Vad har SSC för visioner?

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Vad har SSC för visioner?

Post by bach4ever »

Ja, det är frågan. Det finns förstås en stiftelseurkund och säkert lite andra dokument (exempelvis här på forumet), men hur ser det faktiskt ut i dagsläget? Vad brinner man för? Jag vet att ideellt arbete är lika med obetalt arbete. Det innebär att man måste prioritera och avstå från annan tänkbar sysselsättning under sin fritid. Ideellt arbete drivs därför alltid framåt av passion och övertygelse för saken, slocknar den så har man inte "tid" längre, det finns ju så mycket annat som pockar på uppmärksamhet i livet.
Det vore trevligt med en öppen diskussion och en avstämning av dagsformen i stiftelsen. Vad har SSC för visioner? Jag frågar Inte efter målsättningar, de är ju redan dokumenterade, utan vad brinner man för att få göra för saken?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Nattlorden »

Utan att vara alltför oartig mot SSC, men ett år och några månader utan svar... det borde i bästa (???) fall betyda att man inte läser på CarlssonPlanet. Och det vete tusan hur bra jag tycker det är av dem. Någon av 'dem' borde i alla fall kunnat peta in en personlig uppfattning om det (hemska tanke) inte finns någon konsensus...
OA-12, OA-14, OA-51LE
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycker inte det är oartigt men det är ganska svårt att svara på frågan utan att berätta i detalj vad som pågår inom SSC.
Så jag hänvisar trots detta till de dokument som finns publicerade sen tidigare.

Det är svårt att berätta vad vi brinner för utan att beräta vad vi gör så därför väljer jag personligen att inte uttala mig.

Hoppas inte svaret ses som oartigt, det är iallafall inte min avsikt.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Nattlorden »

Ok, det kan jag respektera. Får bara säga att jag inte riktigt ser vad som skulle förloras på att vara öppnare... Har stiftelsen samma typ av vinstintressen som ett företag, så det vore katastrof om någon annan tillverkar råkade bli inspirerade? Annars tycker i alla fall jag inte skulle missgynna minnet av Stig och hans livsverk.

Eller har ni varit öppnare tidigare och blivit brända av att ha sagt för mycket?

Men nog borde det finnas nog att prata om för ett nyhetsbrev... planeten hade mått bra av ett nyare datum synligt på framsidan...
OA-12, OA-14, OA-51LE
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Nattlorden »

Lönade sig visst att smågnälla lite. ;)

Ser MYYYYYYYYYCKET trevligare ut att komma in på hemsidan nu. :)
OA-12, OA-14, OA-51LE
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tack för värmande ord!
Det har sett lite statiskt ut ett tag, jag får hålla med.

Angående din fråga om öppenhet så var vi tidigare liknats vid att vara lika läckande som ett ryskt kärnkraftverk.
Detta har gjort oss mer försiktiga med utfästelser och istället fått oss att publicera saker när de är klara.

På gott och ont.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Thu 26 Jan 2012, 19:17
Location: Malmöhus län

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Nattlorden »

Varsågod!

Ja, det är högst väsentligt för alla websidor att påvisa aktivitet om man vill få folk att återvända.

Ok. Förstår. Skulle väl dock hoppas på att ni kan hitta en gyllene medelväg, så vi inte ger upp hoppet att det kommer att komma fler saker. :ugeek:
OA-12, OA-14, OA-51LE
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Erik Johansson »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Tack för värmande ord!
Det har sett lite statiskt ut ett tag, jag får hålla med.

Angående din fråga om öppenhet så var vi tidigare liknats vid att vara lika läckande som ett ryskt kärnkraftverk.
Detta har gjort oss mer försiktiga med utfästelser och istället fått oss att publicera saker när de är klara.

På gott och ont.

Med vänlig hälsning

Martin
Hej Martin!

Tycker det är bra av dig att du trots allt uttalar dig i frågan.

Som jag ser det så är problemet med informationstorkan de senaste åren att intresset uppenbart svalnar hos många. Vidare bör man nog hålla isär äpplen och päron. Liknelsen att läcka som ett ryskt kärnkraftverk syftade ju på information som just tycktes "läcka" ut via Carlssonplanet och inte tydligt officiell och öppen information från SSC om det arbete som pågår. Sen vill jag även påpeka att det ju går alldeles utmärkt att berätta om vad det arbetas med och hur detta arbete går, UTAN att nämna någonting om när det tros/planeras vara klart. Det är ju just det som varit problemet tidigare. Att man nämnt tidpunkter för när saker beräknades vara klara.

En löpande öppen information om SSCs arbete, projekt och därtill hörande med- och motgångar men utan utfästelser om tidplaner, etc tror jag (och har alltid trott) skulle vara det bästa sättet för SSC att hålla liv i intresset kring Carlssonhögtalarna.

Sen har vi en annan del som egentligen är den viktigaste av allt. Vad gör SSC för att säkra stiftelsens långsiktiga fortlevande? Om stiftelsen ska värna om att Stigs arv både i form av tankar om musikåtergivning i allmänhet och i form av fortsatt högtalartillverkning i Stigs namn i synnerhet, så är det ju av yttersta vikt att detta arbete inte begränsas till att tvunget utföras av personer som kände Stig personligen. I ett inledningsskede är det givetvis så det måste vara, men vad händer den dag ingen av de som kände Stig personligen längre finns i livet? Ska stiftelsen då dö ut? Ska utvecklingen av nya högtalarmodeller under namnet Carlsson då dö ut? Framförallt det sistnämnda är jag rädd för kommer ske om man även fortsättningen ska framhålla utvecklingen av ortoakustiska som något närmast mystiskt och som inte kan utföras av någon utanför Stigs vänkrets. Att det är väldigt komplicerat kan vi vara överrens om (jag har ju t.ex. hållt på till och från i snart 10 år med mitt projekt att studera Stigs "trevägare" i ett försök att få till ett eget "färdigt" par som jag är nöjd med).

I mitt tycke måste helt enkelt en viktig del av Stifelsens arbete bestå av att ta in och utbilda yngre medlemmar som kan föra Stigs livsverk vidare.

Skrivet i bästa välmening.

MVH,
Erik
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag kan förstå Eriks frågor men upprepar svaret från förut, berättar man om ett projekt så kommer frågan NÄR som ett brev på posten, varje gång.

Att nya personer tas in är väl t.ex. jag och Per exempel på.

Så ser det ut just nu i alla fall så jag stannar där.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad har SSC för visioner?

Post by Erik Johansson »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Jag kan förstå Eriks frågor men upprepar svaret från förut, berättar man om ett projekt så kommer frågan NÄR som ett brev på posten, varje gång.

Att nya personer tas in är väl t.ex. jag och Per exempel på.

Så ser det ut just nu i alla fall så jag stannar där.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag respekterar ditt svar till fullo även om jag ju inte håller med! :)

Visst är det även som du säger att du och Per är exempel på att nya personer tas in. Sålänge ni får den utbildning som krävs för att själva (tillsammans med andra kommande medlemmar) sköta saker som framtida konstruktionsarbete så kanske det inte är det problem jag sett det som?

Och visst är det så att frågan om när något blir klart alltid kommer att komma. Att svara att man inte vet är nog ett bättre svar än ingen info alls dock. Ser man på SSCs förre konstruktör Invar Öhman så klarar han ju det utmärkt. Jag vet inte i hur många år texten om hans "eventuellt kommande" trevägshögtalare stått beskriven i hans manifest men med en stor brasklapp om att han inte vet när de blir klara eller om de alls kommer att bli klara, eftersom man ju aldrig vet vilka problem som kan komma att tillstöta. Men ändå uppdateras informationen när det finns något nytt att berätta.

Eftersom du skrev att du stannar så förstår jag att jag nog inte kommer att få något mer svar och det är helt ok!

Lycka till hursomhelst!

MVH,
Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests