Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Andex »

Måste dela ett moment.. Köpte hem Chromecast audio-mackapären idag och drog igång Dark side of the moon (remaster) på CD och Spotify. Ingen skillnad, låter klockrent exakt lika från båda källorna vid växling fram och tillbaks. Där ser man!
Får se hur det låter med övriga ref.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
tramsient
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 11 May 2015, 22:11
Location: Farsta, Stockholm

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by tramsient »

Jag kan bara hålla med. Spelar just nu Spotify med Chromecast Audio och växlar mellan Spotify och den av många så omhuldade Tidal på Sonos Connect samt samma musik på cd. Jag kan åtminstone inte höra någon skillnad (bortsett från att det är lurigt att få till volymnivån exakt mellan de tre enheterna).

Min Hifi-resa började i den renläriga Hifi & Musik-skolan: anläggningen bör vara välbalanserad - det räcker inte att bara välja bra enskilda komponenter "de måste lira bra ihop" också, dyra komponenter kopplas självklart samman med dyra kablar.

Jag kunde mycket väl ha tagit steget över till strömrenare och dyra strömkablar. Men istället vaknade skeptikern inom mig till liv. Det började med att jag blindtestade kablar (genom att byta till vanlig lampsladd på vänster högtalare och växla mellan finkabeln och lampsladden med balanskontrollen - inte optimalt kanske, men det räckte för att övertyga mig). Kopplade ur dyrkablarna där och då och har aldrig ångrat mig.

Sedan dess har jag skrotat fin-cd-spelaren till förmån för en tidig NAD-variant och en Denon jag köpt begagnat för 200 kronor. Låter precis likadant i mina öron. Jag har också jämfört någorlunda fina förstärkare (Hegel, Rotel) med modeller som många direkt skulle diska ur välljudssynpunkt (anonym Onkyo från 90-nånting, plastlåda från Sansui anno '81) och upplevt samma sak. Ingen hörbar skillnad.

Vinylspelaren däremot är det annorlunda med. Har en Sony från 90-nånting i garaget och den skulle aldrig få byta plats med Thorens TD166:an i vardagsrummet (och jag är helt övertygad om att det finns vinster med att både byta pickup och ge spelaren en övergång, eller att byta till en bättre modell).

Högtalare däremot påverkar ljudet oerhört mycket. Just nu växlar jag mellan ett par Luxor 8071 Transmission Line, ett par OA12 (originalelement) och Mirsch OM28 lite efter vilket humör jag är på.

Andra kan säkert hitta en massa ljudmässiga fel i hur det låter (och det kan väl jag också i ärlighetens namn), men jag är helt övertygad om att det beror på bristfällig akustik, icke-optimal placering av högtalarna och svagheter hos respektive högtalare i betydligt större utsträckning än vilken förstärkare jag spelar med, vilken cd-spelare som står för avspelningen eller vilka kablar som knyter ihop allt.
Lundberg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 24 Mar 2017, 14:55
Location: Linköping

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Lundberg »

Det är samma sak med mig
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: Jag hör ingen skillnad. Är det fel på mig?

Post by Kjellb »

För ca 10 år sedan gjorde jag en test-cd med lite olika musiktitlar. Kommer inte ihåg vilka det var, men de flesta spåren var tagna från tidningen High Fidelitys testskivor. 4 varianter av komprimering och tillbaka gjordes samt originalet. Flac fanns inte med, men mp3 32, 64, 128 och 256 Kbit/s. Skivan lånades ut till ljudintresserade kolleger med fina anläggningar. Eftersom allt på skivan var wav kunde de inte av data utreda vad som var vad. Möjligen om man analyserade vårformen, vilket säkert någon försökte.
Ingen lyckades pricka alla rätt. Jag vill minnas att det var 5 olika spår. Klassiskt, Blues, Rock, Folk och Jazz.
Med träning kan man lära sig att höra skillnad. Men det kräver att man selektivt lyssnar efter något speciellt. Mänskligt bandpassfilter inkopplat.
Själv klarar jag inte A/B test i någon större utsträckning. Däremot om jag under en längre tid lyssnar på ex en viss förstärkare kan uppleva skillnader hur jag upplever musiken.
Åldern 63 år, spelar säkert roll.
Arbetade med att reparera HIFI utrustning i 15 år i min ungdom och då tränade jag upp mig på att lyssna på olika på olika ljudfel i återgivningen. Det var långt innan ettorna och nollorna gjorde sitt intåg. Vi hade en kund som kom in med ett Nackamichi 1000 kasettdeck och klagade på att brusreduseringen inte fungerade. Det fanns både Dolby och DNL på detta deck. Bandspelaren kostade ca 10000kr och det var en bra slant på 70-talet. Jag kunde varken höra eller hitta något fel på bandspelaren. Allt fungerade. När kunden kom och lyssnade, så visade det sig att hans hörsel slutade vid 4 kHz, medan DNL systemet först aktiverades strax ovanför detta. Detta kasettdeck hade en spikrak frekvensgång till över 20khz, men det hade ägaren inget utbyte av.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests