OA-2212 L

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:35
Location: Pajala

Re: OA-2212 L

Post by thokos »

Nej det bör de inte vara. De är ju inkopplade på förstärkaren med "rätt" polaritet så de bör väl inte hamna i motfas. ...eller?
/Thokos
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: OA-2212 L

Post by lemmts »

Vad vet jag :) Tyckte på din beskrivning av problemet att det verkade vara så. Även om repektive par är rätt kopplat så behöver ju inte 116 och 2212 vara kopplade så elementen går åt samma håll fast kablarna är rätt kopplade i förstärkaren.

Vad jag menar är att en positiv spänning på högtalarens pluspol inte behöver betyda att elementet rör sig utåt. Det borde gå att kolla med ett 1,5 V batteri (eller kasta om högtalarkablar på ena paret).

Lasse
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:35
Location: Pajala

Re: OA-2212 L

Post by thokos »

Ok...visst är det så att de inte "behöver" vara i fas, men jag föreställer att konstruktionen inte är utförd att de hamnar i motfas. Dvs, jag har själv renoverat bägge paren så jag vet att bas, mellan, diskanter och terminal ÄR kopplade enl grundkonstruktionen. Frågan är då OM konstruktionen är utförd så att de hamnar i motfas. Jag vet inte, men det går naturligtvis att enkelt testa som du anger. Tack för synpunkterna.
/Thokos
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA-2212 L

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kan kablarna/kontakterna vara felpolade?

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests