Varför får man inte kritisera?

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Varför får man inte kritisera?

Post by Perbrennare »

Eftersom Carlsson Planet Forum inte tycks vara det fria ordets forum där man får ventilera sina synpunkter eller framlägga sakliga påpekande utan att få en knäpp på näsan (jag tänker bl.a. på tråden om priset på tråden ang T22oa), tror jag inte jag hör hemma i Ert "gäng".

Jag har följt Era rekommendationer om renovering av ett par OD11 där Per hade vänligheten att hjälpa mig med ett par CT-62. Efter köp av SSC:s dokument om filteruppgradering, där rekommenderade komponenter och diverse lödande är jag nöjd med det resultatet.

Jag håller också på med renovering av ett par 2212 och har även där , från SSC, köpt ett förslag om filteruppgradering som enligt uppgift författats av Stig himself. Resultatet av den är jag inte nöjd med och har framfört frågor ang. komponentval samt värden på spolar i diskantfiltren. Från ett håll fick jag svaret att det är på en alldeles för hög nivå rent tekniskt ( vart skall man vända sig om inte till "planeten"? ) Beträffande induktanserna har inget svar dykt upp efter flera veckor. Jag har efterlyst scheman med komponentvärden över alla filter i 2212. Men inget svar. Nu har jag själv löst det och är nöjd. Hur jag gjort? Dyrt :-)
Av lojalitet till SSC vill jag inte, vilket är ofrånkomligt, nämna vad som skrivs i dokumentet som Stig C författat. Det finns att köpa på SSC.

Jag har följt debatten ang. omkantning av element och förstått att Ni vägrar att hjälpa planetens läsare att komma över sådant????????????????? Vad jag fått fram av forumet har många en hög kompetens på området och kan säkert klara av uppgiften. Förstår inte vilken typ av ”avancerade” instrument som behövs förutom en tongenerator och en multimeter.

Citat Per Gulbrandsen:
Den behövs ett lugnt högtalarforum för alla som tycker det är kul och spännande med Carlsson och ortoakustiken och som lägger fritid och kärlek på att renovera, levandegöra och njuta Stigs värv och på så vis varligt föra hans geniala konstruktioner vidare in i framtiden.
Det forumet vill CarlssonPlanet vara.
Slut på Citat

Jag trodde mig vara en av dem som beskrivs, jag vill inte ingå i något slags "Klubben för inbördes beundran" utan vill kunna ha en öppen och fri dialog där jag kan slussas till människor som har kompetens att svara på mina frågor samt även visa öppenhet Min förväntan på Er är stor med tanke på den erfarenhet Ni måste ha. Tänk på att jag har investerat i 10 st 65 oaII, spolar,kondensatorer samt de dokument jag köpt från SSC. Allt enligt Era rekommendationer. En hygglig massa pengar och eftersom jag inte är nöjd med resultatet söker jag support hos Er. Om då svaret blir att "Vi är inte ingenjörer och kan inte svara på Dina frågor" blir man fundersam.

Eftersom T22oa inte är framtagna av Carlsson Planet har jag egentligen inte förstått syftet med den tråden.
Jag har inte sett något liknande ang. exvis Scan-Speaks produkter eller andra högtalarfabrikats element. Vad är egentligen skillnaden. Det står var och en fritt att köpa T22oa eller något annat element som finns på marknaden.
Även om "planeten" vill göra gällande (det är ett stort ansvar att ta på sig) att de är allena saliggörande för att Carlsson-ljudet rättvisa så frångår man originaliteten helt. Något som i andra sammanhang beskrivits som så viktigt att bibehålla att man inte ens bör byta terminaler och internkablage.
I samband med "rekommendationerna" av detta nya elemant tycker jag att man ASAP skall iordningställa scheman med komponentvärden för de högtalarmodeller där elementet kan komma i fråga .Viktigt att man har olika beroende på vilka bas/mellanregisterelement man använder. Annars låter inte högtalarna som de skall och missnöje uppstår.
Tack för ordet
Bengt Engström
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Varför får man inte kritisera?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag kan nog inte ge dig var på alla frågorna du ställer men kan ju försöka svara på några.

Vad gäller att "inte kritisera" så tycker jag nog att vi både tål kritik och får ta kritik ibland, det hör till.
Däremot har det förekommit trådar där stämningen har blivit så agiterad att andra personer i tråden bett deltagarna "tagga ned", jag tror det är detta Per vill undvika när han skriver så.
JAG tycker det är viktigt att vi bemöter varandra med samma respekt och hänsyn som vi skulle visa vid ett personligt möte.

Vad sedan gäller de specifika frågorna om renovering av OA-2212 så är jag själv ingen expert på just dessa, mina erfarenheter av sjuttiotalarna omfattar alla modeller utom just OA-2212, de flesta saker är generella på dessa högtalare men just filterbiten behöver man ha specifika kunskaper om per modell för att kunna ge några specifika råd.
Är det något så skicka Per ett PM så kan han nog hjälpa dig, annars skicka mig ett PM så skall jag ta med frågorna till nästa möte med Stiftelsen.

Angående övriga element så är målsättningen att alla element skall ha filterbeskrivning för sina olika applikationer.
(Med viss reservation för diskanter i OA-6 typ 1, Kolboxen och Popboxen som får anstå.)

Angående omkantning så har Per gjort sin ståndpunkt klar, han tyckte att den beskrivning som fanns här var undermålig så han tog bort den.
Thokos säljer skumkanter här på planeten till dem som vill ha, beskrivningar finns fullt av på nätet.

Att frångå originaliteten med de nya elementen?
Ja det gör vi ju, men vi frångår inte konstruktionsidealen eller målen. Att högtalarna vidarutvecklas inom sina ramar är ju inget nytt.
OA-5 blev OA-5 typ 2 unders Stigs leverne, precis som att 50-serien uppgraderades till .2 av Stig.
Så stiftelsen fortsätter med Stigs arbete för att utveckla högtalarna allteftersom det blir möjligt, däremot så har stiftelsen inga museala ambitioner. Att bevara en högtalare i absolut originalskick är inget krav, de skall användas och då måste det finnas möjligheter att åtgärda missljud och utveckla välljud.

Det finns kanske inga absoluta svar på frågorna ovan när vi diskuterar känslor och upplevelser men personligen tycker jag att om vi alla hjälps åt, försöker visa respekt för vår omgivning och ärligt anstränger oss för att hjälpa varandra så resulterar det med automatik i ett trevligt forum.

Jag tycker detta är en bra tråd för du ställer dina frågor i en konstruktiv anda och då tas de emot på det viset.

Är det fråga om några "tekniska" oklarheter så skall jag se vad jag kan göra för att reda ut dem, men jag måste då föra frågan vidare eftersom den gäller OA-2212 som jag aldrig skruvat i.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 31
Joined: Wed 14 Jan 2009, 23:46
Location: Kungälv

Re: Varför får man inte kritisera?

Post by Perbrennare »

Tack för Ditt svar Martin. Jag återkommer med min specifika filterfrågor i ett PM till Dig att ta med till SSC.
Per verkar lite stressad i bland.
Bengan
sladden
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Thu 09 Oct 2008, 21:12
Location: Mariannelund

Re: Varför får man inte kritisera?

Post by sladden »

Efter 5 timmars lysning på mina OA 50.3 så tänker jag på hur de kunde låta med mina diskanter från mina B&W matrix 805?
Inte för att de låter dåligt men B&W diskanterna är ju i ett högre segment än .3 uppgarderingen.
Det kunde kanske bli en höjdare?
Skall frörsöka mig på det diskantbytet då B&W-diskanterna sitter löst på toppen av högtalarna.

Skall prova med häftmassa och höra vad som hände.
Återkommer med intryck.
Carlsson OA 50.3, Sansui AU-X711, Rotel RCD 971, Mitsubishi DP-680Q med Goldring pu, Sonab OA 14 som bakhögtalare i hemmabion, centerhögtalare behövs inte med OA 50.3!.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests