Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by momus »

Det här som jag nu skriver kommer antagligen ingen att bry sig om, För det är väl inte särskilt kontroversiellt att skriva ”jag hör ingen skillnad på MP3 och icke komprimerade filer”.
Jag har jobbat med ljud hela mitt liv (numera radloärare på JMK). Har alltid intresserat mig för HiFi. Farsan prenumererade på The Grammophone. Jag bläddrade alltid fram till dom sista sidorna där testerna fanns. Det stod sällan någonting om hur grejerna lät. Nästan allting var mätdata. Därför blev det kul att läsa HiFiWorld på 90-talet. Nu var det recensenter som relaterade till vis typ av musik. En som skrev lite senare var en viss Ralph Todes (medlem av Allergrikvartetten ) som både var yrkesmusiker och HiFi-nörd. Han borde väl veta hur det ska låta?
På senare tid har jag börjat tvivla. Själv blev jag tveksam till vad Grafpro har skrivit på Carlssonkult, alltså att nästan allting som HiFi-industrin och pressen höjer till skyarna är bluff. Att nästan allting vi lyssnar på är placebo.
Vad gäller högtalare så menar Anders Forsberg (Grafpro) att det finns skillnader. Och det är klart - en liten billig kompakthögtalare låter ju annorlunda än ett hornladdat system med 18 tums basar. Och rummet lägger till och drar ifrån.
Men vad gäller förstärkeri, skivspelare, CD spelare och annat så är det bara vår perception som lurar oss. Menar Anders.
Jag har hållit med (högtalare) och tvivlat på hans utsagor (förstärkare) men har nu börjat tvivla på mig själv. Vad gäller förstärkare håller jag inte riktigt med. Jag tycker inte att rörförstärkare är ”bättre” än transistorsteg, men jag kom musiken mycket närmare när jag kopplade ett par SR QUAD II (pissiga mätdata) till mina OD 11:or. Och när jag häromdagen körde mitt transistorsteg i Klass A så försvann ett visst öronnypande från några operainspelningar (kvinnliga sopraner). Det gäller i första hand CD.
Vad gäller den senaste flugan (eller näst senaste flugan) kan jag hålla med.Vinyl! Även om en schysst spelare, en hyfsad pickup och ett bra RIAA-steg har transformerat mina LP-skivor (som vi skrev förr) så vrider jag mig som en mask på en krok när jag hör en riktigt dålig inspelning på LP och inte minst om det är nåt högljutt i slutet på en LP (innerspårdistorsion).
Vad gäller CD-spelare håller jag inte riktigt med. Jag var helnöjd när jag införskaffade (och lyssnade på) XTZ:s senaste (sista?) CD spelare. Visserligen var ljudet ”bättre” än min gamla spelare, men DA-omvandlaren excellerade i en överdriven kanalseparation som inte passade mina OA 50 nåt vidare. Det blev mycket bättre med min ”gamla” DAC Magic.
Men filer?
Jag blev alldeles betagen i en nyinspelning av Debussys La Mer, inspelad i Singapore 2015 med Lan Shui som dirigerar Singapore Symphony Orchestra. Inspelningen finns även på Spotify. Och jag har jämfört.
Jag hör ingen skillnad!
Samma sak gäller MP3 och wave filer som mina studenter åstadkommer. Jag hör ingen skillnad. (jo i själva renderingsprocessen till MP3 i ProTools är det lätt att få lite extra distorsion, men det har inte med formatet att göra).
I vår tid är det antagligen lika med att svära i kyrkan när man påstår att det inte är nån skillnad på CD eller Spotify. Men se vad folk köper. Stunsiga bluetoothllimpor. Och all musik spelas numera digitalt (för det mesta). Vissa, som Neil Young och vissa P2 dokumentarister, propagerar för filformat som tar med ”all musik”. Raljerar över MP3 formatets nackdelar och dåliga ljud. Men några av mina studenters bästa rep (ljudmässigt) gjordes med en konsument minidisc (Atrac) med en tämligen simpel mikrofon.
Så vad är det egentligen för skillnad på MP3, Atrac, lossless och SACD? Jag hör inte nån skillnad. Jag brukar tänka på det när jag försöker läsa HiFi&Musik och får en känsla av att jag egentligen läser ett heminredningsmagasin med mycket snygga (och dyra) prylar.
Det som är så inhelvete uppenbart för andra; varför kan jag inte höra nån skillnad? Är vi lurade allihopa? Eller bara jag?
Last edited by momus on Thu 29 Dec 2016, 16:54, edited 4 times in total.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by carlzone »

Du är nog som de flesta :?
Last edited by carlzone on Wed 21 Dec 2016, 01:03, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by momus »

Hjälp! Jag skrev ett svar som hamnade i cyberrymden. Okej. jag tänkte på att vissa ord ändrar betydelse. För oss äldre så betyder mastring att man undviker att spåren på LP-skivan interfererar med dom andra spåren. Nu handlar mastring snarare om digitala kompressorer som ska få ljudet att låta så högt som möjligt. Ni som är lite äldre kanske kommer ihåg en liten knapp på äldre kassetttbandare där man kunde anpassa kassetter till "bilbruk" (pianissiomon kunde höras trots däckens dron mot asfalten).
Jag tänker också på min granne på Öland. Han hade byggt en Heathkitförstärkare. Hade en Dual 1019 och en Shure V 15 pickup.
Tre skivor stod i hans ställ. Tre! Så här ska det låta sa han.
Det lät tunt och för djävligt (och förstås - en skiva var en mätskiva). Två kvar.
Men han var kul att snacka med. Nu är han död
User avatar
kennethjonsson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Thu 19 Mar 2015, 08:42

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by kennethjonsson »

Jag köper oftare jazz-skivor, för att inspelningarna sällan är "fm-anpassade".
CD, Flac eller MP3 är inte viktigt för mig, men jag uppskattar inspelningar med hög dynamik och stort omfång.
En CD-skiva med potentiellt perfekt ljud kan låta förfärligt, knappast för att artisten vill det utan för att det antas sälja bra, när musiken konsumeras på låg volym. Jag har ett exempel liggande hemma, från i år, bra musik, intressant artist - men trasigt och distat ljud.
Jag tror inte att den tekniska kvaliteten är avgörande, jämför med en skakig svart-vit film på en liten TV (t.ex. La Strada) som kan vara helt betagande.
Min slutsats är att musik som man gillar låter bättre, inspelningar som inte förändrat ljudet är också bättre.
Den lilla försämring som komprimering innebär har liten påverkan på upplevelsen.
Carlsson OD-11, OA-14, OA-116
Quad 33/303, Yamaha WXAD-10 streamer, Samsung tablet
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Andex »

Intressanta inlägg. Som lekman måste jag säga att jag hör skillnad på CD och Spotify i de flesta fall. Men. Det beror säkert delvis på avsaknad av extern D/A. Kopplar paddan direkt från hörlursurtaget till AUX.. Funderar på att införskaffa en Hifime 9018 och se vad som händer. Tycker för övrigt att det är för dyrt med Tidal och liknande, och kanske det inte spelar stor roll med min utrustning hur högupplösta filerna är? Min gamla Linn Classik CD funkar fortfarande fint med OA12, och jag är sällan imponerad av hur det låter om hifi-butikernas och vissa goda vänners grindstoplar och lådor antagligen mest för jag inte känner någon med highend-utrustnig. Har inte heller varit på någon hifimässa någonsin konstigt nog. Alltså lever jag i en tro att min utrustning är optimal kvalitet till ett minimalt pris (och att införskaffa likvärdig eller bättre är omöjligt utan att pantsätta huset). Kanske jag vandrade bort från ämnet där? I vilket fall har jag bestämt mig för att besöka en HIFI-mässa 2017 och vidga vyerna, får bli ett nyårslöfte. Skall bli kul!
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by momus »

Notera (tyvärr) att jag lyssnar på Spotify genom en Logitech bluetoothmottagare från min dator eller telefon. Signalen går alltså inte genom en DAC. Och - tyvärr - jag hör ingen skillnad. Placebo? Dum i huvet? Lomhörd?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Russ »

Nej,det är inget fel på dig.

Lita på vad du själv hör och var nöjd.

Jag själv har sålt alla mina kära Carlssonhögtalare,på grund av att jag lyssnade på ett par betonghögtalare på Rehifi i Hjärup utanför Lund.

Ljudet från de högtalarna var helt i min smak och när ett par Opus 3 Crescendohögtalare dök upp på Tradera slog jag till.

Så nu sitter jag nöjd och lyssnar på både Spotify via laptop och på min gamla DVD Pioneer spelare.

Slutsteg Nad C275 och försteg Denon Avr 2105.

Smaken är som bekant olika och det gäller att välja det som tilltalar en bäst.

Gott Nytt År till alla musiclovers.


https://www.pixeltopic.com/image/udzicjkkikfas/
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Andex »

Min fru tjatar på mig att gå till en Audiolog. Jag är 54 år, och säger "vad sa du" lite väl mycket tycker hon. Så är det kanske jag som TROR mig höra en skillnad på bra CD-inspelningar kontra Spotify 320 kbps (kan mycket väl vara så). Googlade lite på ämnet (alltså inte om hörselnedsättning) och fann oändliga disskussioner.. Gav upp efter ett tag.

Skall testa lite mer nu när jag flyttat ut högtalarna till optimal position i rummet, helt ovetenskapligt.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by momus »

Jag tror jag har ett schysst rum!
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Andex »

Tvivlar jag icke på!
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests