En bra kikare ?

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

En bra kikare ?

Post by biake »

Jag tror att det finns mycket kunskap om allt möjligt på ett forum som denna. Jag behöver en kikare till "vardags". Vad kostar en sådan begagnad ?
Jag tror att det finns kikare med autofocus. Är det ett självklart val ? Vad skall man kolla på ? Förstoring, märke, eller vad ?
Är en nyare kikare bättre än en gammal ?
Hjälp !
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: En bra kikare ?

Post by 12björn »

Vad ska du ha kikaren till, är den första frågan. Jag tycker du ska ta dig till Gunnar Olssons foto på Hornsgatan i Stockholm ( http://www.gofoto.se ) för att titta på kikare och diskutera vad som kan vara bäst för dig. Olika användningsområden ställer olika krav.

En bra kikare förändras väldigt lite över tid, förutsatt att den inte vanskötts, har tappats eller hamnat under vatten. Dyrare kikare är ofta vattentäta, men hur det beskrivs är lite som med klockor och deras vattentäthet. :( :x :roll:

Det är svårt att säga nå't om prisnivå, även billiga kikare kan var tillräckligt bra, men kommer du att använda den mycket kan det vara en poäng att betala lite mer, eftersom den mekaniska kvaliten är bättre på dyra kikare.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: En bra kikare ?

Post by biake »

Tack,
Det var nog ett bra råd: Gå till Gunnar Olsson. Jag känner ju igen det namnet från annonser. Och jag jobbar inte så långt därifrån.
Det borde jag ju kommit på själv....
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: En bra kikare ?

Post by 12björn »

biake wrote:Det borde jag ju kommit på själv....
Det som ligger mitt för näsan blir så vardagligt så man inte ser det. :)
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 55 guests