Surroundhögtalare som Main i separat system

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
peterpitch
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sat 05 Jun 2021, 12:44

Surroundhögtalare som Main i separat system

Post by peterpitch »

Hej, ny på forumet och också nyfrälst Carlssonentusiast. Har nyligen köpt en stor tv och tyckte det vore kul med hemmabio. För att inte förfula vardagsrummet med massa svarta och chromefärgade teknikprylar tänkte jag på att jag hade sett några riktigt snygga högtalare med träfanér och högtalargaller på toppen. De skulle ju kunna stå jämte soffan utan att det skulle se tonårsrum ut tänkte jag.
Ramlade förstås in på Carlssonplanet och förstod att de här snygga högtalarna ju också verkar låta bra - vad kul!
Har nu köpt ett par OA5-2 samt OA14 och har sedan dess bara spelat musik med TVn avstängd.. Fantastiskt kul.

Nu till min fråga - om jag nu ändå vill ha OA14 som surroundhögtalare jämte soffan, kan man med en hyffsat modern reciever konfigurera så dessa surroundhögtalare kan användas som "Main" när man vill spela vanlig stereo? Vardagsrummet är nämligen möblerat så att soffan står längst in i rummet från ingången sett, och när man skulle lyssna på musik skulle då surroundhögtalarna hamna i "front position" om man ser till lägenhetens planlösning.
Hoppas det framgår vad jag menar och vill uppnå. Om någon vet med sig att den sitter på en lösning vore det fint att få ta del av den. Tack, mvh Peter
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Surroundhögtalare som Main i separat system

Post by fredrikj »

En lågteknisk lösning kanske kan vara att ansluta högtalarkablarna via en flerpolig strömbrytare mellan förstärkaren och högtalarna? Alltså så att du rent mekaniskt dirigera om signalen med strömbrytaren så att att du kan välja till när du vill ha frontsignalen respektive baksignalen till ditt högtalarpar. Det förutsätter antagligen att du kan ställa nivåerna på förstärkaren så att den är rimlig både när högtalarna används som back och som front.

Något i denna vägen kanske?

https://www.electrokit.com/produkt/vrid ... l-3-lagen/ Vridomkopplare 4-pol 3 lägen
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests