Örgasm

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
Puckoshark
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 27 Jan 2012, 23:27

Örgasm

Post by Puckoshark »

Hej alla
Börjar med att tala om att jag har nästan ingen koll på vad som är bra och dåligt i ljud världen.
Jag har varit och lyssnat på en några högtalare/förstärkare för att hitta något som passar mina öron, och visst det finns fantastiska högtalare som gör otroliga saker med ljudet, problemet är bara att dessa har en prislapp som man svimmar av.
I dag efter ett par glas vin (kanske flera än ett par) kom jag att tänka på att jag har ärvt ett par Sonab OA-116 med tillhörande R 4000-3 och tänkte att va f-n dom kanske fungerar även om dom är 35 plus och troligen inte spelade på 20 år.
Så upp med prylarna från källaren, kollar lite på högtalarna hmm den ena ser helt ok ut men den andra har fått jobba som sideboard i 20 år (inte hos mig), kaffe, öl, katt och hundhår har lagt sig som ett täcke ca 1 cm tjockt, tja har jag släpat upp dom kan jag ju lika gärna göra rent dom.
Dammsugare och tops det är grejor det, snart är båda högtalarna rena och fina.
Lite sprickor i skumgummit på den ena högtalaren (sideboard högtalaren) hmm läser lite på forum och konstaterar att man absolut inte ska spela gamla högtalare, bryr jag mig om det nääää inte då (vinet har talat).
Kopplar in högtalarna till förstärkaren (original kablar tror jag), volymen på min. på med FM vrida vrida vrida aha utslag på tuning mojjen, försiktigt höjer jag volymen, till min förvåning hörs ett lätt fräsande i båda högtalarna, it's alive muuuhaahaa.
Men hur får jag musik att flöda, var f-n är Ipad ingången hade Carlsson ingen koll på vad som händer i framtiden.
Aux hmm din kontakt, undrar om jag inte har en din liggande i en låda någonstans, lyckan är att aldrig slänga något, för visst ett stycket din hittas längst ner i en låda.
Lödkolv och vin rekommendera inte, ger konstiga märken på golv och händer.
Nu är allt kopplat och redo för prov, väljer en låt på paddan, vrider sakta upp volymen.........................................................................
Har nu spelat i 4 timmar på låg nivå och förundrats över hur i h-vetet ett par högtalare som är 35 + kan låta så bra, passar mina öron perfekt.
Nu till till min fråga hur kan jag få dessa fantasiska högtalare att fortsätta att leva, förstår att spruckna skumkanter måste bytas, men vem kan göra det, finns det någon firma som är bra?
Tacksam för svar
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Örgasm

Post by Nattlorden »

Spela inte mer innan du fått kanterna fixade. Elementen i är jättebra, men sabbar du talspolen är det ett helt annan sorts problem att få dem fixade!
OA-12, OA-14, OA-51LE
Puckoshark
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 27 Jan 2012, 23:27

Re: Örgasm

Post by Puckoshark »

Det blir nya mellan och bas, diskanterna verkar vara ok.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Örgasm

Post by STDI! »

OA-116 har 16 ohmns mellanregister och 5,3 ohms basar. Det finns inga nya element som passar direkt. Vissa möjligheter att anpassa 8 ohms B65 oaII finns men en rekommendation är att renovera originalen om det är möjligt. Det finns kommersiella alternativ som t ex HifiKit i Stockholm och LN-högtalarservice i Göteborg. Du kan även kontakta Per Gulbrandsen här på Carlssonplanet. Om du har tid att vänta kanske någon annan läsare hör av sig och hjälper till. Och då underlättar det om du talar om var du bor.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Örgasm

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Precis, om elementen funkar börja med en omkantning.

Technovox i Norrtälje är ju en annan aktör också.

Var i Sverige bor du?
Vet vi det är det ju lättare att ge en rekommendation.

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Slår återigen ett slag för att lägga in info om var man bor i sin profil.
Vill man inte skriva exakt var man bor kan man ju alltid skriva landskap eller så.
DS.
Jag vet inte, vet du?
Puckoshark
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 27 Jan 2012, 23:27

Re: Örgasm

Post by Puckoshark »

Det blev B65oa ll med extra motstånd oiginal mellanregister var ganska sunkiga. Som bas silver flute så länge, planen är att renovera original basarna. Ska även be någon kolla på mellan om det går att rädda dessa. Bor i Stockholm
Tack för alla svar
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Örgasm

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Då så, då kan du t.ex använda ngon av dessa i regionen för omkantning:
- Technovox i Södertälje kantar om, http://www.technovox.se/index.php/skumkantsbyte.html
- Hifikit kan göra det.
- Eller Per G, allså Red här på planeten kanske också kan hjälpa dig,

Som några exempel på var man kan få hjälp.

Är basarna OK är bästa alternativet en omkantning, Silver Flute är nästan lika bra, tappar någon dB.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests