Olika högtalarpar i samma förstärkare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Micke52
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 13 Oct 2018, 08:59

Olika högtalarpar i samma förstärkare

Post by Micke52 »

Jag har hört att man inte bör koppla in olika högtalarpar i en förstärkare med utgångar för två par högtalare. Varför då? Om jag ändå vill göra det vad är det jag måste ha koll på? Kan jag utan risk för högtalare och förstärkare koppla in Carlsson OA4 och OA5 i samma förstärkare? Har även en surroundförstärkare begränsningar?

Som ni märker är jag tekniskt okunnig. Svara gärna utifrån det. ;)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Olika högtalarpar i samma förstärkare

Post by 12björn »

Ser att det inte är någon av forumets mera tekniskt kunniga personer som velat svara dig. Jag ska göra ett försök och hoppas att nå'n rycker in och rättar mig om jag har alldeles fel. ;) :oops:

Impedans, så kallas det elektriska motståndet i växelströmskretsar, är ett knepigt område. Impedansen är sammansatt av resistans, dvs det motstånd som finns i kablage, motstånd och även spolar, induktans som uppstår i spolar av olika slag (i högtalare: elementen och i delningsfilter), samt konduktans som uppstår i kondensatorer som brukar finnas i delningsfilter.

Impedansen anges i Ohm (Ω) och har oftast ett värde på 4 eller 8 Ω, även andra värden förekommer. Det angivna värdet är en sanning med modifikation eftersom det varierar med den frekvensen på signalen – man kan säga att den angivna impedansen är ett "medelvärde". En högre belastning (högre Ω) innebär ingen fara för förstärkaren, däremot kan riktigt låg belastning göra det. Att beräkna impedans är, skulle jag säga, mycket komplicerat och dessvärre tror jag dessutom att faktiska kretsar och komponenter ibland inte uppför sig helt som teorin säger.

Att koppla in högtalare till samma förstärkare då de har uttag för flera par innebär att du parallellkopplar, vilket gör att motståndet/impedansen generell sett blir lägre. Olika högtalare bör ha olika impedanskurvor och det borde göra risken mindre att impedansen når farligt låga nivåer (som jag ser det borde två par av samma högtalare innebära en större risk). Själv har jag haft mina 12:or (8Ω) och ett par Sonyhögtalare :oops: :oops: :oops: (6Ω), som är placerade i mitt sovrum, kopplade till min NAD-reciever i många år. För det mesta har jag båda paren inkopplade - det är bara när jag "finlyssnar" som jag kopplar ur Sonyhögtalarna. Det har aldrig varit nå't problem, men jag har inte heller spelat på "löjligt höga" nivåer. Naturligtvis finns det en risk, men jag tror inte att du behöver vara alltför oroad.

Med surroundförstärkare finns inte samma problem – varje kanal har sitt eget slutsteg. Du behöver kunna ställa in den så att surroundkanalerna spelar tvåkanal och vill du att surroundkanalerna ska spela utan att huvudkanalerna är inblandade måste du även kunna ställa in den så att surroundkanalerna kan spela utan att huvudkanalerna är inkopplade.

Lycka till
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Micke52
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 13 Oct 2018, 08:59

Re: Olika högtalarpar i samma förstärkare

Post by Micke52 »

Tack Björn, för att du tog dig tid med att svara. Nu fattar jag i alla fall skillnaden mot en surround. Vore väldigt intressant om fler kan hjälpa till att förklara vad som kan gå fel om man använder dubbla högtalarpar (lika dana eller olika) i en vanlig förstärkare med två högtalarutgångar.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests