Kabelflätning

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Post by golodhir »

12björn wrote:
golodhir wrote:En sann audiofilosof använder självklart flätade kablar!
:oops: :oops: :oops: :roll:
;-)
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
JohanL
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Sat 13 Aug 2005, 16:30
Location: Stockholm

Post by JohanL »

Gör inte misstaget att likställa audiofilosofer med audiofiler....

Eftersom jag ser mig själv som audiofilosof, kanske texten som följer upplevs en smula vinklad och värdetyngd....
Vänligen ignorera detta, det är ju bara mina åsikter....! Och innan jag börjar; det kan hända att texten också upplevs som tramsig och/eller opassande och därför bör flyttas eller låsas.

Men betänk att det handlar om kablar, ett ämne som jag har väldigt svårt att ta på dödligt allvar....

***

Audiofili kontra Audiofilosofi - Kablar

Audiofilen köper sig de absolut bästa kablarna som går att få tag på.
Pris och tillgänglighet är inga hinder, bara det blir perfekt.

Audiofilosofen skaffar sig så bra kablar som möjligt.
Om det innebär att han måste tillverka dem själv, är för honom lika ointressant som priset på kablarna för Audiofilen.

Vid en privat diskussion som jag och Golodhir hade angående renoveringen av hans OA-12 och mina OA-14, flödade följande ord...
( Golodhir, rätta mig om jag har fel.. )

G: Jag vill i alla fall ha flätade kablar!

J: Varför då?

G: För att... (utläggning om fördelar av att använda flätad kabel)

J: Jag tror inte att det spelar någon roll!

G: Nä, inte jag heller.... Men det blir ju inte sämre!

J: Nä....

G: Så då flätar vi då?

J: Javisst!

***

Därför använder en Audiofilosof flätade kablar.
Inte för att det nödvändigtvis blir bättre ( ljud ), utan för att det i alla fall inte blir sämre... ;)

Och kanske är det så att handflätade kablar inte blir lika bra som maskintillverkade, men då blir det Audiofili av det hela....

/Johan
OA-116.1 -> .3
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

JohanL wrote:Gör inte misstaget att likställa audiofilosofer med audiofiler....

Eftersom jag ser mig själv som audiofilosof, kanske texten som följer upplevs en smula vinklad och värdetyngd....
Vänligen ignorera detta, det är ju bara mina åsikter....! Och innan jag börjar; det kan hända att texten också upplevs som tramsig och/eller opassande och därför bör flyttas eller låsas.

Men betänk att det handlar om kablar, ett ämne som jag har väldigt svårt att ta på dödligt allvar....

***

Audiofili kontra Audiofilosofi - Kablar

Audiofilen köper sig de absolut bästa kablarna som går att få tag på.
Pris och tillgänglighet är inga hinder, bara det blir perfekt.

Audiofilosofen skaffar sig så bra kablar som möjligt.
Om det innebär att han måste tillverka dem själv, är för honom lika ointressant som priset på kablarna för Audiofilen.

Vid en privat diskussion som jag och Golodhir hade angående renoveringen av hans OA-12 och mina OA-14, flödade följande ord...
( Golodhir, rätta mig om jag har fel.. )

G: Jag vill i alla fall ha flätade kablar!

J: Varför då?

G: För att... (utläggning om fördelar av att använda flätad kabel)

J: Jag tror inte att det spelar någon roll!

G: Nä, inte jag heller.... Men det blir ju inte sämre!

J: Nä....

G: Så då flätar vi då?

J: Javisst!

***

Därför använder en Audiofilosof flätade kablar.
Inte för att det nödvändigtvis blir bättre ( ljud ), utan för att det i alla fall inte blir sämre... ;)

Och kanske är det så att handflätade kablar inte blir lika bra som maskintillverkade, men då blir det Audiofili av det hela....

/Johan
:lol: :roll: :shock: ... självklart måste man ta allt på fullaste allvar! Hur skulle världen annars se ut!!! :wink:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Post by golodhir »

JohanL wrote:Gör inte misstaget att likställa audiofilosofer med audiofiler....

Eftersom jag ser mig själv som audiofilosof, kanske texten som följer upplevs en smula vinklad och värdetyngd....
Vänligen ignorera detta, det är ju bara mina åsikter....! Och innan jag..... (Långt avkortat inlägg) .....då blir det Audiofili av det hela....

