Vad är konst ?

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Vad är konst ?

Post by biake »

Det diskuteras ibland. En tavla av Zorn är konst. Inget snack om saken. En konstig "installation" som inge begriper är också konst, tycker många. Allt som sätter din fantasi i rörelse är konst, tycker andra.
En morgon i höstas när jag skulle åka till jobbet lyser morgonsolen in genom matrumsfönstret och skapar en siluett på väggen av mina Carlsson. Jag är analfabet på konstsidan, men reagerade direkt när jag gick förbi, och tog ett kort. Jag beställde en tavla på canvas i storlek 30x40 och satte på en vägg. Hemmet är nerlusat med olika Carlsson-modeller i olika rum. Mina barn undrar hur det står till.
Jag visade tavlan för min dotter och frågade vad bilden föreställde.
- Ehhh.... ett hus ?
Ändå har hon kommenterat min samling så många gånger. Hon ruskade på huvudet när jag berättade om motivet. Men jag tycker det är konst.

Gissa modellen och motivera gissningen. Det är nog ganska svårt.
Attachments
IMAG0191.jpg
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: Vad är konst ?

Post by ZeissIkon »

Hmmmm.
Måtten stämmer inte riktigt men gissar på OA-2212.
Om jag ser det rätt stämmer iallafall höjden på gallret.
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: Vad är konst ?

Post by biake »

Nu har det gått en tid..... men oa2212 kan det inte vara. Dom har aldrig stått där. OA5 eller OA12 måste det vara. Jag tycker jag ser skuggan av ett MT-element, men dom sitter ju i framkant på båda modellerna. Solen kommer in från sydväst, tänkt framifrån från lådan. Det måste vara OA12 ? När ställde jag 5:orna där ? Svårt, men du måste få fel på din gissning.
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: Vad är konst ?

Post by ZeissIkon »

Inte lätt att fjärrskåda i den mörka dimman...
Men visst ser man en skugga av en Peerless MT-diskant.
Ser vinklad ut som på OA-5 typ 2.
Får inte ihop det med glappet mellan låda och galler.
Lurad av solens strålars spelande spratt , som gav total förvrängning. Men ett bra foto är det om man är Sonabiansk.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests