Vad har jag köpt?!

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Shoulder
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Thu 25 Sep 2014, 21:43

Vad har jag köpt?!

Post by Shoulder »

Enligt säljaren Carlsson-högtalare, men jag saknar märkningen. Ska hämtas på lördag, så det här är ända bild jag har än sålänge. Är det ngn som vet om det kan va Carlsson och vilken modell?
Attachments
Carlsson?
Carlsson?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Vad har jag köpt?!

Post by Russ »

Det ser ut som OA-5 typ 2.
http://www.carlssonplanet.com/oa5ii.php
Shoulder
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Thu 25 Sep 2014, 21:43

Re: Vad har jag köpt?!

Post by Shoulder »

Det tror jag med, men eftersom jag saknar loggan på framsidan blir jag osäker. Imorgon ska jag kolla under dem. En ägare sedan 70-talet och ska vara Carlsson enligt hen.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad har jag köpt?!

Post by momus »

Jovisst liknar dom ett par OA 5 typ 2 men om man förstorar bilden så verkar det som diskanterna inte är original. Dom på bilden har ett runt polstycke och liknar gamla Seas-diskanter. Om det är det gamla Philipselementet som sitter under nätet, det kan jag inte riktigt avgöra utifrån bilden, men som sagt, diskanterna verkar inte vara Peerless. Annars ser lådan ut som original, men borde som du skriver ha den lilla loggan på ena kortsidan
Shoulder
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Thu 25 Sep 2014, 21:43

Re: Vad har jag köpt?!

Post by Shoulder »

Jag gav 1000kr för dessa. Antog att det var original eftersom säljaren ägt dessa sedan 70-talet. Men nu är jag osäker. Hade tänkt renovera upp dem, med nya element och filter. Men är det ngn idé? Vad tror ni?
Attachments
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad har jag köpt?!

Post by momus »

Skumt. Bas/mellanregister är original. Den har också den korg som ska fungera som ett strömningsmotstånd. Men diskanterna är utbytta till något annat än original. Lådan ser ut som original (byggsatserna från andra tillverkare var mindre smäckra) och har den typiska "fuskbasreflexen". Men om dom är äkta vet jag inte. Det fanns tydligen någon slags byggsats till OA 5 , minns jag att jag läst någonstans, men jag har aldrig stött på någon själv. Kan kanske vara en dylik?
Last edited by momus on Wed 08 Oct 2014, 16:22, edited 1 time in total.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad har jag köpt?!

Post by momus »

Om det är någon idé att renovera dom? Ja, det beror på vad du själv tycker om. Själv var jag inte särskilt begeistrad över OA 5. Original är dom ju inte (då måste du byta diskanterna till Peerless MT 20) men även som äkta OA 5 typ 2 så är det ju ingen märkvärdig högtalare (tycker jag i alla fall). Betänk att det är en monohögtalare som ger en diffusare ljudbild än sjuttio- och åttiotalsvarianterna. Det finns dom som uppskattar det aningen "skrikiga" ljudet från den här högtalaren. Andra (som jag själv) tycker att det låter en aning "to much". Nya element finns visserligen (på HiFiKit, Obi F 87) men det elementet är rätt så dyrt. Andra har bytt till det Visaton-element som F 87 bygger på och som är betydligt billigare (heter nåt på Visaton 200 om jag minns rätt). Enligt Grafpro på http://www.carlssonkult.se så tycker han knappt att F 87 är en förbättring jämfört med det gamla Philipselementet. Men läs gärna själv.
Tycker du om ljudet, ja då kan det kanske vara rimligt att renovera, även om jag tror att dom kommer att låta ungefär likadant.
Om du renoverar dom till "äkta" status är dom knappast värda mer en dom tusen kronor som du gav. Tror jag i alla fall.
(OBS skrivet av en som aldrig haft ett par OA 5 typ 2, men umgicks med ett par MP 5 under hela sin ungdomsperiod. Samma element. Bästa kompisen hade ett par snygga OA 5 typ två i ljus ek. Men jag kommer ihåg att jag tyckte ljudet var i spetsigaste laget. Men dom är bra på att återge regnljud som Anders Edenholm skrev en gång).
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Vad har jag köpt?!

Post by STDI! »

momus wrote:...
Det fanns tydligen någon slags byggsats till OA 5 typ 2, minns jag att jag läst någonstans, men jag har aldrig stött på någon själv. Kan kanske vara en dylik?
När jag först såg frågan tänkte jag också på byggsatsen och kollade här http://www.carlssonplanet.com/oa5k.php. Där står att byggsatsen bara fanns för typ I. Om det stämmer vet jag inte.
I vilket fall som helst kan jag inte tänka mig att Sonab sålde byggsatser med Seas-diskanter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vad har jag köpt?!

Post by momus »

Förlåt. Carlssonkult skriver inte om OA 5 högtalarna specifikt, men du hittar information om ersättningselementet här:http://www.carlssonkult.se/basersattare.aspx

Men det hade du kanske redan gjort.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Vad har jag köpt?!

Post by Russ »

Tror att högtalarlådorna är kopior.

Verkar vara tjockare än original.

Det skulle förklara avsaknaden av sonabemblem på lådorna.

Finns tydligen många varianter på OA-5 modellen.

Själv tycker jag original OA-5 typ 2 är snyggast,särskilt i vackert ådrat fanér.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests