex konstruktion ganska ovanlig ?
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests