Finns det ingen ny elektronik som passar carlssonhögtalarna?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Finns det ingen ny elektronik som passar carlssonhögtalarna?

Post by leifh »

Läste det senaste numret av nyhetsbrevet och finner där en reviderad lista över rekommenderad elektronik. Den absoluta merparten av den elektronik som rekommenderas är utgången (tillverkas ej längre). I vissa fall rör det sig om elektronik som slutade tillverkas för 15-20 år sedan. Med tanke på att vissa delar (t ex drivverk och lasrar till CD/DVD-spelare) inte har obegränsad livslängd, ser jag det som lätt problematiskt att en så stor del av elektroniken är utgången.

Jag är själv intresserad av att skaffa en ny CD-spelare och här rekommenderas t ex Cambridge 540 varmt av planetens experter (Ing. Öhman?). Vad är det som gör att, såvitt jag förstår, inte Cambridge 640 platsar i "gänget"? Denna spelare har ju på internationell nivå lovprisats av flera ytterst kompetenta reviewers. Är m a o Cambridge 640 en sämre spelare trots de förbättringar som jag gissar gjorts relativt Cambridge 540?

Generellt sett verkar det som om nytillverkad elektronik tillför mycket litet och har svårt att vinna gehör hos planetens experter. Det skulle vara intressant att få veta vilka parametrar som bedöms för att elektronik ska anses passa ihop med mina älskade carlssonhögtalare. En annan sajt (TNT) redovisar tydligt vad det är som ligger till grund för de produkttester man gör. Detta vore efterföljansvärt också för planeten.

Idag tycker jag att de råd och rekommendationer som ges på planeten angående elektronik vänder sig till en begränsad grupp bestående av elektronikingenjörer som oförfärat kastar sig in i elektronikens djungel och elegant finner nya tekniska lösningar. Men vi andra då? Vi som inte är civilingenjörer utan bara vanliga musikälskare som inte har lust eller råd att lämna bort våra apparater för modifiering eller reparationer.

Jag tycker visserligen det är kul att se de prylar som visas på Antikrundan. Samtidigt tycker jag att det är spännande att se och använda en del av det som nytillverkas.

leifh

alias

Leif Hellström
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Instämmer?

Post by Tre Rosor »

Leifh. Jag har också länge tyckt att rekommendationerna är out of date. Det är kanske dags att lägga ned denna avdelning, så länge det inte listas aktuell elektronik som passar exeptionellt bra ihop med just Carlsson-högtalarna.
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Post by Roger Gustavsson »

Jag tror att ni möjligen har missat att all utvärdering görs på idéell bas och på fritid? Det är inga avlönade proffstyckare à la hifiblaskorna (som ju dessutom ofta tar väl stor hänsyn till sina annonsörer). Det krävs alltså mängder av fritid och/eller ett extremt intresse för att hålla på med apparatprovning. Ska heller inte glömmas att apparatutvecklingen sällan har som ensamt mål att ständigt förbättra återgivningen. Oftast ligger nog en förbilligad produktion/större vinstmarginal först på producenternas lista.
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Post by leifh »

Roger Gustavsson wrote:Jag tror att ni möjligen har missat att all utvärdering görs på idéell bas och på fritid.
Det har jag också förstått och på samma sätt är det med TNT. Se

http://www.tnt-audio.com/int.html

Alla inlägg och tester - och rekommendationer - är oavlönade insatser och stöttas ej heller av reklam. Däremot tycker jag deras rekommendationer är mer uppdaterade och mer professionella. Jag är benägen att hålla med Tre Rosor att denna del av CP kanske borde tas bort (eller uppdateras).

En av de mest välljudande förstärkare jag haft tillsammans med OA14 var en Musical Fidelity A1 (2 x 20 w, klass A) som slutade tillverkas för snart 20 år sen. Jag skulle dock inte drömma om att rekommendera den idag.

Jag förstår också att all ny elektronik inte nödvändigtvis innebär färbättringar. Däremot tror jag det är svårt att producera modeller som faktiskt inte innebär någon form av förbättring. "Volvo V70 2008 har inga förbättringar alls men p g a produktionsförbättringar kan vi sälja den 5000 kr billigare" är knappast hållbara marknadsföringsargument.

leifh
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Det finns nog relativt stor chans att det som skrivs i de tidskrifter som
finns,är ändå värt att inte avfärda.Är det tex ngn förstärkare som kommer
högt upp både i What Hifi och Stereo,så kan det nog vara värt att låna hem och testa den själv.(Även om de till en del är beroende av tillverkarna)
Jag menar om man ska spendera mycket pengar på ny utrustning väger
man ju samman så mångas åsikter som möjligt innan man gör det viktigaste,att själv låna hem och lyssna.
Därför det bra att även denna site har rekommenderad elektronik,(borde
vara lite mer aktuell),bara man inser att det är en åsikt och inga
sanningar.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Post by leifh »

Jörgen wrote: Jag menar om man ska spendera mycket pengar på ny utrustning väger
man ju samman så mångas åsikter som möjligt innan man gör det viktigaste,att själv låna hem och lyssna.
Därför det bra att även denna site har rekommenderad elektronik,(borde
vara lite mer aktuell),bara man inser att det är en åsikt och inga
sanningar.
/jörgen
Jag delar din uppfattning, Jörgen och jag ser naturligtvis inte CPs rekommendationer som några sanningar. Vad jag reagerade på var att om rekommendationerna hade varit mer aktuella, hade det varit lättare att låna hem en CD-spelare eller förstärkare och prova dem på plats. Men hur sjutton ska jag kunna avgöra om t ex en Sentec är det jag söker? Köpa en på HiFi-magasinet och sen finna att det inte var "my cup of tea". Om det ska vara någon mening med dessa rekommendationer tycker jag att de ska fokusera elektronik som går att få tag i idag så att man genom t ex egen lyssning i hemmet kan avgöra vad som är tilltalande eller inte. Därför menar jag att denna del av CP bör uppdateras eller tas bort.
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Post by Snoopy »

Hej !

Sidan med de äldre utrustningarna bör absolut inte tas bort !!

Den är av stort intresse för dem (oss) som är nostalgiker och gillar äldre konstruktioner. Själv tycker jag det är kul med "retro-hifi".
Varför skulle jag annars (kan kanske finnas fler skäl... :wink: ) vara intresserad av Carlsson-högtalarna ?

Däremot kan det ju vara av värde att även ha en motsvarande lista med utrustningar för de som vill köpa något i butik, att driva sina Carlsson med !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Tue 09 Nov 2004, 23:14
Location: Tjockhult

Post by Masken »

Va...ta bort sidan med äldre rekommenderat "mög"?:shock:
Nu får ni ge er, jag är nöjd med min Denon DP-600F!. :wink:


F.ö. är det för lite Luxman på listan.......
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Post by leifh »

[quote="Snoopy"]Hej !

Sidan med de äldre utrustningarna bör absolut inte tas bort !!

Däremot kan det ju vara av värde att även ha en motsvarande lista med utrustningar för de som vill köpa något i butik, att driva sina Carlsson med !

Snoopy,

I dina citat formulerar du en lösning som jag tycker är utmärkt. Du lyfter också en annan fråga som jag nog glömde bort, nämligen att man kan vilja samla på carlssonhögtalare (och relaterade prylar) av nostalgiska skäl. Din samling är ju imponerande men jag skulle aldrig få tillstånd av regeringen att göra något liknande. Den främsta anledningen till mitt intresse för carlssonhögtalare är att det ljud man kan få från dem tilltalar mig och har alltid gjort så. Det är därför jag tycker det är synd att avdelningen Rekommenderad elektronik inte uppdateras.

Det är ju ett känt fenomen att olika delar i en ljudanläggning "gifter sig" olika bra med varann och det är ju därför som åtminstone jag tycker det kan vara intressant att höra vad "experter" har att säga. Inte som ett måste eller sanning men snarare som en hjälp att begränsa sökytan. Och det är i detta sammanhang jag har svårt att se finessen med att i princip bara rekommendera utgången elektronik. Nog måste det väl ändå finnas elektronik som tillverkats de senaste 3-4 åren som skulle passa bra till carlssonhögtalare? Experterna har ju också medvetet eller omedvetet sållat bort all elektronik som är rörbaserad. Av vilken anledning?

Avslutningsvis tycker jag det hade varit intressant om någon av CPs experter som ligger bakom Rekommenderad elektronik kunde ge sina synpunkter.

leifh
alias

Leif Hellström
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Kan vi inte göra en egen lista på forumet?

Jag börjar med : AUDION :P

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 66 guests