Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Roger Gustavsson »

Nationalmuseum var åtminstone tidigare fullt med Martin Persson MiniRing. Är det fortfarande så? Har ju själv ett par MiniRing som jag försöker hålla liv i. Inköpte ett par Peerless CT62 (4 Ohm) innan de försvann. Sitter ju föregångaren KT24 i MiniRing. Har också skaffat en "skumkantsförlängare", något som penslas på basmellanregistrets skumkant. Har haft min MiniRing sedan 1983 och hoppas kunna använda dem ett bra tag till...

Vore kul om någon kunde interjuva Martin Persson. Hans son har skrivit en del på http://www.faktiskt.se.

Roger Gustavsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Per Gulbrandsen »

En intervju med Martin Persson är ett måste, så snart som möjligt.

Jag har fått höra att LTS är mycket intresserade av att få publicera en sådan intervju i MoLt, så det är bara för journalistiskt hugade att höra av sig till mig för ett telefonnummer, läsa på - och så ringa till Martin och göra upp om vju.

Anybody?
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Yap Yap
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sat 05 Apr 2008, 16:03

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Yap Yap »

Jag råkar faktiskt vara Martin Perssons barnbarn (även därför jag registrerade här). Jag satt och talade med honom i telefon om hans svunna tider och tänkte att jag skulle söka på "Martin Persson" när jag ändå satt vid datorn, så hittade jag denna tråd. Blev lite förvånad och mycket glad över att folk faktiskt verkar någorlunda intresserad av att intervjua honom. =)
Jag och Martin har länge talat om att jag skulle skriva en bok om hans liv, vilket jag dessutom påbörjat. Problemet är att få honom att spela in stora mängder information om både högtalare och hans liv.

Några exempel från vad vi pratat om:
Han frågade om jag var en sådan person som satt uppe hela nätterna bara för att sedan sova 15 timmar i sträck, då jag svarade "ja" samtidigt som jag öppnade denna tråd, sa han att han arbetat hos någon vid namn Stig Carlsson, (som dessutom forumet verkar vara dedicerat till, rätt?). Denna Stig hade också varit en sådan person som stannade uppe allt för länge. Stig brukade inte komma till jobbet förren runt fyratiden på eftermiddagen för att sedan stanna uppe till klockan två för att arbeta. Martin, som var en morgonmänniska, hade fått problem med detta eftersom de arbetade tillsammans.
Martin har även varit Teknisk Chef för all tv i Skandinavien (inte helt säker på exakt vad han sa, då även jag hör lite dåligt).
Han har varit sändaramatör sedan innan 50-talet (jag har runt 10 000 QSL-kort som jag fått från honom). Han var den första i världen att sända till alla kontinenter från en bil-sändare (inte helt säker om han var först eller tvåa med det.. han var i alla fall först med en hel del saker inom amatör radio).
Sommaren 2007 fick Martin Persson stänga av sin sändare för sista gången i och med att han behövde flytta. Hans 40 meter höga mast monterades ned och gavs bort.

Per Gulbrandsen:
Martin Person har nu bytt telefonnummer, eftersom de inte längre kunnat bo kvar i Halstavik.



Måste få tag i en bra bandspelare åt honom, eftersom det skulle göra det hela lättare. Plus att han älskar att prata, oavsett om någon lyssnar eller ej. (Tror faktiskt han skulle bli glad om någon ringde för att få veta mer).
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Stefan Björklund »

Fantastiskt roligt!!!

Jag skickar dig ett PM...
Jag ordnar så att du kan få låna inspelningsutr. från Ljudtekniska Sällskapet.

Mvh
Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
gubbslyna
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 13 Apr 2009, 18:43
Location: Göteborg

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by gubbslyna »

Vad hände sen?
BerndtMG
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 23 Nov 2020, 20:57

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by BerndtMG »

Hej!
har ett par MP högtalare, 8 kantiga som jag ärvt efter min svärfar. Fortfarande i bra skick.
Jag hade en klasskamrat i gymnasiet någon gång i mitten på 60 talet. Han berättade att hans bror som hette Olofsson hade börjat bygga en 8 kantig högtalare som såg ut som en papperskorg. Utförandet var enkelt, en åttakantig låda med diskanterna riktade utåt och bas mellanregister riktade uppåt.
Lådan var klädd med kontaktpapper för att se ut som teak/jakarandefaner. Tror att byggaren gick på Teknis i Lund. Högtalaren såldes i detta skick hos Lunds då dominerande radio/TV/Stereo handlare Radio Nilsson.
Enligt min klasskamrat sålde hans broder konceptet och efter det fick högtalaren en finare design och döptes till MP-box med bland annat riktig faner. Mina högtalare har denna utformning.
Skall bli intressant att få respons på mitt inlägg!
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Rolf Zetterberg »

Finns väl inte så mycket att tillägga annat än att Audioboxarna beskrevs i Radio&Television 12/1969.Ingvar Ekdahl är konstruktör och Martin Persson tillverkare.
De allra tidigaste hade grovt vitt tyg runt diskanterna.
Sunnbo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 31 May 2021, 00:50

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Sunnbo »

Ja jag har ett par MP5:or från 70-talet.
Kommer från Lima som ligger mellan Malung och Sälen.
Kvalitén är så hög att jag kommer aldrig att släppa dom.
Jag har plockat fram dom igen efter 15 år stått i ett rum. Att spela på låg volym med god hörbarhet av all instrument och röster.
Ett råd, hittar ni MP5:or köp omgående.
Sunnbo
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by momus »

Observera, MP 5 hade exakt samma bestyckning som OA5, fast framåtriktade element. MP5 var också en studiohögtalare på SR, komplett med stativ och rörförstärkare. AB 11 var också en bredstrålare (a la Carlsson) fast med sluten högtalarlåda. Lät bra mkt sämre än OD 11. (Tyckte jag när jag provade). Det gällde MP 1. Jag tror att dom flesta elementen kom från (dåvarande Danska) Peerless
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests