Sonab Cambridge P 50

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Kermit
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Tue 01 Jun 2004, 20:49

Sonab Cambridge P 50

Post by Kermit »

Hej jag är nybliven medlem på Carlsson forumet. Jag är väldigt nyfiken på om någon känner till Sonab Cambridge samarbetet P 50? Historia eller vad som helst omkring denna. Jag kör mina OD 11 med denna och en sonab 85 s skivspelare.
Hoppas någon känner till denna och med vilket slutsteg man körde den med . Om den ingick i en serie med stärkare och slutsteg etc. Var den tillverkad i slutet av Sonab Carlsson epoken? Var Carlsson inkopplad eller var detta ett sidoprojekt som drogs igång av höjdarna eller så?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Sonab Cambridge P 50

Post by rylandes »

Hej!

Jag har för mig att Cambridge låg före R4000-R7000-R2000 i tiden. Alltså mitten slutet 60-talet. Tror också att det var förstärkare direkt från engelska företaget Cambridge som man satte Sonab namnet på. Hur mycket SC var inblandad (om alls) vet jag inte. Den enda inblandning i förstärkeri som SC gjorde var väl variabel Loudness på R7000.

Sten
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Den fanns med i Stereohandboken 1970...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

Mitt intryck av den förstärkaren när den kom var att alla vridreglage gick väldigt trögt. Man fick vara stark som en björn för att lyckas ändra volymen :-)
Men det är klart, efter 35 år har det kanske mjukats upp lite.....

/ B
Kermit
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Tue 01 Jun 2004, 20:49

Re: Sonab Cambridge P 50

Post by Kermit »

Tack för hjälpen, men det är inte mycket information man hittar. Det stämmer att rattarna är tröga, men numera rätt uppmjukade. Den är snyggare än de berömda receivrarna.
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Hmmm.. Jag har en Cambridge P55... undrar om den är nåt liknande?
Snygg är den iallafall. Inte så tröga rattar.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Som vanligt är gamla Radio&Television en guldgruva att ösa ur...ett test finns i nr 4/1970 där man(Ulf B.Strange förstås) noterar mycket låg vanlig dist och crossoverdist.Till nackdelarna räknas lång "uppvärmningstid" innan potarna slutat skrapa och volympotens regleringsområde som inte är bra.Annars är just volympoten intressant på den här,eftersom den ligger i motkopplingen a la Quad.
I testet står inte så mycket om sambandet Sonab-Cambridge.Troligen är det bara ett inköp av en produkt eller det kanske finns någon som vet mer?
Är det någon som har schemat till den här Cambridgen så är i alla fall jag mycket intresserad av ett sådant!!
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Post by godag »

Var det inte Cambridge-komponenter i första versionen av R4000?

...dvs inte R4000-2 och R4000-3 som kom efter (såklart) som hade japanska komponenter (utav vilket märke -någon som vet?).

GoDaG
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

I alla fall var den byggd i England.Jag hade en sådan tidig version ett tag,och nog verkade den innehålla engelska komponenter.Inget japanskt vad jag kan komma ihåg.Sluttrissorna t.ex var TIP33B och det är ju inte särskilt japanska grejor...
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Har funderat på den förstärkaren då och då. Det var väl en tämligen liten och rackans tufft designad apparat, vill jag minnas. Har dessvärre inte lyssnat på den. Någon som kan ge ett utlåtande om ljudet och bilder vill vi se, både på P50 och P55.

Verkar helt omöjlig att googla fram. Klart den ska finnas med här med bild. :D
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests