Köpråd för phonokontakter

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Köpråd för phonokontakter

Post by biake »

Jag tänker löda några signalkablar i olika längder. Jag tänker använda supra dac som kabel, men vad skall jag använda för phonokontakter ? Dom finns ju från några kronor till en hundring. Förmodligen ännu dyrare. Skall jag lägga mig mitt emellan, cirka 50:-. Guldpläterat för 20:- ? Är det verkligen guld ?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Köpråd för phonokontakter

Post by 12björn »

Hej!
Du kommer nog att få väldigt varierande svar beroende på vem du får det från, alltifrån dom som anser att en kontakt är en kontakt är en kontakt och det inte finns nå'n skillnad överhuvudtaget, till "finsmakarna" som säger att det är som natt och dag mellan billiga alternativ och high-endprodukter. :?

Skillnader finns. Det är skillnad mellan teoretiska prestanda och vad en faktisk produkt klarar av. Se'n till den viktiga frågan. Hur stor är den, märker jag den och är det värt att satsa extra pengar på det? Det är en mycket svårare fråga att svara på. Jag har använt kablar, långa, från min bensinstation mellan min gamla DVD och förstärkaren och tyckt att det varit helt OK. Jag har också en handflätade silverkablar med Furutec-kontakter från skivspelaren till RIAA-steget och jag hade svårt att uppfatta några avgörande skillnade mot de kablar jag hade innan (Supra med Bullet-kontakter), men det är ändå en tillfredsställelse att ha "bra saker" där.

RCA-kontakter finns från 20-30 kr/paret hos Kjell och Classe, men jag har för mig att Svalander har Furuteckontakter som är betydligt dyrare än 200 kr/paret. Det finns säkert ännu dyrare ocn du anstränger dig. ;)

Eftersom du talar om att att löda flera par av signalkablar har jag ett förslag till dig. Då du använder Supra till själva kabeln, varför inte köpa ett par Suprakontakter, Jenving/Supra är ett mycket seriöst företag i elektronbranschen, dom borde finnas för 2-300 kr för ett par. Se'n köper du ett par billiga kontakter. Löd en kabel med suprakontakterna och en med dom billiga. När dom är klara ber du nå'n att koppla in dom i din anläggning i var sin kanal utan att du vet vilken kanal som har vilka kontakter. Då kan du höra om du upplever nå'n skillnad och om du tycker det är värt skillnaden i pris.

Berätta gärna vad du kom fram till.

Vänliga hälsningar
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: Köpråd för phonokontakter

Post by biake »

Tack 12björn för ditt svar. Ditt svar bekräftar min farhåga: här finns plats för fördomar. Låter en dyr kontakt bättre än en billig ? Jag är skeptisk för kontakter inom ett givet prisintervall 20:- till 100:-. Låt någon jämföra mellan en billig och en dyr variant. Njaee... vem skulle det vara ? Min sambo ? knappast. -"ju lägre volym, desto bättre låter det". Mina barn ? -"Varför streamar du inte musiken i telefonen med ett par lurar från Claes Ohlson för 29:- ? " Suck.... jag tror att jag får bli min egen domare här. Jag gör två varianter och ber min sambo skifta dom utan att tala om vilka det är, och sedan provlyssna. Jag tror faktiskt inte att jag kommer höra en definitiv skillnad.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Köpråd för phonokontakter

Post by 12björn »

:lol:
För några år sedan fick jag frågan om varför jag bemödade mig om att spela vinyl av min dotter. Jag spelade två skivor med Sade, en äldre vinyl och en nyproducerad CD för jämförelse. Hon höll med om att det var skillnad i hur det lät, men se'n i samma andetag sa hon att skillnaden inte betydde nå't för henne utan hon själv lika gärna kunde lyssna på streamad musik. :roll:

Vem hade trott att nästa trend efter SACD skulle bli Youtube och Spotify *suckar*

Lycka till med jämförelsen!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests