U66 Texan - bilder

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
haifai
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 25 Jan 2004, 11:35

U66 Texan - bilder

Post by haifai »

Hej

Hittade en svensk HiFiprodukt från  Göteborg  anno 1975 på en loppis i söndags: U66 Texan.

Den såldes som helbyggsats ellen halvfabrikat: Se bilder i albumet:
http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=412
http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=414
http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=413
http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=415

Liten och kraftfull. -Låter OK!

Finns det någon därute som har ett schema på denna 70-talsskapelse?

Hälsningar Björn i Götet
8)
Mina Carlsson: OA14 under renovering
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: U66 Texan - bilder

Post by ossint »

Hej i höstmörkret,

Jo, jag har nog ett schema någonstans. Problemet är att jag håller på att flytta så allt jag har är nedpackat. Om jag kommer ihåg rätt så är förstärkaren baserad på en applikationsrapport från Texas Instruments omkring början av 70-talet. Slutsteget är baserat omkring en op-amp, 741:a, som var väldigt vanligt på den tiden. Idag kan man säkert ersätta den med en vida bättre modell. Rapporten kan kanske fortfarande fås från TI. Ring och fråga.

Peter Åkemark
Med vänliga hälsningar,
Peter
haifai
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 25 Jan 2004, 11:35

Re: U66 Texan - bilder

Post by haifai »

Hej Peter

...... "Slutsteget är baserat omkring en op-amp, 741:a"

I mitt exemplar sitter det 301:or istället. Den OP-ampen har lägre DIM (dynamisk intermodulation)

Får se om modifierings/uppgraderings -inspirationen kommer, isåfall blir det nya kondingar, ännu bättre OP-ampar och nya potar!

Hälsningar Björn  8)
Mina Carlsson: OA14 under renovering
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 131
Joined: Sat 28 Dec 2002, 15:56

Re: U66 Texan - bilder

Post by bjed »

Det finns många sådana ute i vårt avlånga land. Jag har ett relativt välljudande exemplar som är modifierat med lågnivåutgång, ansluten före effektförstärkaren. Modifiering ? Ja, kanske om andan faller på.... HiEnd kan det knappast bli med aktuell konstruktion och komponenter men duger bra till daglig lyssning.

Däremot är jag lycklig ägare  :D  till flera andra U66 produkter såsom C-1 DC-kopplad förförstärkare, A-2 Elektronic crossover och en Bass Driver MkII.

Likasinnade får gärna höra av sig !
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: U66 Texan - bilder

Post by Rolf Zetterberg »

Byggbeskrivning på den första ursprungliga engelska varianten av Texan med 741 o 748 finns i Radio&Television nr3 o 4 1973.Där finns också ett schema.Den som är intresserad, men inte orkar gå till bibblan, kan få ett schema av mig.
haifai
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 25 Jan 2004, 11:35

Re: U66 Texan - bilder

Post by haifai »

bjed @ Thu Nov 18, 2004 7:00 pm wrote:Det finns många sådana ute i vårt avlånga land. Jag har ett relativt välljudande exemplar som är modifierat med lågnivåutgång, ansluten före effektförstärkaren. Modifiering ? Ja, kanske om andan faller på.... HiEnd kan det knappast bli med aktuell konstruktion och komponenter men duger bra till daglig lyssning.

Däremot är jag lycklig ägare  :D  till flera andra U66 produkter såsom C-1 DC-kopplad förförstärkare, A-2 Elektronic crossover och en Bass Driver MkII.

Likasinnade får gärna höra av sig !
Hej

Jag spelar själv på en U66 anläggning bestående av U66 Control Amp (Föregångaren till C1, i den "gamla lådan") + Electronic crossover A-2.... Det låter utmärkt!

Har dessutom ett antal U66 renoveringsprojekt: P1, B3 och ännu ett A-2 !

:roll:

Hälsningar Björn i Götet
Mina Carlsson: OA14 under renovering
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Re: U66 Texan - bilder

Post by kalkis »

Tillverkade inte U66 basmoduler av ungefär samma typ som Audio-pro gjorde?
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 131
Joined: Sat 28 Dec 2002, 15:56

Re: U66 Texan - bilder

Post by bjed »

Jodå. U66 gjorde det och hade 3 olika basmoduler på sitt program - 60, 100 och 200 liter avsedda för dubbla mottaktkopplade bashögtalare, alla utan någon elektronisk kompensering men avsedda att drivas med elektroniskt delningsfilter.
Dessutom sålde de två bashorn - RT hornen i stort och litet utförande.
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Re: U66 Texan - bilder

Post by kalkis »

Tänkte väl det, minns att jag var väldigt imponerad av U66:s sortiment, det gick inte av för hackor, varken med dåtidens eller nutidens mått mätt. Men tillverkade dom inte jämrigt bra förförstärkare och slutsteg också på 80-talet?
haifai
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 25 Jan 2004, 11:35

U66 Anno 1980

Post by haifai »

Hej alla entusiaster!

Klicka på länken så får ni se en bild på U66´s sortiment anno 1980!http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=524
Bilden är från en annons i Radio & Television.

Hälsningar Björn i Götet  8)[/url]
Mina Carlsson: OA14 under renovering
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 61 guests