Identifiera högtalare och element

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
human_fly
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 31 Jan 2016, 14:33

Identifiera högtalare och element

Post by human_fly »

Hej,
Har ett par högtalare som jag håller på att reparera åt en vän. Det står ingenting på dem så jag har svårt att hitta specifikationer. De är ju byggda lite som carlssons med basen mot golvet och diskanten uppåt. Se bilden. Några förslag?
IMG_20160125_185504.jpg
Jag har fått ljud i båda nu efter byte av delningsfilter. Men baselementet på ena högtalaren återger ingen bas. Kommer svagt ljud från de högre frekvenserna men inget annat. Har provat att byta plats på de båda elementen för att försäkra mig om att det inte är något annat som strular.
Vad kan det vara för fel? Går det att laga?
Om det inte går att laga kommer nästa problem. Står ingen info om baselementen. De är på 8".
På diskanten står det AD 0160/T4.
Någon som har förslag på vad jag kan stoppa in istället o det är enda lösningen?
Tack för hjälpen!
Olle
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Identifiera högtalare och element

Post by momus »

Diskanterna är i alla fall Philips. Möjligen är basarna det också. "Det svaga ljudet" - kommer det från diskanterna eller från basen?
human_fly
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 31 Jan 2016, 14:33

Re: Identifiera högtalare och element

Post by human_fly »

Det kommer från basen. Diskanten låter bra.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Identifiera högtalare och element

Post by momus »

Skumt! Det enda jag kan tänka mig är att konen har fastnat lite grann. Det konstiga är att det kommer ljud från baselementet, så det verkar som om dom två fastlödda trådarna som leder till spolen på nåt sätt är intakta. Det verkar som om konen sitter lite fast någonstans.
Skrapar det när man för konen fram och tillbaka? Går det överhuvudtaget?
Själva högtalaren verkar vara någonting från sjuttiotalet. Det fanns ju mängder med högtalare som på olika sätt skulle likna Stig Carlssons "rundstrålande" högtalare. Den här liknar ju mer till sin form dom MP-högtalare som ett tag var ganska populära ("papperskorgen"). Har varit ute på nätet och letat men inte ett spår av just den här modellen.
human_fly
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 31 Jan 2016, 14:33

Re: Identifiera högtalare och element

Post by human_fly »

Du har helt rätt! Har undersökt den lite närmare nu.
Konen har fastnat eftersom limningen på magneten släppt. Magneten klämmer fast spolen mot kanten.
Högtalaren har fyra små hål där man kan fästa magneten så att den ska vara centraliserad, men magneten saknar så klart piggarna som ska passa i hålen!
Vet någon om det att få tag på såna magneter löst?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Identifiera högtalare och element

Post by Rolf Zetterberg »

Telefrang hade en "papperskorg" förutom vanliga lådor.
Kan du ta en bild av basen så kanske vi kan identifiera den?
human_fly
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 31 Jan 2016, 14:33

Re: Identifiera högtalare och element

Post by human_fly »

Här kommer bild på basen. Blir nog till att byta ut den i båda högtalarna då, även om den ena funkar.
Tar tacksamt emot tips på bra kompisar till AD 0160!
Attachments
IMG_20160204_091148.jpg
IMG_20160204_091236.jpg
IMG_20160204_091231.jpg
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Identifiera högtalare och element

Post by carlzone »

Det där är Luxor element.

Luxor 4808374 kanske?

De finns i modell 6831

Avregistrerad på egen begäran!
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Identifiera högtalare och element

Post by carlzone »

image.jpeg


Här är ett sinus element som kanske skulle passa någorlunda om du inte hittar annat.
Avregistrerad på egen begäran!
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Identifiera högtalare och element

Post by Rolf Zetterberg »

Luxors bas med gummikant heter 394 och med skumkant 374.Det finns också en ännu äldre med veckat ppr.
En variant skulle kunna vara att hitta gamla Luxor lådor(såna finns det gott om) på loppis.De har nästan alltid skumkant och kan kantas om och skulle då passa bra i de här.De med gummikant finns bara i äldre lådor med tygfront och är mera sällsynta.

Ersättare?Tja,det finns ju en hel del gammalt att välja på.Någon direkt går inte att säga eftersom data saknas på de flesta äldre,utan man får använda sunt förnuft och försöka hitta något samtida.Det tycker åtminstone jag att det ska vara-inte förstöra med moderna grejor.
De här högtalarna tillhör de mera ovanliga och bör skyddas.
En ovanlig kombination,förresten.Luxor bas och Philips dome diskant.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests