problem med verkstad/förstärkare,överspänning ut

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
outsider
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sat 21 Feb 2015, 10:44

problem med verkstad/förstärkare,överspänning ut

Post by outsider »

hej!

har en sansuiförstärkare från 70 talet iskick som ny kosmetiskt, där vänster kanal gav upp,, lämnade in på service,, verkstadssnubben sa han slipade ett relä och gjorde ngt annat på tone-kretskortet,,,

när jag fick tillbaka den och testade så hör jag först ett "krafsande " I diskanterna,efter det ca 1-3 minuter max så börjar basen flexa kraftigt utåt och inåt och ngn sekund därefter slår överspänningskyddet till och det börjar om... (later man en aktiv ljudkälla vara inkopplad så är det inte lika påtagligt,dock så har jag sett hur basen(konan) sugs in/ut även då,trots det inte spelas ngn kraftig bas, och detta helt oberoende på takt osv)

detta fenomen hade jag inte fore jag lämnade in förstärkaren, då var det som jag sade innan enbart vänstra kanalen som försvunnit(blivit svag)...den högra kanalen fungerade klockrent,, och jag kom genom egen felsökning fram till att det var ngt vajsning med tone-kretskortet iom att sansuin har pre och main,så man kan koppla forbi tone delen.

jag har efter 1a rep lämnat tillbaka förstärkaren på reklamation då detta fenomen inte fanns i den "trasiga" eller fungerande kanalen.(vare sig fore eller efter vänster kanal gav upp)

efter en vecka fick jag åtekoppling från verkstaden,, ,"hittar inget fel, den spelar som den skall,jag har haft igång den I ngra dagar nu, vad var det för ngt som var fel?" (då jag lämnade in den 2a gången skrev personen i kassan ring kund för felbeskrivning,vilket inte skett.)

jag förklarade för honom,, och verkstadskillen sager "det kan inte vara elementet I högtalaren som är kass?" jag sager, nej, jag kör med en annan förstärkare nu, samma setup och Inga problem så det är ngt med den jag lämnat in,särskilt då fenomentet uppstår även utan att man kopplat in ngn ytterligare component/ljudkälla... vi pratar mer om det och sen sager han "ja låter som det kanske kan läcka ström från ngt trasigt motstånd lr vad det kallas lr blabla osv," jo tänker jag,det har jag redan förstått,eftersom det ser ut som basarna spelar ngn extremt basig musik och sen går överbelastningskydet in o slår ifrån utan att en ljudkälla ens r innkoplad

iaf,han skulle testa ngra dagar till.-....


första servicen betalade jag 1600 spänn för, men från början ville jag bara ha ett kostnadsförslag på 350kr och inte ngn reparation, men det var det inte heller tal om utan dom ringed och sa detta har jag lagt ner,,,si o så...jaha,,jaja det funkar tänmkte jag då iaf,, ok.



nu har dom haft den I 2 veckor denna gång och jag blir lite halvt orolig för om dom kan kläcka ngt I stil med" jag har lagt ner 2-3000 spänn I arbetstid på detta nu"

hur kan man motargumentera ngt sådant om nu det inträffar?,, jag sade ju oxå när jag lämnade in den 2a gången "hur kör vi detta,, reklamation och åtgärda felet eller återbetalning?jag tänker ju inte pynta ut mer pengar lixom" och personen I kassan sa det blir reklamation du var ju här nyligen så... fine tänkte jag,låter ok

jag kommer nog ringa på måndag,kolla läget,har inget hänt så blir det nog att hämta den och lämna den till vintages I kungälv..
men hur kan just denna förstärkare inte visa samma fel hos verkstadskillen som den gör hemma hos mig,... och den förstärkare jag nu använder är faktiskt den 2a jag testar med utan issues. obegripligt I mina öron...
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: problem med verkstad/förstärkare,överspänning ut

Post by rylandes »

Jo det är ju en tråkig situation som bara kan bli bättre av att man försöker förstå varandra.

Du lämnar in en gammal förstärkare med ena kanalen borta. Det finns ju många möjliga fel, men ett kontaktproblem är väl det vanligaste. Att fixa reläet och kanske några omkopplare låter som en rimlig åtgärd. Att teknikern genom slarv skulle åstadkomma följdproblem låter mindre troligt.
Din förstärkare innehåller ett drygt hundratal 40 år gamla elektrolytkondensatorer, samt kanske ett antal andra komponenter som passerat bäst före datum. De blir inte nya för att teknikern har slipat på ett relä.

Felet som teknikern har gjort enligt konsumenttjänstlagen är att han skulle ha ringt upp dig och avrått från reparation. Samt förklarat att förutom kontaktproblem (som kommer tillbaka om man inte byter delen), så är följdfel mer regel än undantag på en så gammal förstärkare. Sen kan du som kund välja att åtgärda den ändå.
Om man vill bevara en gammal förstärkare är det väl bäst att försöka hitta någon som kan byta ett antal komponenter som ett hobbyprojekt. Eller att lära sig att göra det själv. Förutom E-lytar finns det några seriekopplade dioder och vissa motstånd som behöver bytas ut till modernare, byta ut kylpastan (kanske till silikonpads) mm.

Rengöring av relä omkopplare osv. blir en återkommande hantering.

Detta kan inte göras av någon som arbetar kommersiellt med elektronikservice, det skulle bli alldeles för dyrt. Om man väljer att göra färre åtgärder så har man alltid risken att följdfel uppstår.

Svårt att föreslå någon vettig utväg.
Ett sätt kan vara att ringa upp och säga att du betalar grundavgiften (felsökningen) på den första servicen och att du vill ha tillbaka mellanskillnaden. Sen letar du upp någon som kan hjälpa dig privat.

--
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests