Köpa ny förstärkare?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
hammonddme100
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 102
Joined: Sun 31 Oct 2004, 00:30

Köpa ny förstärkare?

Post by hammonddme100 »

Går i tankar att köpa en ny förstärkare för att driva mina OA14, men vet helt enkelt inte vad man ska leta efter. Det verkar ju knappt finnas vanliga "stereoförstärkare" längre, så nu vädjar jag till er här om tips.
Jag har idag en gammal Sansuireciever som driver mina OA14, och det låter helt ok, men recievern börjar lida av diverse glappkontakt, brus, och brum, och jag har ingen lust att ta tag i det problemet, utan funderar på om man kan köpa något nytt som fungerar bra.
Får man något vettigt för 4-5000kr eller måste man leta efter dyrare maskiner?
Förstärkaren måste ha phonoingång (såklart) och dessutom ingång för CD och "Aux". Det är väl egentligen de krav jag har.
Har ni några tips och förslag?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Köpa ny förstärkare?

Post by 12björn »

Vore jag i din sits skulle jag satsa på att serva/renovera Sansuirecievern. Det är solida och bra grejor.

Det går säkert att hitta en OK stärkare för 5.000 kr. OA14 är inte särskilt svårdrivna. Själv skulle jag starta med nån NAD, finns på Hifiklubben.

Däremot tror jag inte på att du kan hitta nå'n stärkare med inbyggd RIAA som håller bra kvalitet; det är bättre att satsa på en ett externt RIAA-steg.Tyvärr kommer du nog inte undan där med mindre än ett par tre tusenlappar.

Idag har förstärkare Bluetooth, Wifi, anslutning för telefoner mm; möjlighet att strömma musik är prioriterad framför ljudkvalitet.

Lyssna dig fram och lycka till!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Köpa ny förstärkare?

Post by carlzone »

Du kan ju använda enkom riaa steget i din receiver genom att använda tape out till en modernare förstärkare.
Denon och Pioneer gjorde bra förstärkare ganska långt in i modern tid.

Det finns annars separata riaa att köpa ganska billigt 500-1000, men för det priset kan du säkert hitta någon gammal bra förstärkare eller receiver som inte knastrar och sprakar. Minns de billiga Nad 3020/7020 och Proton 520 från samma tid som hade ovanligt bra riaa för tiden och priset. :ugeek:
Avregistrerad på egen begäran!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Köpa ny förstärkare?

Post by momus »

Hej

Som jag skrivit på andra ställen så upplever jag att OA 14 låter rätt så annorlunda med olika förstärkare. Visserligen är ett par OA 14 tämligen lättdrivna och låter bra med allting från esoteriska rörförstärkare på ett par fåtal watt till bastanta transistorsteg med många watt. Mina lät bäst med ett par LEAK TL 12 point one (rörförstärkare, 2x12 watt ca). Men ju bättre prylar, desto ”bättre” ljud.
Det blev en stor skillnad i baskontroll och ”tightness” när jag använde ett par bryggkopplade Rotelsteg till mina OA 14.

Allting beror ju på hur du lyssnar och vad du lyssnar på.

Det finns fortfarande stereoförstärkare där ute. Dessutom rätt så billiga. På Net-on Net så hittar du t ex en Yamaha S-201 för 1990 kr. Kanske lite ”run-of-the-mill” men funkar nog bra. Dessutom har den en phonoingång (RIAA).

På HiFiklubben hittar du Denon PMA - 520AE resp 720AE för 2198 respektive 2898 kr. Dom har bägge ingångar för skivspelare (MM)
Där hittar du också en NAD 316 BEE för 2998 kr men den har ingen phonoingång.

Går man ett snäpp upp så finns NAD D3020. En förstärkare med s k Klass D konfiguration (Hypex). En sån har jag själv och den låter förvånansvärt bra till ett par OA 12 som jag har i sommarstugan. Den har inte heller någon phonoingång så det får man skaffa separat. Däremot klarar den av den senaste bluetoothtekniken (man kan t ex streama från en ”smartphone”), en egen DA-omvandlare (som låter bättre än dom som sitter i datorer och enklare CD-spelare), utgång för separat subwoofer m m. Den kostar 3998 kr.

Vad gäller separata RIAA så finns det ett NAD RIAA (pp375) och ett Cambridge RIAA (pp2e) som bägge fungerar både till MC och MM-pickuper. Dom kostar lika mycket, dvs, 998 kr.

Trots att t ex Denon har en grammofoningång (ett inbyggt RIAA) så skulle jag ändå satsa på ett separat dylikt. Dom separata är, enligt min erfarenhet, helt överlägsna dom inbyggda RIAA-stegen som en del billiga förstärkare är utrustade med. Själv har jag två Cambridge RIAA som jag är väldigt nöjd med.

Sen finns det 2-kanalsförstäkare och RIAA-steg för flera tiotusentals kronor. Men det visste du säkert. Vill du komma riktigt billigt undan så googla på Proson.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests