Lyxproblem!

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Lyxproblem!

Post by momus »

Jag har under många år njutit av CD kopplad till min förstärkare genom en Cambridge DAC-Magic 3. Köpte i dagarna en XTZ CD 100/II eftersom CD nu är på väg ut (?) som format. Visserligen kan jag lyssna på Spotify och andra streamingtjänster, men har man ca 250 CD och över 1000 s k vinyl så tycker jag faktiskt om att utnyttja respektive format. Och det låter dessutom aningen bättre. Tycker jag (även om skillnaden är mindre än vad jag kunde tro).
Så kom då CD-spelaren från Fyndbörsen i Torup. Lät alldeles utmärkt. Bra mycket bättre än min gamla NAD-spelare som nu gör tjänst i sommarstugan. Den inbyggda DAC:en från Analog Devices (AD 1955 tror jag) är samma omvandlare som redan sitter i min XTZ 100 D3 Class A, men den låter mycket bättre, konstigt nog. Den som sitter i CD-spelaren alltså.
Provade för en lite stund sen att köra ljudet digitalt från CD-spelaren till den gamla DAC:en och sen till en av de analoga ingångarna på receivern. Hoppades att det skulle låta sämre (mindre sladdar att bry sig om). Men det gjorde det inte. Tyvärr.
Det låter faktiskt bättre. AD 1955 kan låta lite kylig. En alldeles magnifik kanalseparation, men kanske aningen för stor. I alla fall för mitt rum och mina högtalare (OA 50 med Satori). Med den gamla DAC:en så blev ljudet ”varmare” utan den där överdrivna kanalseparationen. Men alla detaljer och bas fanns kvar. Så det blir nu en hög sladdar till som man måste gömma. Tyvärr.
CD - spelaren från XTZ kostar nu inte så mycket. 3490 kr och då får man dessutom en nät- och en toslinkkabel från Supra med på köpet. Så nu kör jag toslink från CD:n till DAC:en. Trodde aldrig i livet att jag skulle ignorera AD 1955 och köra separat DAC igen. Men hade det kanske på känn. Kanske var det därför det tog mig ungefär en månad innan jag vågade prova. Shit!

CD-spelaren är egentligen kinesisk. Heter Tonewinner men tillverkas tydligen inte längre. Alla ni som tror att CD låter likadant vad man än använder för spelare, ni kommer att få en chock. Den här spelaren är ett fynd! Tycker i alla fall jag med min tämligen lilla erfarenhet.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Lyxproblem!

Post by 12björn »

Det tråkiga - eller spännande, beroende på hur man ser det - är att allt påverkar. :geek:

Enligt teorin borde det inte var så, men det är sällan teori och verklighet är samma sak, eftersom en teori är en förenkling; i verkligheten är det mesta skitigt och oprecist. Men det är en djungel därute, väldigt mycket är bara försäljningargument, fake eller placebo (ormolja som det ofta kallas här). :shock: :? :roll:

Man får försöka hålla huvudet kallt och hitta det man gillar utan att man hamnar hos kronofogden eller i Lyxfällan. ;)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests