Köpråd på diskantelement till Carlsson OA5

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Lundberg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 24 Mar 2017, 14:55
Location: Linköping

Köpråd på diskantelement till Carlsson OA5

Post by Lundberg »

Hej alla, jag är ny här och jag skulle vilja att köpa minst tre diskantelement till OA5. Jag vill höra era tips var kan jag köpa dem? Var är bäst pris, kanske finns med rabatt? Ska vara tacksam för tips! ;)
Hälsningar
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Köpråd på diskantelement till Carlsson OA5

Post by momus »

Du får nog fråga på nätet, grannforumet Faktiskt.se eller mejla Carlssonkult.se. Dom gamla Peerlesselementen slutade man att tillverka för länge sedan men gamla fungerande brukar man hitta rätt så billigt här och där. Själv hittade jag ett par i en fyndlåda i en radioaffär på Bornholm (Rönne). Tror det finns en hel del liggandes i hyllor, halvt bortglömda. Det var inget vidare element och OA 5 (Typ 1) är ingen höjdarhögtalare (enligt mig i alla fall). Men det är kanske kul att ha original. Det finns visserligen diskanter som man kan ersätta dom gamla med, men själv tycker jag inte det är värt besväret. Och dyrt blir det också.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Köpråd på diskantelement till Carlsson OA5

Post by STDI! »

Testa chefredaktör Per Gulbrandsen här:https://www.carlssonplanet.com/kontakta-oss/. Han har kanske begagnade MT20 till salu.
Tänker du dig nya element så är det t22-oa (http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... ant/t22-oa som gäller. Men då måste alla bytas och dessutom filter fixas. Det blir mycket pengar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 57 guests