Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Vad jag minns så var det nästan bara Philips o Peerless i MP-högtalarna.
Här en ovanlig modell-Exess.
Attachments
MP Exess.jpg
MP Exess.jpg (44.59 KiB) Viewed 7398 times
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Den var snygg! ..tror jag.
piP frampå
OA14 där bak
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

några fler.....
Attachments
MP 20 o 30.jpg
MP 20 o 30.jpg (33.81 KiB) Viewed 7366 times
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

och en till i Silver Ring-serien som var riktigt bra.
Attachments
MP Silverring.gif
MP Silverring.gif (52.94 KiB) Viewed 7336 times
User avatar
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 19 Dec 2004, 23:02
Location: Örebro/Stockholm
Contact:

Post by quixotic »

Roligt att se en Silver Ring här på CP! :o) Jag hade ett par Silver Ring II som mina enda högtalare tillsammans med en relativt simpel Pioneer CD och förstärkare under många år. Hela klabbet inköptes på pantauktion för en tusenlapp, det var många gånger jag förvånades över hur bra detta paket lätt jämfört med vänner och bekantas nyinköpta SIBA och El-Giganten paket. 8)

Tyvärr gav en av diskanterna upp, så högtalarna förpassades till arbetsbänken som ett framtida renoveringsobjekt. Åren har varit lite elaka mot dem, en idiotisk läckande blomkruka såg till att förstöra den ena, en slapphänt bärhjälp vid en flytt naggade den andra... men, jag har gott hopp om att återställa dem och använda i någon tillämpning.

Ljudet? Mycket fin bas, mjuk och trevlig diskant, enda svagheten var egentligen att det fanns en hel del blåsljud i basporten och att mellanregistret inte riktigt levde upp till övriga delav av högtalaren, men de var inte dåliga för det.

MP kunde också, det är säkert! :D
o40
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 11 Aug 2006, 20:57

Post by o40 »

Jag fick ett par åttakantiga högtalare av mina föräldrar som det står "mp" på.

Frågade min far och han sa att det var en Magnus Persson ifrån älvdalen som byggt dem.

Jag vet inte vilken modell det är men de är rätt snygga. Problemet är att det låter som att en av diskanterna är dålig, det "skränar" i den.

Det verkar inte som att det går att plocka undan dammskyddet speciellt lätt och det ser ut som att botten är fastsatt med islagna häftor så jag tror inte man kommer in den vägen heller. Högtalarna kanske inte är byggda med tanke på att de ska kunna "lagas" men jag vet inte.

Är det nån som har nån inskannad katalog eller beskrivning för dessa högtalare? (Andra mp högtalare är intressant det med)
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Om det är AB11(också kallad papperskorgen) du har,så måste man nog gå in uppifrån."Högtalargallret"sitter fast med några små spikar,så det är bara att bända loss det försiktigt.
o40
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 11 Aug 2006, 20:57

Post by o40 »

Jag har hittat en hyfsad bild på högtalare av samma modell.
Attachments
mp.jpg
mp.jpg (24.87 KiB) Viewed 6439 times
Blara
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 16 Sep 2007, 17:58

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Blara »

Jag hittade ett par MP högtalare på en loppis för 75:-, gillade utseendet så jag slog till, stämpeln under säger att det är ett par MP 2:or. Någon som vet något om vilka element det är i dem? behövs en diskant (ska byta ut alla troligtvis)

lite bilder:
Image
utan "hatt"

Image
bredvid mina finfina carlsson ;)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nån som vet vad MP-högtalare är? (MP-Martin Persson)

Post by Per Gulbrandsen »

Kul med en så lång tråd om good old Martin Persson!

Jag har ägt ett antal MP-modeller genom åren och gillat deom. Det är ingen hemlighet att Martin - precis som Olle Mirsch m.fl - var lärjunge till Stig. Det syns bland annat på elementvalet som framgått tidigare i tråden.

Nå, jag kan berätta två nya saker:

1. I hela det enorma Radiohuset på Oxenstjernsgatan i Stockholm sitter det - eller har det suttit - Martin Perssonhögtalare i varenda litet kontorsrum, studiolokal och skrymsle! 8 våningar gänger jag vet inte hur många rum - det måste handla om tusentals högtalare. De har fungerat som monitorer för vardagslyssning kopplade som de varit (med EK-kabel!) till en intern 4-kanalers radioanläggning som man styrt med två stora svarta rattar.
Än idag händer det att besökare häpnar över välljudet och orsaken är förstås elementen. Det sitter ett st 9710M monterad på insidan av baffeln i varenda rektangulär högtalare. Modellen ser ut som typ MP3 men höljet är i mattgrå ganska fult penselmålad spånskiva med gråmönstrat tyg. Martin Perssonlogan finns inte på plats.
Jag kanske kan ordna ett ex om någon vill undersöka närmare?

2. Jag har ett privat telefonnummer till Martin Persson som fortfarande lever och har hälsan i 80-årsåldern, även om han hör illa. Jag kan lämna numret till den person som vill göra den intervju jag aldrig tycks hinna. Villkoret är att man är påläst och beredd på att tala långsamt och tydligt och visa MP full respekt!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests