Söker info om Chaconne Opus 3

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Söker info om Chaconne Opus 3

Post by Roland Storm »

Hej, Jag söker info om en betonghögtalare av märket Chaconne Opus 3. Vad jag vet så tillverkades de av AudioProdukter på 80-talet. Dessa högtalare har sitt ursprung från betonghögtalaren Rauna och Bo Hansson.

Vad jag söker är all tänkbar info om konstruktionen, element, etc. Är det någon som har ett par? Hur kommer man i in i lådan för att t ex byta element? Det verkar som om dom är "ingjutna" i betongen (?).

Sen är jag tacksam för prisindikation. Vad ska man betala för ett par i bra skick?

Roland
Attachments
Chaconne Opus 3
Chaconne Opus 3
Chaconne Opus 3_31.JPG (32.15 KiB) Viewed 8397 times
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag kommer inte riktigt ihåg... men förmodligen sitter det en seas aluminiumdiskant och en seas polypropylen 8" i dem...

Ring Bosse, han har nog "uppgraderingssatser" lia Carlsson med nya Sinuselement (han köpte ju fabriken)

Pris??? 1000-2000 kr paret eller nåt

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Söker info om Chaconne Opus 3

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ring eller kolla hemsidan först.
http://www.rauna.com/index.html

Den är ju inte så himla uppdaterad men...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jcoboy
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 18 Mar 2006, 16:42

Post by jcoboy »

Jag är lycklig ägare till ett par Chaconne. Köpte dom nya i mitten på 80-talet tillsammans med en Luxmanrigg och en Linn Basik.
Då min förstärkare pajade så vaknade mitt ljudintresse igen och en HK 670 inhandlades på RC i Umeå.
Passade då även på att fråga hur jag skulle uppgradera mina Chaconne på bästa sätt, byta elektronik eller element.
Men svaret jag fick var att det inte fanns något som kunde få kolosserna att låta nämnvärt bättre :D
Jag mailade Bo Hansson på Rauna och fick hemskickade orginal-säljbroschyrerna. (De finns utlagda på http://www.minhembio.com/jcoboy )
Han kan garanterat svara på alla de frågor du har om Chaconne då det var han som byggde dessa.
Ang pris på beg. så såg jag för några månader sedan att någon bjöd ut dessa för 3000.
Hade jag bara frugans välsignelse så skulle jag inte tveka att inhandla ännu ett par. Tillsammans med en kompetent bas så skulle de bli kanon i ett hembiosystem.

Lycka till och låt oss veta om du lyckas lägga vantarna på Chaconne.

Christer

ps hittade ett par här: http://www.repsam.se/site/2/?go=produkt&id=112
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Hej!

Vad jag har sett så fanns det två varianter av Chaconne. Man kanske kan kalla dom för typ 1 och typ 2, jag äger ett par av den första raka varianten. Den som kom efter har en sluttande baffeln och står på en sockel av något slag, trä kanske? Det verkar också vara en annan typ av diskant i mod 2. I mitt par så är det en Sinus diskant, basen är förmodligen också ett sinus element av nåt slag. Jag har tyvärr aldrig hört mod 2 spela så någon ljudmässig jämförelse har jag inte.

Högtalarelementen är limmade med något vitt lim det känns nästan som latexfog! Det verkar vara väldig svårt att demontera elementen utan att skada högtalarkabinetten eller elementet, man kanske kan värma loss dom på nåt sätt..? Mina element är tack å lov hela och spelar på fint som tusan!

När jag köpte dom -85 skulle dom vara en efterföljare till Rauna-serien. Bo Hansson hade visst dragit sig ur samarbetet med Rauna-serien av någon anledning. Det påstods att det var på grund av att dom modifierat filtren i Rauna för att diskanterna gick sönder utan att informera honom. Det är enbart ord som min HiFi handlare sa så det skall man kanske inte ta på så stor allvar :? 35kg per st så det är tunga lådor att kånka på, med en kraftig stärkare så spelar dom väldigt snyggt..

Det vore väldigt intressant att höra lite kommentarer från Bo Hansson om sina konstruktioner, han var ju en av dom stora konstruktörerna förutom Stig Carlsson och Olle Mirsch, dessutom är han vad jag förstår fortfarande aktiv..?

Lite bilder på hur "mod 1" ser ut..


mvh./robban
Attachments
Chaconne 18.jpg
Chaconne 18.jpg (85.1 KiB) Viewed 8321 times
Chaconne 17.jpg
Chaconne 17.jpg (81.1 KiB) Viewed 8295 times
Chaconne 1.jpg
Chaconne 1.jpg (102.24 KiB) Viewed 8296 times
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Post by Division Bell »

Tydligen har Bo Hansson planer på att åter tillverka serien. Han har tydligen ett gäng med högtalarlådor samt även köpt upp elementtillverkaren. Ska bli spännande att följa.

Rauna/Opus 3 och Bo Hansson förtjänar också sin "Carlssonplanet"
Image
jcoboy
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 18 Mar 2006, 16:42

Post by jcoboy »

Menar du den här? http://www.rauna.com/slides/speaker_setjpg.html
eller finns det något ännu aktuellare på gång?
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Post by Division Bell »

Som jag uppfattade det så var det alltså Chaconne och de andra högtalarna i den serien som skulle återupptas.
Image
Dreadin
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 22 Mar 2009, 14:18

Re: Söker info om Chaconne Opus 3

Post by Dreadin »

Tja.

Jag har ett likadant par chaconne opus 3, vars element jag måste byta ut efter jag lyckades smälta fördelningsfiltret på en fest, blev lite hög volym för dessa drygt 20 år gamla saker. Jag har letat information om hur man byta ut elementen men har inte hittat mycket. Är det någon som har specifikationerna för högtalarna så skulle det uppskattas, några tips på hur man ska byta ut allt och vilka element som skulle passa ljudmässigt skulle också vara trevligt. :)

/ David
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: Söker info om Chaconne Opus 3

Post by staffanw »

Kolla på http://www.rauna.forum24.se och speciellt delen med hur man byter element http://www.rauna.forum24.se/rauna-forum-43.html
nya baselement finns här http://rauna.e-butik.se/?artnr=21N4

/staffan 8-)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 53 guests