/Johan
Dessutom sparar man en himla massa pengar om man flätar själv! Jag anser inte att ljudskillnaden är värd alla dessa pengar om det ändå finns massa andra flaskhalsar i systemet. Om jag kan få en nästan lika bra kabel för en bråkdel av pengarna tycker jag det är värt att fläta själv, då kan jag lägga pengarna på väsentligare saker. LAPHROAIG t.ex.

Som audiofilosof vill jag hitta den sunda medelvägen till det perfekta ljudet! Vilket är en sak som inte är lätt att definera..
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Fast efter några glas lämplig maltdryck låter väl alla musikanläggningar bättre.

En audiofilosof borde väl alltså aldrig vara nykter...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Fast efter några glas lämplig maltdryck låter väl alla musikanläggningar bättre.

En audiofilosof borde väl alltså aldrig vara nykter...
Hmm! En fråga värd att undersöka! :D

... men är det ändå inte så att om man lyssnar mycket så lönar det sig, självfallet ser jag det hela enbart från en audiofilosofsynpunkt, att köpa en dyrare kabel? :?

... men som sagt, även där kanske det lönar sig med egen tillverkning ... :idea:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Post by golodhir »

12björn wrote:
Martin Dellstig wrote:Hej!

Fast efter några glas lämplig maltdryck låter väl alla musikanläggningar bättre.

En audiofilosof borde väl alltså aldrig vara nykter...
Hmm! En fråga värd att undersöka! :D

... men är det ändå inte så att om man lyssnar mycket så lönar det sig, självfallet ser jag det hela enbart från en audiofilosofsynpunkt, att köpa en dyrare kabel? :?

... men som sagt, även där kanske det lönar sig med egen tillverkning ... :idea:
Om en high-endkabel kostar 3000:- och en egenflätad kabel kostar 300:- blir mellanskillnaden 2700:-. En flaska Laphroaig kostar 400:-. Det ger en mellanskillnad på exakt 6.75 flaskor. Dessutom är det så att om man lyssnar mycket så vänjer man sig vid sin anläggnings ljud och då väljer åtminstone jag de 6.75 flaskorna. Det handlar nog inte om bättre eller sämre ljud utan om olika ljud tror jag.

Så, för egen del tänker jag ta med mig en flaska Laphroaig och spankulera över till JohanL och njuta lite av hans OA-116 samtidigt som vi filosoferar över hur vi ska gå vidare i våra respektive renoveringar. Själv funderar jag på att sätta en fyrflätad 1 mm teflonisolerad enkardelig kopparkabel mellan terminal och delningsfilter. DET kommer INTE bli nån flaskhals! ;)
Last edited by golodhir on Fri 07 Oct 2005, 16:25, edited 1 time in total.
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Post by golodhir »

Hm.. Nu kom jag på en annan sak: Om renoveringen av mina OA-12 kostar ca 2700:- (högtalarna var gratis) och ett par OA-58 kostar 6000:- (vilket torde vara den närmast jämförbara nya högtalaren)blir mellanskillnaden 3300:-. Det är ytterligare exakt 8.25 flaskor Laphroaig. Det blir tillsammans med min tidigare uträkning exakt 15 flaskor Laphroaig totalt.

Det ger en himla mascha audoi.. aouidu.. audiofiloschoferande!
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

golodhir wrote:Hm.. Nu kom jag på en annan sak: Om renoveringen av mina OA-12 kostar ca 2700:- (högtalarna var gratis) och ett par OA-58 kostar 6000:- (vilket torde vara den närmast jämförbara nya högtalaren)blir mellanskillnaden 3300:-. Det är ytterligare exakt 8.25 flaskor Laphroaig. Det blir tillsammans med min tidigare uträkning exakt 15 flaskor Laphroaig totalt.

Det ger en himla mascha audoi.. aouidu.. audiofiloschoferande!
Uträkningen är i allra högsta grad relevant. Hur ofta lyssnar du på dina OA12:or så koncentrerat att du hör uppgraderingen? Med lite Laphroaig i kroppen kommer originalhögtalarna låta som ett par OA58:or - minst! Du får räkna på detta själv, men det är kanske billigare att ta sig en 6:a Laphroaig varje gång inför en seriös lyssning än att uppgradera sina högtalare? Kanske roligare också?

/ B
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Det borde funka lika bra med en Talisker 8)

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests